Samsung HMX-R10: o 25° lepší zážitek?
9.6.2009, Michal Koláček, recenze
Před pár dny uvedl Samsung na český trh novou kompaktní a ergonomickou kameru HMX-R10. Přináší s sebou řadu zvláštností, zejména umístění objektivu. Výčet všech ostatních včetně několika ukázek praktických testů najdete v dnešní rozsáhlé recenzi.
Kapitoly článku:
V následující kapitole se zaměříme na praktické používání Samsungu HMX-R10 a začneme s fotografickými testy. Mimo běžné snímky z exteriérů a interiérů jsme se zaměřili také na vady objektivu včetně několika doplňujících snímků. Funkce fotografování je již nějaký ten pátek nedílnou součástí digitálních kamer a musíme zopakovat, že uvažovaný model nabízí rozlišení až 12 Mpx. Jak se tato skutečnost (ne)projeví na výsledných záběrech, zjistíte po shlédnutí následujícího obsahu.
Z úvodního popisu víme, že videokamera disponuje integrovaným bleskem (nefunkční pro video řežim), ovšem s přisvícením zejména v nočních podmínkách si neporadí. Pokud se jedná o možné nastavení rozlišení, to je následující: 12 Mpx interpolovaně (4 000×3 000 px), 9 Mpx (3 456×2 592 px), 6 Mpx (3 328×1872 px), 5 Mpx (2 592×1 944 px), 3 Mpx (2 048×1 536 px), 2 Mpx (1 920×1 080 px) a 0,3 Mpx (640×480 px). Formát pro uložené soubory je standardní JPEG.
Z funkcí můžeme jmenovat třeba iSCENE (osm předvoleb), kvalitu (nejlepší, standardní, normální), ostrost (měkký, normální, ostrý), vyvážení bílé, ISO, clona, závěrka, EV, protisvětlo, dynamický rozsah, blesk, zaostření, detekce obličeje, kouzelný dotek, stabilizace obrazu EIS, digitální efekt a zoom, Super Makro, sériové snímání, samospoušť, rychlý náhled atp. Řadu z nich najdeme i u běžných kompaktních fotoaparátů, a tak nás v tomto ohledu nečekalo žádné překvapení. Abychom se přiblížili více realitě, samotné snímky jsme pořizovali v maximální možné kvalitě, bez stativu a se zapnutou stabilizací obrazu (neplatí pro makro režimy a noční scény).
Z úvodního popisu víme, že videokamera disponuje integrovaným bleskem (nefunkční pro video řežim), ovšem s přisvícením zejména v nočních podmínkách si neporadí. Pokud se jedná o možné nastavení rozlišení, to je následující: 12 Mpx interpolovaně (4 000×3 000 px), 9 Mpx (3 456×2 592 px), 6 Mpx (3 328×1872 px), 5 Mpx (2 592×1 944 px), 3 Mpx (2 048×1 536 px), 2 Mpx (1 920×1 080 px) a 0,3 Mpx (640×480 px). Formát pro uložené soubory je standardní JPEG.
Z funkcí můžeme jmenovat třeba iSCENE (osm předvoleb), kvalitu (nejlepší, standardní, normální), ostrost (měkký, normální, ostrý), vyvážení bílé, ISO, clona, závěrka, EV, protisvětlo, dynamický rozsah, blesk, zaostření, detekce obličeje, kouzelný dotek, stabilizace obrazu EIS, digitální efekt a zoom, Super Makro, sériové snímání, samospoušť, rychlý náhled atp. Řadu z nich najdeme i u běžných kompaktních fotoaparátů, a tak nás v tomto ohledu nečekalo žádné překvapení. Abychom se přiblížili více realitě, samotné snímky jsme pořizovali v maximální možné kvalitě, bez stativu a se zapnutou stabilizací obrazu (neplatí pro makro režimy a noční scény).
Exteriér
Při focení venkovních prostor si digitální kamera vedla celkem průměrně. Musíme připomenout, že při testech nám vůbec nepřálo počasí a většina fotografií je zachycena při oblačné obloze. Sluníčko na nás vykouklo jen občas. První snímek zachycuje pohled na město, kde barvy především na pozadí nejsou příliš výrazné. Samotné detaily také nejsou příliš ostré, ale na digitální 12 Mpx kameru je to dobrý výsledek. Za stejných podmínek jsme vyfotografovali také krajinu. U snímku lze na horizontu pozorovat modro-fialový nádech, který neodpovídá skutečnosti (více v pasáži o vadách objektivu). Nepomohlo ani vyvážení bílé v režimu "Oblačno". Klasy oblií v popředí při zvětšení jakoby splývají - detailům chybí opět pořádná ostrost.
Dalšími dvěma snímky jsou budova a pokus o scénickou fotografii. Po shlédnutí obou snímků je patrné, že kameře lépe vyhovují snímky bližších objektů. Barevné podání obou odpovídá skutečnosti a mírně zamračenému počasí. Při zvětšení jsou detaily ostřejší a nedochází ke slévání přechodů. Dobře znatelné to je z fotografie našeho šneka, která je focena bez přiblížení (zoomu) zhruba ze vzdálenosti jednoho metru.
Interiér
V interiéru jsme nasnímali dvě stejné scény s květinou, otevřenou knihou a rozsvíceným bodovým světlem (běžná stolní lampa). Na rozdíl mezi oběma upozorňuje popisek u každé fotografie. Bez použití zabudovaného blesku je prostředí zcela logicky tmavší a fotografii chybí potřebná ostrost. Ovšem ani s povoleným prosvětlením není například text knihy dobře čitelný. Prostředí je jasnější, v některých pasážích je pozorovatelný značný šum. Dalo by se napsat, že HMX-R10 potřebuje k optimálnímu výkonu dostatečné světelné podmínky.
- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -
|
- Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte -
|
Speciální režimy a další testy
Dobrý výsledek jsme získali při focení bližšího objektu se vzdálenějším pozadím. Jednalo se o krajinu se stromem a rozlehlou zahradou. Ač bylo mírně pod mrakem, celkový výsledek se dá považovat za uspokojivý. Detaily objektu jsou v rámci možností únosné, což už neplatí pro ostatní pozadí. U něj pozorujeme ztrátu ostrosti. Zajímavé by bylo srovnání za slunečného počasí s lepšími světelnými podmínkami. Možná to nebude dobře pozorovatelné z dalšího snímku vpravo, ale s protisvětlem nemá HMX-R10 žádné problémy. Navíc kameře celkem slušně pomáhá, když uvažovanou funkci aktivujeme přímo v menu (popředí scény je pak jasnější).
Focení v noci se obecně považuje za největší oříšek a u digitálních kamer se setkáváme s výrazným šumem, ztrátou detailů a vykreslení. Ostatně to stejné můžeme napsat o uvažovaném modelu od Samsungu. Sami si můžete prohlédnout přiložený snímek, jenž byl focený kolem půlnoci pomocí stativu a funkce samospoušť. Jelikož HMX-R10 nedisponuje nočním režimem s nasvícením diodou apod., podobně špatné výsledky můžeme očekávat také u videa.
Z dalšího snímku je patrné, že jsme se při fotografování "potkali" i se sluníčkem. Od toho se odvíjela celá scéna, jež nabízí jasnější barvy a lepší světelné podmínky. Modelem nám stála mladá dívka, která nám na pár chvil propůjčila svůj úsměv. Podotýkáme, že jsme na kameře využili dnes hojně rozšířenou funkci detekce obličeje. Z praxe jsme si ověřili, že stejně dobře funguje i u malých (smějících se) dětí.
Nepostradatelnou a mnohdy užitečnou funkcí je také (velký) zoom. HMX-R10 nabízí optický až 5x v rozsahu ohniska 6,8-34 mm. Při praktickém používání se nám zoomování zdálo nedostačující. V tomto ohledu nás proto zařízení lehce zklamalo. Pokud jste četli pasáž věnovanou exteriéru, vybavujete si "slévání" jednotlivých klasů obilí. Tato skutečnost se u prvního snímku příliš neprojevuje a výsledná kvalita je lepší. V případě druhé fotografie s maximálním zoomem jsme museli využít stativu. Celková kvalita snímku je vynikající.
Stejně dobře, jako se povedly záběry budovy nebo našeho šneka, dopadly i snímky v režimech makro a telemakro (snímání vzdálených objektů pomocí zoomu). Musíme však podotknout, že při focení musel být použit stativ a vzhledem k občasnému větru můžeme pozorovat velmi jemné rozostření. Závěrečné hodnocení je ale kladné.
- Makro - pro zvětšení klikněte -
|
- Snímání vzdálených objektů pomocí zoomu - pro zvětšení klikněte -
|
Vady objektivu
Každý objektiv disponuje určitými vadami a nejinak je tomu i u Samsungu HMX-R10. Musíme vám zde připomenout odkaz na článek věnovaný vadám objektivů, který najdete na partnerském serveru Digimanie.cz. My se budeme věnovat běžným neduhům - sférickému zkreslení, vinětaci, aberaci, reflexi a ukážeme si i vybrané režimy vyvážení bílé barvy. Zmíněné vady se samozřejmě odrazí i na kvalitě videa.
Sférické zkreslení jsme testovali již zaběhnutým způsobem pomocí snímání bílého papíru se čtverci stejných rozměrů. Na obou přiložených fotografiích se nám postupně projevila soudkovitost (nejkratší ohnisko 6,8 mm) respektive poduškovitost (oh. 34 mm). Druhá vada sice není příliš pozorovatelná, ovšem vyskytovala se i na jiných testovaných scénách. Tmavnutí rohů vlivem horšího jasu (vinětaci) jsme nepozorovali.
- Prohnutí rovných přímek: soudek (ohnisko 6,8 mm) -
|
- Prohnutí rovných přímek: poduška (ohnisko 34 mm) -
|
Barevné zkreslení na hranách s výrazným kontrastním přechodem se sem tam na vyfocených snímcích objevovalo a dobře to je vidět například na našem snímku exteriéru krajiny. Pokud jde o reflexi, pozorovali jsme zelené a fialové čmouhy v každém pořízeném záběru. Focení proti přímému slunečnímu světlu je s tímto modelem nevhodné.
Celkem užitečnou záležitostí je možnost ručně vybrat jeden z přednastavených režimů ISO. Konkrétně jde o hodnoty 50, 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200. Níže uvádíme snímky při nastavení jednotlivých hodnot. Náznaky šumu jsou viditelné zhruba od třetí volby. Vyšší ISO hodnoty znamenají degradaci obrazu vlivem rostoucího šumu.
- ISO 50 -
- ISO 100 -
- ISO 200 -
- ISO 400 -
- ISO 800 -
- ISO 1600 -
- ISO 3200 -
Další v řadě jsou snímky zachycující stejnou scénu s jednotlivými režimy v menu "Vyvážení bílé" (automaticky, denní světlo, oblačno, zářivka a wolfram). Automatické nastavení se od denního světla téměř neodlišuje a dobrých výsledků se nám podařilo dosáhnout s prvními třemi volbami. Při manuální úpravě jsme získali takřka totožný výsledek jako u první fotografie.
Další snímky
V této části už jen doplníme celou kapitolu o pár vybraných scén z exteriéru a interiéru. V prvních dvou případech jsme se zaměřili na vzdálenější pozadí a bližší objekty. Oba dva snímky jsou focené z ruky a dosahují velmi dobré kvality. Ostatně po kliknutí na ně se o tom můžete přesvědčit sami.
Poslední série fotografií potvrzuje horší výsledky v interiéru, o nichž jsme výše psali. Využili jsme redakčního stativu, umístili jsme videokameru zhruba 2 metry od testovacích snímků a při mírně horších světelných podmínkách jsme pořídili výsledné snímky. Po kliknutí na konkrétní obrazec můžete pozorovat znatelný šum a všeobecně špatnou výslednou kvalitu.
- Interiér: testovací snímek (ohnisková vzdálenost 13,5 mm, vzdálenost kamery od obrazce 2 m) -
|
- Interiér: testovací snímek (ohnisková vzdálenost 13,5 mm, vzdálenost kamery od obrazce 2 m) -
|
Rychlost kamery v režimu fotografování uvádíme v následující tabulce. První údaj se týká zcela vypnutého zařízení. Druhá hodnota koresponduje s pořízením snímku v pohotovostním režimu. Nakonec rychlost zoomu, který je hodně rychlý.
První fotografie |
7,7 s
|
Fotografie (zapnutá kamera) |
1,6 s
|
Rychlost zoomu |
1,8 s
|
- Naměřené hodnoty v režimu fotografování -