Kino není kino - jednoduchý střih videa

16.9.2008, Radek Jahoda, recenze
Hledáte-li ten nejjednodušší software na střih videa, tak právě Kino je tím největším adeptem. Styl práce je tak jednoduchý, že se blíží lineárnímu střihu. A navíc je zdarma nejen tento program, ale i operační systém - běhá totiž pod Linuxem.
Podobně jako efekty přidáme i zvukový komentář a hudbu na pozadí. Tuto činnost je dobré provádět až na konec, protože původní video i zvuk je nahrazen opět novým souborem nastavené délky. V audio filtrech vybereme filtr Mix, zvolíme zvukový soubor a ten je zmixován s původním zvukem. Je možné i modelovat křivku zvuku, například v době komentáře zvuk ztlumit.

Další na řadě je již export a zde máme na výběr z velkého množství formátů. Jednak můžeme provést nahrání zpět do DV zařízení přes FireWire (IEEE 1394), tak i do DV formátu nebo sekvence obrázků.

Nejčastěji ale použijeme export do MPEG-2 pro autorizaci DVD disku nebo podobných formátů (VCD, SVCD apod.). Používá se k tomu program mpeg2enc, který je součástí MJPEG Tools. Vygenerovat je možné i projekt do programu dvdauthor, kterým je možné připravit DVD-Video strukturu pro vypálení na DVD.

Export do formátu MPEG-2, pro zvětšení klepněte

Ke kompresi je možné použít i ffmpeg, což je asi nejpoužívanější kompresor do různých formátů. Opět je to MPEG, ale najdeme zde i H.264 (x.264), MPEG-4 nebo XviD.

Zjistili jsme, že program Kino, který běží pod Linuxem, je základním prostředkem pro zpracování DV záznamu. Dokáže video jak nabírat s rozdělováním souborů podle scén, tak ho na DV zařízení exportovat. K tomu ho také mnoho lidí (včetně mě) používá, protože je spolehlivý, stabilní a netrpí neduhy Windows systémů, který se kdykoliv může rozhodnout začít provádět nějakou činnost na pozadí a tím například způsobit výpadek snímků.

Kino ale umožňuje i sestřihání záznamu, dá se říci, že zvládne téměř to samé, co komerční programy pro úpravu domácího videa, pokud zůstaneme pouze u DV formátu. Co ale nedokáže nabídnout, je styl práce, který je dnes běžný - časovou osu, v které provádíme všechny operace a výsledný export je jen jeden. Místo toho se provádí aplikace efektů a jejich renderování rovnou, takže něco následně měnit je těžkopádné a navíc to zhoršuje výslednou kvalitu videa. V tomto smyslu již Kino nevyhovuje dnešním standardům a tak ho lze ke střihu doporučit jen tomu, kdo tyto standardy nezná. Většinou se tak Kino používá jen kvůli nabírání z DV zařízení a zpětnému exportu na pásku. A nebo pokud nebudeme používat efekty a jednoduše provedeme střih a exportujeme video do jiného formátu. Na druhou stranu, styl práce je hodně jednoduchý, a tak jeho zvládnutí zabere jen pár minut.

Jednoduchost, stabilita
Renderování efektů "lineárně"
Ikona Odkaz na databázi