Pinnacle Studio 14

3.3.2010, Radek Jahoda, recenze
Střihový software s názvem Studio vynesl jeho tvůrce Pinnacle do výšin. Byl jedním z prvních editorů pro domácí uživatele, takže se dostal do širokého povědomí. Dnes má ale spoustu konkurentů, takže se výrobce musí hodně otáčet. Obstojí jeho nová verze 14?
Změna v ukládání videa u nových videokamer se odrazila i ve změně nabírání videa ve Studiu. Pryč jsou doby, kdy hrála prim páska, takže dnes jde jen o kopírování videa z různých paměťových zařízení. Ne že by Studio neumělo s páskami typu DV nebo HDV pracovat, ale přeci jen jde již o zastaralou technologii, se kterou se budeme setkávat čím dál méně.

Po stisknutí tlačítka Import se tak nepřepneme do jiného vzhledu programu, ale objeví se nové okno. Neřekl bych, že je to příliš šťastné řešení, protože pokud jste zvyklí pracovat ve více programech najednou (během importu například brouzdat po internetu), tak je to spíše na obtíž. Okno totiž není zcela součástí aplikace a překrývá se tak s jinými programy zcela samostatně. Jde totiž v podstatě o samostatný program (nazvaný Importer), kterému chvíli trvá, než se spustí. Ale i tak se nelze přepnout do Studia, klepnete-li na jeho okno, ozve se "zabučení" Windows, klepnete-li na ikonu Studio na liště programů, objeví se jen Importer a Studio zůstane v pozadí.

Import video souborů
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Jinak je ale import docela přívětivý. Podporuje snad všechna zařízení, která se na trhu vyskytují. Lze zachytávat z analogových zdrojů, z web kamer, z digitálních páskových zařízení DV nebo HDV, kopírovat z DVD a Blu-ray disků nebo z paměťových karet a disků. Vše je přehledné a intuitivní.

Lze nastavit adresáře pro uložení videa, fotografií a zvuku zvlášť, což je příjemné. Lze ukládat i jen jednotlivé obrázky a přibyla zde i funkce Stop Motion (v českém překladu jako podivný výraz Zastavit film). Jde o podobnou funkci, jakou má i Adobe Premiere Elements. Umožňuje ukládat jednotlivé snímky, v náhledu může až tři snímky smíchat do sebe, takže v nich je vidět jakoby duch (zde nazváno Onion Skinning). Všechny snímky jsou pak smíchány do jednoho videa s nastavenou frekvencí 8 nebo 12 snímků/s. Smíchání je ale trochu podivné - není vytvořeno video o této snímkové frekvenci, ale o snímkové frekvenci projektu, kde jsou snímky duplikovány.

A k čemu je Stop Motion dobrý? Při tvorbě animovaných filmů je nutné ukládat snímek po snímku, až když je máme naaranžované. Zobrazení duchů je pak vhodné pro přesné polohování objektů k sobě. Není mi ale jasné, proč nelze vytvořit animaci o plné frekvenci 25 sn/s.

Nabírání z DV kamery - obrázek kamery je pryč
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Ještě se vraťme k nabírání videa z DV kamer. Byl jsem hodně zvědav, jak si výrobce poradil s přetrvávajícícím obrázkem kamery, které provází Studio již od první verze a bývalo často (v dobrém slova smyslu) zdrojem pobavení. Odpověď je jednoduchá - obrázek kamery je konečně pryč, což bychom měli zapsat zlatým písmem do historických análů, protože jde opravdu o revoluci. Jinak se ale vše chová jako dřív. Nahrávka se ukládá do jednoho souboru, ve kterém jsou i informace o jednotlivých scénách. Lze nastavit začátek a konec nabírání a potom provést celý proces s přesností na snímek. Při nabírání se ve spodní části zobrazují ikonky jednotlivých scén.