Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Jakou zvukovou kartu pro nahrávání?

21.9.2010, Radek Jahoda, recenze
Součástí videa je i zvuk a součástí domácího videa je vlastní nahraný zvuk. Může to být komentář, hudební nahrávka nebo cokoliv jiného. Ale jakou zvukovou kartu pro nahrávání použít? Podrobně jsme za vás otestovali 12 karet. Je rozdíl mezi levnými a drahými?
O něco dražší karta je ASUS Xonar DS, která je pro změnu pro PCI rozhraní. Nabízí rovněž podporu pro 7.1 zvuk, její koncepce je ale mírně jiná. Zabalena je důkladně v papírové krabici, uvnitř které je další kartonová krabice, která drží poctivě kartu v prohlubni, ostatní věci jsou uvnitř.



Z krabice vyndáme kartu, výměnný zadní panel pro nízké skříně včetně dvou šroubků, CD s ovladači, návod k obsluze a optickou redukci.



Karta je nízká a lze díky výměně zadního plechu použít i v nízkých skříních, což se hodí pro multimediální centra. Výrobce toho dosáhl díky tomu, že spodní jack konektor je zdvojený i pro optický výstup. Jsou zde i interní připojení pro různá zařízení. Jednak je zde konektor pro HD Audio přední panel a také jeden AUX vstup, který lze použít pro optickou mechaniku nebo TV kartu. Hned vedle pak najdeme i připojení pro S/PDIF digitální výstup.



Zadní panel má magnéziovou barvu a nese pět jack 3,5 mm konektorů. Shora je to zdvojený vstup pro mikrofon a Line-in, ostatní jsou výstupy:
  • Line-in / mikrofon
  • Line-out přední / sluchátka
  • Line-out prostorové
  • Line-out střední+LFE
  • Line-out zadní / optický S/PDIF

Zdvojení dvou konektorů může být někdy problém, hlavně zdvojení optického se zadními reproduktory. Pravděpodobně ale většina lidí použije buď analogové nebo digitální připojení, ne oba najednou. Půjde to i díky tomu, že karta obsahuje kodér pro DTS.



Karta je postavena na čipu ASUS AV200, který se staré téměř o vše podstatné. Nemá ale na sobě převodníky, což je naopak výhoda, protože oddělení analogové a digitální části určitě zlepší právě analogovou část. Jako převodník jsou použity dva obvody. Wolfson WM8776 je použit na přední reproduktory (stereo D/A převodník 192 kHz, 24 bitů) a pro digitalizaci (stereo A/D převodník 96 kHz, 24 bitů - nahrávat ve 196 kHz tak nemá smysl). Udávané parametry SNR jsou 108 dBA pro D/A resp. 102 dBA pro A/D převod. O ostatní kanály se stará obvod Wolfson WM8766, což je D/A převodník (192 kHz, 24 bitů) se šesti kanály, který má mít SNR 103 dBA. Dohromady tedy dostáváme osm kanálů.

Pro přední reproduktory je navíc osazen dvojitý operační zesilovač NE5532, který vězí ve výměnné patici, takže je možná výměna za jiný typ. Pro přepínání signálu mezi Line-in a mikrofonem je použito relé, stejně tak přepínání výstupu na sluchátka. Toto řešení vnáší mnohem méně šumu než přepínání polovodiči. Všechny výstupy jsou navíc chráněny proti přepětí, pravděpodobně trisilem nebo transilem, přesný typ se nedal z popisu určit.



Z uvedeného řešení je zřejmé, že výrobce se snažil udělat kvalitní kartu i za použití běžných součástek. Nenajdeme zde žádné drahé součástky, výstupy nejsou zlacené, takže cena není závratná, lze ale čekat dobré výsledky v testech.

Dodávaný ovládací panel je velice přívětivý. Ve srovnání s předchozím Sound Blastrem je rovněž graficky hezky proveden, ale neplýtvá nikde žádným místem. V základním zobrazení je vidět jen modrý displej, který má indikátor vybuzení, informace o zapnutých módech a také frekvenční spektrum vybuzení. Vpravo je pak ovládání hlasitosti ve formě kruhového potenciometru (tím jsou výrobci snad posedlí) a pár základních funkcí.

Po stisku šipky se celý displej vysune nahoru a objeví se ovládací prvky. Tlačítky dole přepínáme mezi ovládanými funkcemi. Pod Main najdeme nastavení reproduktorů a máme možnost zapnout DTS Interactive, tedy kódování DTS v reálném čase. Máme-li tedy AV receiver vybavený dekodérem DTS, můžeme k propojení použít jen optický kabel a nezabývat se analogovými výstupy, to vše samozřejmě v prostorovém zvuku až 7.1. Máme i možnost konverze sterea do prostorového zvuku díky DTS NEO:PC. Výbava tedy nádherná pro multimediální centra. Nevýhodou může být absence kódování v AC3, který je přeci jen u AV receiverů častější.



V ovládacím panelu najdeme i mixer, kterým lze nastavit úrovně jednotlivých vstupů.



To samé platí pro mixer nahrávání, nechybí ale ani zesílení mikrofonu o 20 dB (oproti předchozímu Sound Blasteru).



Mezi další funkce patří již obligátní nastavení simulace prostředí včetně ekvalizéru, Karaoke, možnost přesměrovat basy do subwooferu a také Vocal FX pro vložení zvuku například z mikrofonu do výstupu, což se hodí pro komunikace při hraní her.



Dost řečí, pojďme na testy. Tam jsem se setkal s problémem, že u některých testů vycházely výsledky velmi pokřivené až do doby, kdy došlo ke změně nastavení hlasitosti v mixeru. Projevovalo se to jen u karet ASUS a jen v RMAA, ostatní programy fungovaly bez problémů. V čem je problém nevím. Každopádně kvůli tomu jsem neprováděl měření mikrofonu ve všech režimech.
 
16 bit, 48 kHz

Frekvenční charakteristika ukazuje vyrovnaný průběh, pouze mikrofon má lehký pokles na začátku a konci spektra.


Frekvenční charakteristika

Šum je velice dobrý a je v podstatě na dně možností u 16-bitového vzorkování. U mikrofonu je asi o cca 20 dB horší, což je v podstatě hodnota zesílení.


Šum: RMS power -95,5 / -73,4 dBA

Přeslech ukazuje, že i mikrofon je stereo.


Přeslech: -94,4 / -71,2 dB

Harmonické zkreslení je velmi malé, na grafu je vidět jen malá druhá a čtvrtá harmonická.


THD: 0,0014 / 0,0078 %

Intermodulační zkreslení je také velmi dobré.


IMD+N: 0,0050 / 0,067 %

24 bit, 96 kHz

Nyní bez mikrofonu, v grafu bude levý a pravý kanál zvlášť, i když jsou v podstatě shodné.

Frekvenční charakteristika je příkladná a putuje i za hranici 20 kHz, takže došlo ke znatelnému zlepšení díky zvýšení vzorkovací frekvence.


Frekvenční charakteristika

Zlepšil se i šum díky zvýšení počtu bitů na 24.


Šum: RMS power -100,7 dBA

Přeslech ale zůstal v podstatě stejný.


Přeslech: -95,2 dB

Harmonické zkreslení se nezměnilo, o něco se zlepšilo intermodulační zkreslení.


THD: 0,0018 %


IMD+N: 0,0042 %

24 bit, 192 kHz

U 192 kHz vidíme, že na kartě je filtr na maximální frekvenci 40 kHz.


Frekvenční charakteristika


Šum: RMS power -100,4 dBA


Přeslech: -93,3 dB


THD: 0,0018 %


IMD+N: 0,0043 %

Srovnáme-li jednotlivé módy mezi sebou, tak je vidět velmi vyrovnaná frekvenční charakteristika, omezená na maximum 40 kHz. Šum je téměř neskutečných -100 dBA a zkreslení je rovněž minimální.

Ikona Odkaz na databázi
16 bit/48 kHz
24 bit/96 kHz
24 bit/192 kHz
Frekvenční charakteristika (dB)
+0,04, -0,05
+0,01, -0,15
+0,01, -0,14
Šum (dBA)
-95,5
-100,7
-100,4
Dynamika (dBA)
95,5
100,8
100,6
Přeslech (dB)
-94,4
-95,2
-93,3
THD (%)
0,0014
0,0018
0,0018
IMD+N (%)
0,0050
0,0042
0,0043

Ohledně doporučení není asi co dodat.