Grass Valley EDIUS 6: kam kráčí?
28.2.2011, Radek Jahoda, recenze
Grass Valley se pyšní tím, že jeho EDIUS je nejsvižnějším video editorem, v poslední době mu ale v tomto směru šlape na paty hodně konkurentů. Dokáže si šestá verze udržet své pozice, nebo vyklidí pole bez boje?
Kapitoly článku:
Použité multimediální soubory a sekvence jsou přehledně uspořádány v "košíku" - Bin. V něm lze soubory roztřídit do vlastních fiktivních adresářů podle vlastního uvážení. Také dostaneme základní informace o typech souborů a jejich parametrech. Zobrazení je možné jako náhledové ikonky nebo jako seznam se zobrazením základních informací. Přepnutí zobrazení se provádí z menu na pravém tlačítku myši, klepnout je ale nutné někam mimo samotný seznam, to je možné v podstatě pouze na konci seznamu, nebo lépe ikonkou v horní řádce.
Media Bin - seznam klipů a souborů
Těmito ikonkami se lze dostat k některým nástrojům, které se týkají právě klipů. Jedním z nich jsou parametry klipu, kde lze zjistit základní vlastnosti a některé i změnit - např. poměr stran, pořadí půlsnímků nebo framerate. Další ikonkou lze přehrát klip v přehrávači nebo ho vložit do časové osy.
Parametry klipu
Z "košíku" lze klipy přetahovat do časové osy i myší nebo klávesnicí - vložit na pozici kurzoru (či jezdce, pokud Vám to označení více vyhovuje) pomocí Shift+Enter nebo pustit v náhledovém okně pomocí Enter. Náhledové okno má dvě možnosti zobrazení. Buď má jen jedno okno s videem (Single mode), které se pak přepíná podle použití. Buď v něm vidíme náhled jednoho souboru nebo náhled projektu. Má to výhodu v tom, že zabere jen málo místa, ovšem již se zmíněným efektem zkráceného menu - viz obrázek.
Náhledové okno v single módu
Druhý způsob jsou dvě okna vedle sebe (Dual mode), jedno pro náhled souboru, druhé pro náhled projektu. To je vhodné u velkých širokých displejů, kde není problém s místem.
Náhledové okno v dual módu
Náhledové okno lze využít pro ořez klipů, vkládání do časové osy nebo vytvoření fiktivního klipu - ořezaného klipu - a vložit ho do seznamu klipů.
Pro přehlednost o vybraném klipu a o aplikovaných efektech na něj existuje užitečné okno Information. Po dvojitém kliknutí na název efektu se objeví jeho nastavovací okno. Lze zde také měnit pořadí efektů a vyvolat jejich parametry.
Informace o klipu a seznam aplikovaných efektů
Důležitým nástrojem resp. efektem je Layouter. Ten umožňuje provést ořez obrazu a změnu jeho polohy na obrazovce projektu - a to jak ve 2D rovině, tak v 3D prostoru. Všechny změny je možné provést i v čase a tak celý proces rozpohybovat. K tomu slouží klíčové snímky, které se přidávají ve spodní části okna. Mezi dvěma klíčovými snímky se všechny změněné parametry interpolují, a to buď lineárně nebo plynule pomocí Beziérových křivek.
Layouter
Všechny efekty včetně video filtrů, přechodů a audio filtrů jsou ve společném seznamu. Jsou roztříděny podle typu velmi přehledně. Jejich množství rovněž nepřekvapí, budou stačit každému. Spousta z nich jsou akcelerovány pomocí grafické karty.
Seznam efektů a přechodů
Každý efekt a přechod má své podrobnější nastavení, které se otevře dvojitým kliknutím v informačním okně resp. na přechodu v časové ose. Jejich parametry lze rovněž měnit v čase pomocí klíčových snímků, to platí i pro přechody, takže lze snadno upravit jeho rychlost a průběh.
Nastavení parametrů přechodu, dole klíčové snímky
Jednou z novinek v šesté verzi je inovovaný Mask filtr, který umožňuje vytvořit libovolné maskovací obrazce a nastavit jim průhlednost. Lze kreslit základní geometrické tvary s ostrými rohy i zaoblené pomocí Beziérových křivek. Změny lze rovněž provést v čase pomocí klíčových snímků.
Mask filter
EDIUS obsahuje i několik klíčovacích filtrů, které maskují dva klipy nad sebou. Zmiňme nový Track Matte filtr, který jas nebo průhlednost jednoho klipu převede na průhlednost jiného klipu.
U mne často používaným nástrojem při opravě barev a kontrastu je Vector Scope a Waveform monitor. Ani tyto dva nástroje v EDIUSu nechybí - resp. jde o jeden nástroj. Bohužel jeho okno je samostatné a nelze uchytit mezi ostatní, takže při opravě barev je třeba mít toto okno vždy někde stranou a nad ostatními, navíc při přepnutí se z tohoto okna třeba do časové osy se částečně překrývá s ostatními okny prostředí. Opět se zde ukazuje slabost grafického prostředí. Jednodušší verze těchto monitorovacích nástrojů - histogram - zde chybí jako samostatný nástroj, je ale součástí třícestného filtru pro korekci barev a jasu.
Vector Scope/Waveform monitor
Opomenout nesmíme ani další důležitý nástroj - titulkovač. Ten umožňuje nejen vytvářet textové titulky, ale i jednoduché obrazce - čáry, obdélníky, elipsy a trojúhelníky. Nechybí ani možnost vložit obrázek. Jde o samostatnou aplikaci, která je volána ze střižny a má vlastní menu. Zvláštností je, že menu je sice tmavé jako u EDIUSu, ale po klepnutí na něj se objeví klasické menu Windows včetně barev Windows.
Titulkovač Quick tTtler
Po ukončení titulkovače se nastavení uloží do souboru a do stopy T v časové ose se přidá titulek. Těchto stop může být více, takže titulky je možné překrývat.
A nakonec se podívejme na zvukový mixer. Pro každou zvukovou stopu je v mixeru jeden posuvník spolu s indikátory vybuzení. Při přehrávání lze pomocí posuvníku měnit hlasitost, ta se pak zapíše (pokud je to povoleno daným módem) do příslušné stopy jako klíčové body křivky hlasitosti.
Audio mixer
Jak již bylo řečeno, každá stopa má dva kanály (stereo), celkově je možné mít až 16 kanálů, vybuzení všech kanálů je pak zobrazeno vedle hlavní (Master) hlasitosti. Nelze ale nastavit umístění zvuku libovolně v prostoru. EDIUS ve skutečnosti nemá vůbec ponětí, které stopy jsou které, neřekne Vám, která stopa je LFE a center, takže to musíte maximálně odtušit. Přitom mi přijde, že pracovat se 16 stopami je trochu nesmyslné. Možná se to bude hodit pro vícejazyčné projekty, toto by ale šlo vyřešit mnohem lépe. Jednoduchý prostorový mixer by rozhodně byl užitečnější.
Media Bin - seznam klipů a souborů
Těmito ikonkami se lze dostat k některým nástrojům, které se týkají právě klipů. Jedním z nich jsou parametry klipu, kde lze zjistit základní vlastnosti a některé i změnit - např. poměr stran, pořadí půlsnímků nebo framerate. Další ikonkou lze přehrát klip v přehrávači nebo ho vložit do časové osy.
Parametry klipu
Z "košíku" lze klipy přetahovat do časové osy i myší nebo klávesnicí - vložit na pozici kurzoru (či jezdce, pokud Vám to označení více vyhovuje) pomocí Shift+Enter nebo pustit v náhledovém okně pomocí Enter. Náhledové okno má dvě možnosti zobrazení. Buď má jen jedno okno s videem (Single mode), které se pak přepíná podle použití. Buď v něm vidíme náhled jednoho souboru nebo náhled projektu. Má to výhodu v tom, že zabere jen málo místa, ovšem již se zmíněným efektem zkráceného menu - viz obrázek.
Náhledové okno v single módu
Druhý způsob jsou dvě okna vedle sebe (Dual mode), jedno pro náhled souboru, druhé pro náhled projektu. To je vhodné u velkých širokých displejů, kde není problém s místem.
Náhledové okno v dual módu
Náhledové okno lze využít pro ořez klipů, vkládání do časové osy nebo vytvoření fiktivního klipu - ořezaného klipu - a vložit ho do seznamu klipů.
Pro přehlednost o vybraném klipu a o aplikovaných efektech na něj existuje užitečné okno Information. Po dvojitém kliknutí na název efektu se objeví jeho nastavovací okno. Lze zde také měnit pořadí efektů a vyvolat jejich parametry.
Informace o klipu a seznam aplikovaných efektů
Důležitým nástrojem resp. efektem je Layouter. Ten umožňuje provést ořez obrazu a změnu jeho polohy na obrazovce projektu - a to jak ve 2D rovině, tak v 3D prostoru. Všechny změny je možné provést i v čase a tak celý proces rozpohybovat. K tomu slouží klíčové snímky, které se přidávají ve spodní části okna. Mezi dvěma klíčovými snímky se všechny změněné parametry interpolují, a to buď lineárně nebo plynule pomocí Beziérových křivek.
Layouter
Všechny efekty včetně video filtrů, přechodů a audio filtrů jsou ve společném seznamu. Jsou roztříděny podle typu velmi přehledně. Jejich množství rovněž nepřekvapí, budou stačit každému. Spousta z nich jsou akcelerovány pomocí grafické karty.
Seznam efektů a přechodů
Každý efekt a přechod má své podrobnější nastavení, které se otevře dvojitým kliknutím v informačním okně resp. na přechodu v časové ose. Jejich parametry lze rovněž měnit v čase pomocí klíčových snímků, to platí i pro přechody, takže lze snadno upravit jeho rychlost a průběh.
Nastavení parametrů přechodu, dole klíčové snímky
Jednou z novinek v šesté verzi je inovovaný Mask filtr, který umožňuje vytvořit libovolné maskovací obrazce a nastavit jim průhlednost. Lze kreslit základní geometrické tvary s ostrými rohy i zaoblené pomocí Beziérových křivek. Změny lze rovněž provést v čase pomocí klíčových snímků.
Mask filter
EDIUS obsahuje i několik klíčovacích filtrů, které maskují dva klipy nad sebou. Zmiňme nový Track Matte filtr, který jas nebo průhlednost jednoho klipu převede na průhlednost jiného klipu.
U mne často používaným nástrojem při opravě barev a kontrastu je Vector Scope a Waveform monitor. Ani tyto dva nástroje v EDIUSu nechybí - resp. jde o jeden nástroj. Bohužel jeho okno je samostatné a nelze uchytit mezi ostatní, takže při opravě barev je třeba mít toto okno vždy někde stranou a nad ostatními, navíc při přepnutí se z tohoto okna třeba do časové osy se částečně překrývá s ostatními okny prostředí. Opět se zde ukazuje slabost grafického prostředí. Jednodušší verze těchto monitorovacích nástrojů - histogram - zde chybí jako samostatný nástroj, je ale součástí třícestného filtru pro korekci barev a jasu.
Vector Scope/Waveform monitor
Opomenout nesmíme ani další důležitý nástroj - titulkovač. Ten umožňuje nejen vytvářet textové titulky, ale i jednoduché obrazce - čáry, obdélníky, elipsy a trojúhelníky. Nechybí ani možnost vložit obrázek. Jde o samostatnou aplikaci, která je volána ze střižny a má vlastní menu. Zvláštností je, že menu je sice tmavé jako u EDIUSu, ale po klepnutí na něj se objeví klasické menu Windows včetně barev Windows.
Titulkovač Quick tTtler
Po ukončení titulkovače se nastavení uloží do souboru a do stopy T v časové ose se přidá titulek. Těchto stop může být více, takže titulky je možné překrývat.
A nakonec se podívejme na zvukový mixer. Pro každou zvukovou stopu je v mixeru jeden posuvník spolu s indikátory vybuzení. Při přehrávání lze pomocí posuvníku měnit hlasitost, ta se pak zapíše (pokud je to povoleno daným módem) do příslušné stopy jako klíčové body křivky hlasitosti.
Audio mixer
Jak již bylo řečeno, každá stopa má dva kanály (stereo), celkově je možné mít až 16 kanálů, vybuzení všech kanálů je pak zobrazeno vedle hlavní (Master) hlasitosti. Nelze ale nastavit umístění zvuku libovolně v prostoru. EDIUS ve skutečnosti nemá vůbec ponětí, které stopy jsou které, neřekne Vám, která stopa je LFE a center, takže to musíte maximálně odtušit. Přitom mi přijde, že pracovat se 16 stopami je trochu nesmyslné. Možná se to bude hodit pro vícejazyčné projekty, toto by ale šlo vyřešit mnohem lépe. Jednoduchý prostorový mixer by rozhodně byl užitečnější.