Samsung UE48JU7002: revoluční Tizen OS?
11.9.2015, Jakub Doležal, recenze
Zatímco ovládání mobilu je dnes snadné a intuitivní, u televizorů je to často o nervy. Přepínání kanálů sice funguje na výbornou, ale v oblasti multimédií a internetu je to doslova peklo. Bude pro Samsung řešením Tizen OS?
Kapitoly článku:
Homogenita podsvícení
Na rovnoměrně podsvícený panel narazíte jen zřídka a prakticky vždy jsou při světlých scénách vidět tmavší a světlejší místa. Málokterý výrobce totiž využívá podsvícení pod celým panelem a stále je trendem šetřit různým vynecháváním LED pásků nebo jejich osazením pouze po stranách obrazovky
Samsung UE48JU7002T si dnes nevedl příliš dobře a jeho výsledky hodnotím spíše podprůměrně. Propady mezi jednotlivými místy měření jsou poměrně velké. Od televizoru naštěstí sedíte vždy poměrně daleko a málokdy je dlouhodobě zobrazeno bílé pozadí, které by toto nepovedené podsvícení odhalilo v plné nahotě, nicméně i tak to není pro Samsung příliš dobrá vizitka. Korejci totiž rozhodně umí mnohem lepší panely.
Teplota bílého bodu
Tato hodnota se celkem významně projevuje do zobrazení barev a je na výrobci, aby řádně přednastavil parametry, které ji ovlivňují. Samsung si v profilu "Standardní" teplotu bílého bodu příliš neohlídal a výsledky jsou daleko od ideálního stavu. Naměřených přibližně 8 – 9 000 K už je znatelných lidským okem a obraz působí „studeně“.
Výrazně lepé dopadl profil "Film", který se s hodnotami pohybuje v rozmezí 6000 – 6500 K. Homogenita teploty je po obrazovce celkem rovnoměrná, respektive nepostřehnutelná běžným okem.
Testy barev
Stolní monitory v zobrazení barev excelují až od profesionálních řad a ty běžné mají často odstíny daleko od požadovaných. U televizorů je situace podobná a výrobci si s kalibrací panelu příliš hlavu nelámou, ostatně pojďme se podívat na jednotlivé profily, které nám Samsung připravil.
Režim Dynamický (výchozí: Jas 45/100, Podsvícení 20/20, Kontrast 100/100)
Profil se naměřenými hodnotami poměrně hodně vzdaluje od teoretického ideálu. Jak odchylky barevných odstínů, tak hodnoty teplot barev či naměřený jas jsou více jak dvojnásobně vyšší, než by bylo vhodné. Subjektivní pocit je, že je obraz přepálený a není příjemné jej dlouho sledovat.
Standardní (výchozí: Jas 45/100, Podsvícení 12/20, Kontrast 100/100)
Výchozí tovární režim má již odchylku barev značně lepší oproti Dynamickému a stejně tak se lépe povedla hodnota Gamma. Dokonce i mírně klesla výsledná čísla u teploty a jasu, nicméně stále to není úplně ono. Subjektivně opět zbytečně křiklavé.
Přirozené (výchozí: Jas 45/100, Podsvícení 20/20, Kontrast 100/100)
Režim přirozené, tedy úplně přirozený není. Prakticky všechny odchylky barev jsou příliš vysoké a ani po stránce teploty to není ono. Naopak velmi dobře si vede hodnota jasu a ani Gamma není úplně daleko od ideálu.
Film (výchozí: Jas 45/100, Podsvícení 17/20, Kontrast 90/100)
Poslední profil Film vykazuje jasně nejlepší hodnoty ze všech. Odchylky barevných odstínů jsou velmi malé, Gamma je přesně na svém a ani teplota či jas nejsou příliš vzdálené od svých cílových hodnot. Subjektivně je tento profil nejpřirozenějším a hodí se prakticky pro jakoukoliv situaci, tedy pokud vám přímo do televizoru nesvítí odpolední slunce.
Kalibrace
Při testech monitorů určených k počítači je proces kalibrace o něco snadnější, než je tomu v případě televizoru, neboť zobrazení barev doslova „nadiktuje“ operační systém skrze icm profil. U většiny televizí však něco podobného nefunguje, a proto probíhá kalibrace manuální změnou vybraných hodnot a následným zkoušením, jak se úprava daného parametru projeví na výsledném zobrazení.
Film (upraveno: Jas 48/100, Podsvícení 17/20, Kontrast 88/100)
Pro manuální kalibraci jsem vycházel z režimu "Film" a cílových hodnot jsem se pokoušel dosáhnout jak základní úpravou jasu či kontrastu, tak pokročilejší změnou zobrazení barev. Po mnoha pokusech jsem dospěl k závěru, že můžete nechat televizor v továním nastavení profilu Film, protože rozdíly po změně parametrů pozná jen kolorimetrická sonda.
Interpolace
Televizory se 4K rozlišením přichází na trh v době, kdy se teprve Full HD stává standardem, a proto Samsung musel počítat s nutností interpolace obrazu. Především kvůli tomu, že některé grafické karty či Blu-ray přehrávače zkrátka vyšší rozlišení nezvládnou.
Pro test jsem využil prohlížeče a internetových stránek našeho magazínu. V nativním rozlišení je text poměrně malý a ne každý by jej zvládl z pohovky přečíst. Soudobé rozlišení 1080p je z hlediska velikosti textu mnohem milosrdnější, avšak o to méně informací se na obrazovku vejde.