Pinnacle Studio 15 nebo Avid Studio 1?

6.12.2011, Radek Jahoda, recenze
Pinnacle se stal součástí Avidu a ten vnesl do Studia trochu zmatek. K dispozici jsou totiž hned 2 verze, jednak Pinnacle Studio 15 a pak více vybavené Avid Studio 1. Na oba se teď podíváme.
Přepneme-li do záložky Movie, tak se knihovna zmenší jen do jedné části prostředí a zbytek vyplní časová osa a náhledové okno. Způsob práce doznal podstatné změny - je teď jednodušší a intuitivnější. Kdo někdy pracoval s editory videa, tak se může pustit rovnou do práce. Nebude nic nikde hledat a pokud to hned nenajde, tak to znamená, že to Studio neumí. Ale to platí spíše pro pokročilejší uživatele profesionálních systémů, domácích uživatelů se to netýká.

Z knihovny médií přetahujeme jak všechny video a audio soubory do časové osy myší, tak i efekty a přechody. Jednodušší to být nemůže.

Pracovní prostředí Avid Studio
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Podrobnější nastavení efektů se provádí pomocí Effect Editoru. I zde je vše jednoduché, základní korekce lze nastavit přímo vybrání ze seznamu v horní části. Tam jsou dvě položky - Corrections a Effects. Pod korekcemi je možnost opravit barvy a stabilizovat obraz proti roztřesení, pod efekty je možno provést ořez, přidat barevné a jiné efekty.

Effect Editor
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Stejně tak zde lze pracovat se zvukem, opět jsou zde jak korekce, tak efekty zvuku. Lze provést normalizaci zvuku, jeho úpravu ekvalizérem, kompresorem nebo naopak expanderem, odstranit sykavky a šum. Původně mi zcela unikl Surround Panner, tedy možnost nastavovat zvuk v prostoru, ale i tato funkce je přítomna. Dokonce i ten lze nastavovat pomocí klíčových snímků a měnit tak průběh v čase. Panner může využít jak všech 5+1 kanálů, tak omezit zvuk jen do čtyř efektových reproduktorů.

Surround panner

Ve spodní části Effect Editoru je miniaturní časová osa, kde jsou jednoduše naznačeny klipy v časové ose a lze klepnutím na ně mezi nimi rychle přepínat. Pod náhledovým oknem je časová osa vybraného video či audio souboru, u některých efektů lze zapnout jejich klíčování - tedy jejich parametry lze upravovat v čase. Ne u všech to jde, i když by to občas nebylo na škodu. Např. ořez lze nastavit jen pro celý klip. Klíčování se vesměs týká různých efektů, než korekcí.

Editor titulků
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Dobře zvládnutý je i editor titulků. Na ten je ale třeba trošku "fištrónu". Vložit text a různé geometrické obrazce a obrázky je jednoduché, ale něco s nimi udělat již chce pochopit filozofii editoru (což není zase tak obtížné, chce to ale již trochu přemýšlení). Dole je časová osa, která zobrazuje ve stopách vrstvy, do kterých vkládáme různé objekty včetně textu. Více vrstev lze spojit do skupin a s nimi se pak pracuje společně, je možné s nimi např. pohybovat společně nebo jim nastavit společný stín apod. To má výhodu v tom, že pohybující se titulky pak mohou obsahovat libovolné obrazce, které spolu souvisí a navazují na sebe. Navíc lze například pohybovat jednou vrstvou nějak, spojit ji s jinými a ty pak rozpohybovat najednou zcela jinak.

Ke všemu je spousta přednastavení, takže jen vybíráme ze seznamu. Jednak je zde spousta (a tím myslím spousta) template, která stačí vybrat dvojitým kliknutím v levé části. Pak jen stačí změnit text k obrazu svému a nic dále není třeba dělat. A pokud už něco vytváříme, tak protože ovládání je konzistentní s ostatními nástroji, nebudeme tápat. Přidávání parametrů a změna vzhledu a pohybu se provádí opět výběrem v horní části, vše se přidá doprava do seznamu, kde lze dále parametry upravovat. Dole v časové ose pak lze upravit průběh pohybu a zobrazení, např. začátek a konec pomoc klíčových snímků.

K editoru titulků se sluší ještě poznamenat, že je opravdu náročný na strojový výkon. Na horším počítači je opravdu líný a po změně parametrů pak můžete čekat i několik vteřin, než se projeví na obrazovce.