Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Samsung HMX-E10: opravdový pokrok?

24.11.2010, Jan Vítek, recenze
Dnešní den si představíme další z řady nové třídy malých videokamer do ruky, a sice Samsung HMX-E10. Její specialitkou je kromě kompaktního designu také otočný modul s objektivem, který můžeme otočit i přímo proti nám. A doufejme, že to nebude vše.
Nyní jsou na řadě testy videa, kde nám kamera nabízí pouze dvě rozlišení v H.264 (MPEG-4.AVC):
  • Full HD (1920x1080 25p)
  • HD (1280x720 25p)

Kamera v případě natáčení videa nenabízí žádné zvláštní režimy. S chytrými filtry jsme skoncovali už v předchozí kapitole a není třeba se k nim vracet, zoom je tu pouze dvojnásobný a ještě k tomu elektronický, stabilizace se nedočkáme, blesku ani videosvítilny jakbysmet, a tak zkrátka na nás vyzbydou jen stadnardní testy.

My se tedy zaměříme na testy exteriéru, interiéru a nakonec to bude zoom a ostření. Videa kamera pořizuje do kontejneru MP4 ve standardu H.264. Videa jsem se rozhodl ponechat bez jakýchkoliv změn tak, jak je kamera natočila a věřím, že za několik MB navíc to stojí.


Exteriér


První dvojice videí ukáže, jak kamera natáčí ve venkovním prostředí za oblačného dne. Měla tak ještě dobré podmínky k tomu, aby podala dobrý výkon a my se mohli podívat na videa v rozlišeních Full HD (1920x1080 25p) a HD (1280x720 25p), které jediné nabízí. V tomto ročním období však již příroda bohužel nehýří barvami, takže očekávejme spíše pochmurně laděná videa.

1080/25p - stiskněte pro stažení -
720/25p - stiskněte pro stažení -

Výsledky jsou trošku zklamáním. Už zde znatelně chybí aspoň trošku účinná stabilizace, což umocňuje neergonomické tělo ve spojení s dotykovým ovládáním. Displeje s dotykovou vrstvou jsou dnes sice velmi moderní, ovšem pro ovládání kamery se nehodí, neboť uživatel nemá potřebnou hmatovou odezvu a ani si na takové virtuální tlačítko nemůže jen tak odložit prst, aby jej následně pro ukončení záznamu jemně přitlačil a nezkazil si záběr. Zkrátka a dobře je takovéto ovládání v mých očích jen módním výstřelkem bez praktického přínosu, spíš naopak.

Dále poznáme, že kamera skokově reaguje na změnu světelných podmínek. Kresba také není nic moc a z výsledků i dalších videí mohu doporučit spíše natáčení v nižším rozlišení. Vyvarujete se tak množství zkažených záběrů.


Interiér


Dále se podíváme na dvě videa z exteriéru - první s improvizovanou neživou scénou a druhé s černou kočkou, která mi neustále přebíhá přes cestu. Obě byla pořízena v místnosti ne až tak dobře osvícené denním světlem, které přicházelo jen z jednoho směru.

- stiskněte pro stažení -
- stiskněte pro stažení -

První video potvrzuje problémy kamery s ostřením. Dlouhou dobu se rozmýšlí, než najde tu pravou hloubku, ovšem následně ji zase klidně ztratí. To se navíc bude se snižující se intenzitou osvětlení scény zhoršovat. Druhé video zase ukáže, jak rychlejší pohyby v interiéru způsobí rozmazaný záznam.


Zoom a ostření


Nakonec se podíváme na poslední dvě videa ukazující schopnosti kamery zoomovat a také ostřit a měnit nastavení clony najednou. Zoomování je pouze digitální a pouze 2násobné. Navíc, jak poznáme, není zrovna vhodné zoomovat při natáčení.

ostření - stiskněte pro stažení -
zoom - stiskněte pro stažení -

Při elektronickém zoomování jsou totiž velmi patrné skoky, takže výsledný záběr není nijak úžasný. Nehledě na to, že tvar kamery, dotykové ovládání a absence stabilizace obrazu dohromady nejsou dobrým předpokladem pro dobrý výsledek se zoomem a obraz po přiblížení také nevypadá pěkně. Při ostření kamera častokrát není schopna v přijatelném časovém horizontu dobře zaostřit ani na dálku, a to má k dispozici dostatečně kontrastní scénu a opět jsou patrné skokové úpravy clony.