LED-laserové Casio XJ-A135: to je hukot!

17.9.2010, Jiří Piškula, recenze
Jsou tomu necelé 3 měsíce, co Casio ohlásilo uvedení nové řady k přírodě šetrných projektorů, které využívají jako zdroj světla kombinaci LED a laseru namísto konvenčních lamp, s životností 20 000 hodin. Prakticky jsme vyzkoušeli jeden z modelů.
  1. LED-laserové Casio XJ-A135: to je hukot!
  2. OSD menu, praktické zkušenosti
  3. Závěr
OSD menu dostupné v deseti jazykových mutacích je přehledné a lze v něm podrobně nastavit mnoho parametrů projektoru, struktura menu a jeho funkce jsou patrné z obrázku níže. Čeština zatím v nabídce projektoru chybí, musíte si tedy vystačit se světovými jazyky. Pro účely testování jsme neměli k dispozici přístroj s českou uživatelskou příručkou, českým distributorem je však s projektorem standardně dodávána.

Casio XJ-A135 - struktura OSD menu.

Praktické zkušenosti

Kvalita obrazu, zejména barevného podání, je u tohoto modelu spíše podprůměrná. I když má hybridní světelný zdroj podstatně lepší svítivost než mnohé konkurenční LED projektory, kombinace různých zdrojů světla pro jednotlivé barvy nepřináší kvalitu srovnatelnou s lampovými DLP projektory. Málo výrazné barvy se projeví zejména v ECO módu 2, kdy má projektor výrazně nižší svítivost ve srovnání s normálním režimem. Pokud si pohrajete s ručním nastavením vyvážení barev, jasu a kontrastu, je výsledný obraz slušný.

Pro zajímavost jsme srovnali obraz testovaného projektoru Casio s projektorem Epson EH-DM3, který jsme měli v době testování také v redakci. Ten má oproti Casiu XJ-A135 nižší nativní rozlišení (960 × 540 px), jako zdroj světla mu slouží 200W výbojka, díky které dosahuje kontrastu 3000:1, a má svítivost 2000 ANSI lumenů, tedy stejnou jako projektor, jenž je předmětem tohoto testu.

Srovnání barevného podání - nahoře Casio XJ-A135, dole Epson EH-DM3.
- klikněte pro zvětšení obrázku -

Oba projektory jsme nechali nastavené na defaultních hodnotách bez jakýchkoliv barevných korekcí. Výsledky jsou patrné z okolních obrázků - rozdíly byly v celém barevném spektru, nejvíce však u žluté barvy, kterou Casio XJ-A135 promítal jako zelenou (přestože jsme se u Casia snažili barvy upravit, nepodařilo se bohužel nějak znatelně přiblížit ke skutečným barvám zdrojového obrázku, které věrně zobrazoval projektor Epson).

Obraz byl promítán na plátno široké 2,5 metru. Srovnávací fotografie květin je kompromisem, kdy se snímek barevně nejvíce blíží tomu, co jsme reálně pozorovali. Spodní obraz je tedy na fotografii mírně přeexponovaný, v reálu je mnohem detailnější. Šlo nám zde o orientační srovnání barevného podání obou projektorů.

Originál promítané testovací fotografie.

- klikněte pro zvětšení obrázku -

Velmi příjemná je dvojnásobná transfokace obrazu, která umožňuje přesně doladit jeho velikost pomocí tlačítek na projektoru nebo dálkovém ovladači. Projektor také umí automaticky dorovnávat vertikální lichoběžníkové zkreslení obrazu. Pokud je tato funkce aktivována, přístroj automaticky provádí opravu, jakmile změníte jeho polohu vůči projekční ploše.

Projektor je dodáván s praktickou transportní brašnou.

Kamenem úrazu tohoto projektoru je poměrně značná hlučnost. Nepříjemně pištivý zvuk vydávaný malými ventilátory je tedy vysokou daní za kompaktní rozměry projektoru. Hluk je snesitelný prakticky jen v ECO režimu Level 2, u Levelu 1 je hučení o poznání silnější, a v Normal módu, který lze jako jediný jakž takž využít k projekci za denního světla, je randál linoucí se z ventilátorů vyloženě obtěžující. Tady je použití vhodně spíše u hlasitě ozvučených prezentací bez tichých pasáží.

Projekce v zatemněné místnosti je použitelná i v některém z úsporných (ECO) režimů. Při menší intenzitě okolního osvětlení i lépe vynikne obraz a jeho barevné podání. Vzhledem k nativnímu rozlišení projektoru 1024 × 768 px asi nelze příliš předpokládat jeho použití pro promítání filmů, zvláště s přihlédnutím k ceně, za kterou lze dnes pořídit full HD DLP projektor s dvojnásobným kontrastním poměrem.

K jasným kladným vlastnostem projektoru Casio XJ-A135 patří možnost bezdrátového spojení s počítačem prostřednictvím wi-fi rozhraní, kdy odpadá nutnost použít pro spojení VGA nebo HDMI kabel. V jednom okamžiku lze přenášet obraz až ze 4 počítačů současně (matice 2 × 2, do počítačů je potřeba nainstalovat speciální software dodávaný s projektorem). Příjemná je také možnost promítat některé druhy souborů přímo z připojeného USB disku (podrobnosti v další kapitole).