Samsung HMX-R10: o 25° lepší zážitek?

9.6.2009, Michal Koláček, recenze
Před pár dny uvedl Samsung na český trh novou kompaktní a ergonomickou kameru HMX-R10. Přináší s sebou řadu zvláštností, zejména umístění objektivu. Výčet všech ostatních včetně několika ukázek praktických testů najdete v dnešní rozsáhlé recenzi.
Nyní se zaměříme na nejdůležitější faktor, a to testy záznamu videa. Ukládání obsahu do vysokého rozlišení bylo v minulosti výsadou spíše dražších výrobků. Doba však pokročila a dnes je situace zcela opačná. Oblast amatérských videokamer nabízí řadu zařízení, která s podporou High Definition problém nemají. V některých případech se dá dohledat i cenově příjemné řešení s dostatkem užitečných funkcí. Do budoucna by se dalo napsat, že kdo nebude mít na svých produktech marketingovou "nálepku" (Full) HD, ten na trhu či u zákazníků moc neuspěje.

Jak víme, námi testovaný model video ve formátu H.264 zaznamenává a výstupní soubory mají příponu *.MP4. Obsah lze prohlížet přímo v kameře a využít můžete i šikovný nástroj pro jeho základní editaci. Ten umožňuje sekvenci částečně odstranit (zkrátit o libovolný úsek) nebo ji rozdělit do částí. Pokud hodláte propojit HMX-R10 například s počítačem, nebudete k tomu potřebovat žádný software. Ten už je integrován ve videokameře a automaticky dojde k jeho spuštění. Práce s ním je rychlá (podmínkou je kvalitní hardwarová výbava) a velmi jednoduchá. Jediným obecným úskalím Full HD obsahu je jeho velká kapacitní náročnost - ujistěte se proto, že pracujete se sestavou s odpovídajícím výkonem.

Kamera nabízí uživateli několik možností nastavení rozlišení respektive kvality obrazu. Nejlepší je označována jako Super Fine (12 Mbps, 1080/50i). Ty zbývající potom Normal (6 Mbps, 1080/50i), 1080p, 720p, 576p nebo Web a Mobil. V rámci našich testů jsme vyzkoušeli také volbu "Pomalý pohyb", která ukládá video s větším počtem snímků za sekundu (250 a 500), ovšem výhradně v nižším rozlišení. Jelikož je Full HD obsah kapacitně docela náročný, využili jsme jednoduchého editoru v integrovaném programovém vybavení kamery. Jinými slovy, všechna videa jsou upravena do rozlišení 960×540 px (poměr stran 16:9) při kvalitě 6 Mbps. Kdo by měl zájem, může si jedno ukázkové video stáhnout také v originálním formátu *.mp4 (24,5 MB).

Než přejdeme k ukázkám a popisu jednotlivých scén, které se zaměřují na typově rozdílné podmínky, chtěli bychom zde zmínit dva negativní postřehy z praxe. Ten první se týká LCD displeje respektive jeho obrazu. Dříve jsme se zmiňovali o poškození kamery vlivem fyzického nárazu pod objektivem. Nechceme spekulovat o spojitosti mezi tímto a neustále kmitajícím obrazem, ovšem při sledování výklopného panelu (manipulace s uloženým obsahem, nabídková menu apod.) byl tento neduh dost obtěžující. Je otázkou, zda tímto trpí všechny nové modely nebo jen tento předprodukční vzorek. Pokud máte možnost srovnání, chcete se k tomuto problému vyjádřit, využijte k tomu diskusi pod článkem.

Druhým problémem, alespoň z našeho úhlu pohledu, bylo citelné zahřívání těla digitální kamery, a to zejména při pořizování záznamu. Tento jev se vyskytoval pouze při nepřetržitém snímání video obsahu řádově v desítkách minut. Další drobné poznatky, které se týkají spíše manipulace, uživatelského pohodlí a obsluhy vám přineseme v závěrečné kapitole. Nyní se již pojďme věnovat slíbeným testům záznamu videa.

Hned na začátek musíme poznamenat, že Super Fine kvalita videí se nám celkem zamlouvala. Ostrost detailů a barevné podání scén odpovídalo skutečnosti (a aktuálnímu počasí), ovšem potvrdili se některé negativní aspekty z předchozí kapitoly. Začínáme pasáží z exteriéru, kdy jsme nafilmovali pohled na město respektive jednu jeho část. Celý záběr dokresluje dálnice D1 s poměrně hustým provozem. V tomto ohledu si můžete udělat také úsudek o zvukovém podání HMX-R10. Musíme také připomenout, že obloha byla oblačná. Může se proto zdát, že barvy nejsou tak výrazné jako ve skutečnosti. Pro srovnání vám doporučujeme shlédnout alternativní snímek výše, kdy je scéna prosluněná.

Druhý záběr dokumentuje dříve zmíněnou vadu v obraze - aberaci. Barevné zkreslení na hranách s výrazným kontrastním přechodem se projevilo i u videozáznamu, kdy na horizontu pozorujeme modro-fialový nádech. Někdo by navíc mohl namítat, že zeleň nemá dostatečnou sytost. To je dáno podmínkami, při kterých jsme záběr pořizovali. Po této stránce je tedy sekvence v pořádku.

- Exteriér 1 [8,82 MB] - pro stažení klikněte -
- Exteriér 2 [10,7 MB] - pro stažení klikněte -

Při záběrech v interiéru jsme filmovali prostředí pracovního stolu, kdy jsme použili bodové osvětlení a kamera se musela vypořádat se shoršenými světelnými podmínkami. Nutno podotknout, že se jí to moc dobře nepovedlo. Detaily jsou sice v pořádku, ale zpracování barev pokulhává. Díky osvětlení získala spodní část tapety nádech, jenž ve skutečnosti vůbec nemá. Problém vidíme také v nastavení expozice, jež jsme museli manuálně nastavit. Při druhém záznamu byly světelné podmínky lepší. V záběru se objevila i půvabná dívka z předešlé kapitoly, takže jsme mohli využít známou funkci detekce obličeje. Výslednou kvalitu hodnotíme velmi dobře, mírný šum nedoprovází žádné barevné zkreslení. Opět můžeme konstatovat, že čím více světla HMX-R10 dopřejete, tím bude výsledný záběr lepší. V některých případech však počítejte s manuální úpravou expozice.

- Interiér 1 [10,4 MB] - pro stažení klikněte -
- Interiér 2 [7,02 MB] - pro stažení klikněte -

Záznam v různé kvalitě

Jak jsme uváděli výše, digitální kamera od Samsungu umožňuje zachytit video v různé kvalitě. Zopakujeme, že nejlepší je označována jako Super Fine (12 Mbps, 1080/50i). Ty zbývající potom Normal (6 Mbps, 1080/50i), 1080p, 720p, 576p nebo Web a Mobil. Přinášíme vám srovnání prvních dvou režimů. Modelem se staly známé postavičky z ještě známějšího seriálu. Sami si tak můžete udělat obrázek o tom, jaká kvalita by pro vás byla snesitelná. Ještě upozorníme, že jednotlivé volby jsou logicky závislé na kapacitě paměťové karty (nepřímá úměra).

- Super Fine 12 Mbps [4,03 MB] - pro stažení klikněte -
- Normal 6 Mbps [2,98 MB] - pro stažení klikněte -

Tato pasáž patří nočnímu snímání a následně pak zpomalenému záznamu. HMX-R10 nenabízí v režimu záznamu videa žádné prosvětlení scény, a tak se musíte spoléhat pouze na prvek Super C.Nite, jenž horším světelným podmínkám přizpůsobuje expozici. Praktické testy však ukázali, že na výslednou kvalitu a především ostrost velký vliv nemá. Objekty jsou spíše rozmazané a rozdíl při (ne)zapnuté výše uvedené funkci není znatelný. Situace je o něco lepší při filmování bližších objektů.

- Noční režim [5,38 MB] - pro stažení klikněte -

Dále jsme v redakčních podmínkách odzkoušeli funkci zpomaleného záznamu, a to ve dvou dostupných režimech - 250 a 500 fps (snímků za sekundu). Předem vás upozorňujeme, že je zde patrné zhoršení kvality díky nízkému rozlišení a velkému šumu. I přes to vypadají testovací záběry realisticky. Použití této "vychytávky" můžete uvažovat například při sportovních aktivitách apod. Ještě napíšeme, že u tohoto řežimu není možné zachytit zvukový projev.

- Zpomalený záznam 250 snímků/s [8,15 MB]
- pro stažení klikněte -
- Zpomalený záznam 500 snímků/s [12,3 MB]
- pro stažení klikněte -

Co se týče zoomování, už jsme se vyjádřili o jeho malém rozsahu (6,8-34 mm). Optické zvětšení nabízí HMX-R10 až 5x. Tuto hodnotu lze ještě navýšit digitálně, ovšem za cenu velkého snížení kvality. Při testech jsme nepozorovali nějaké přehnané nedostatky v zaostřování. Problémem byla elektronická stabilizace EIS, jež nebyla při změnách směru natáčení příliš účinná - scéna je velmi rozklepaná a místy dochází k jejímu rozmazání. Jinak samotná citlivost páčky zoomu byla vynikající. Předposlední snímek ukazuje na celkem slušnou rychlost ostření. Úsudek si můžete udělat sami po kliknutí na náhled pod textem.

- Zoom a stabilizace: ohnisko 6,8-34 mm [8,04 MB]
- pro stažení klikněte -
- Rychlost ostření [7,01 MB]
- pro stažení klikněte -

Standardní záležitostí jsou digitální efekty. V našem případě se jednalo o klasické módy "černobíle", "sépie", "negativ" a "kosmetiké" (text není chybou autora). Jejich vliv na testovací scénu si můžete prohlédnout po kliknutí na náhled pod textem. Použití pro praxi je hodně specifické.

- Obrazové efekty [11,4 MB] - pro stažení klikněte -

Hned v úvodu této kapitoly jsme vám nabídli záběry exteriéru, kde jste mohli získat povědomí o kvalitě záznamu zvuku. V nastavení videokamery můžete ovlivnit pouze hlasitost mikrofonu - vysoký, střední, nízký. Jeho citlivost ve všech dostupných režimech je v pořádku. Samotné nahrávání umožňuje pouze režim stereo a testovací wav soubor najdete zde (5,38 MB). Jeho kvalita je dobrá a hlas obou aktérů je srozumitelný.

Rychlost pro pořízení prvního videa je logicky rychlejší, protože odpadá přepínání do režimu fotografování. Pokud jde o druhou měřenou veličinu, tam dochází k menšímu nárůstu, kdy přechod z nejkratšího na nejdelší ohnisko zabere zhruba 3 sekundy. V poslední kapitole si zhodnotíme dosud popsané skutečnosti.

První video
5,2 s
2,8 s