Grabování z videa

13.2.2000, Radek Jahoda, recenze
Zachytávání z (originálních) kazet VHS a potenciální problémy, s kterými se můžeme setkat.
Většina těchto problémů byla objevena při mých pokusech dostat záznam z VHS kazety do avíčka v Mpeg4 při nastavení 384/288, 25 fps, mpeg4 V1 (ostrost75/kvalita 6000), audio PCM 22kHz, mono, 16bit.
Jedu na Celeronu 400@500 (overclocked), 128MB RAM, HDD IBM DeskStar 13,5 GB 7200rpm 2MB cache, PCTV AverMedia TVPhone 98 w/VCR.
Použité video je SAMSUNG ShowView 415G, s kartou je spojené přes SCART výstup originálním kabelem - SCART to Cinch - do kompozitního vstupu videa.

Vyzkoušel jsem pár grabovacích utilit a nakonec jsem skončil u dvou: BaoTV (které je určené přímo pro grab do mpeg4) a univerzálnějšího ATV. Víc o nich najdete na stránkách TVfreak. Tudíž je možné, že uvedené problémy jsou věci, které jsou závislé na použitém formátu a aplikacích.

1) "Proužek dole" Je to taková 7-8 linková neklidná čára na dolní hraně obrazu. Je defacto dána definicí normy VHS, která nedosahuje plného PALu - chybí jí právě už zmíněných 7 řádků. Proč je nevidíte na svém televizoru a na monitoru ano?
protože televizní stínítko je prostě o těch pár řádků normálně překryto rámem obrazovky - dokonale moderní řešení :) - takže řádky tam jsou ale za tím kusem plastu co Vám v něm sedí obrazovka. Tenhle proužek je jednak dost protivný při sledování videa a jednak Vám zbytečně zvyšuje datový tok, který by jinak mohl být využit pro vlastní video
Nejjednodušší řešení je zbavit se těch několika řádků - třeba ve WME máte možnost nastavit si oříznutí obrazu zvolíte 8 řádek odspodu a je po problému. Také je možné postavit si kouzelnou krabičku, která Vám tyhle řádky vyklíčuje a překreje třeba černou barvou.
2)"Droping frames"
- snímky vypadávají v sériích, ale ne pořád
Občas se Vám zvlášť při delsím záznamu stane, že vám počítač vypustí pár snímků. Dost záleží na tom, jestli najednou - Spíš to vypadá, že si Váš procesor neporadil s nějakou složitější scénou.Jo, jo tak Vás asi čeká šetření na silnější procesor anebo aspoň vyčištění systému. Pod tabulkou najdete více o tomhle problému.
3)"Droping frames"
< cca. 10 framů/hod.
- snímky vypadávají pravidelně a po jednom
Když Vám snímky vypadávají po jednom a celkem pravidelně tak po 10 -30 minutách je to způsobeno nutnou synchronizací snímků v počítači a videu - prostě video není natolik přesné, aby se třeba při 10 minutách (cca 15.000 framů) o jeden neseklo - buď se předběhne anebo se zpozdí - a počítač ho vypustíStačí snížit frame rate na 24,995 (třeba) a tohle zmizí. vyzkoušejte i my vyzkoušíme :-)
4)"Droping frames"
> cca. 10 framů/hod.
Teď nechci psát o případech kdy máte pentium 166 MMX a chcete s ním grabovat PAL 1/2, 25 fps a divíte se , že vám polovička framů vypadne, ale o případě kdy máte stroj, který normálně grabuje třeba z TV tuneru při tomhle nastavení do asf (mpeg4) a jenom při grabu z VHS kazet se Vám začnou někam ztrácet framy. A to dost razantně až 50% všech snímků.
Tak tady opravdu nevím ale možných důvodů je několik:
:-) šetřit a šetřit a utrácet za nový hardware jinak to asi nepůjde
1) Originální kazety VHS z 90% obsahují kódovací algoritmus Macrovision (ne Nagravision :-) ), který zabraňuje kopírování kazet z videa na video. Tenhle signál navíc (v neviditelné složce VHS signálu) Vám rozhodí AGC (Automatic Gain Control) - automatickou korekci jasu tak, že vám obraz začne zuřive blikat, což je takovej nápor na váš encodér, že začně dropovat. Čip BT 878/9 skutečně obsahuje modul AGC, terý je navíc defaultně zapnutý. V knihovně, kterou pro mě MCrash specielně napsal se AGC dá vypnout. Změny v kvalitě obrazu nepoznáte, jenže zatím mi to moc nepomohlo - bude potřeba vyzkoušet víc kazet :)
Více najdete dole pod Kódování Macrovision
POZOR i kazeta, kterou se Vám podařilo zkopírovat z kazety s Macrovisionem toto kódování STÁLE OBSAHUJE
Řešení jsou obecně dvě:

1) Vypnout AGC tak aby nemohlo být ovlivněno "falešným" signálem Macrovisionu

2) Pořídit kouzelnou kabičku, která obnoví původní signál - zkuste se podívat sem

2) Kazeta může být poškozena - laicky řečeno Vaše video nedokáže dodat potřebných 25 snímků za sekundu, protože na záznamu nejsou - stačí jsou-li poškozeny sync. impulsy v neviditelné části obrazu a Vaše karta prostě neví kde začínají a končí řádky a jednotlivé půlsnímky - a neštěstí je na střeše. Velký problém je s kazetami, které mají takový ten "přeostřený neklidný obraz - je v nich prostě hodně šumu - tohle se nemusí nutně projevit dropováním, ale výsledný grab je mizerný..Zkuste jinou kazetu protože s tímhle nic neuděláte :(
3) Něco o čem já nevím a vy JO takže vemte klávesnici do zubů a napište mi své zkušenosti s tímhle případem. Vítám každý nápad, každou radu.
5Nízká hlasitost audia v zachyceném videuWindows jsou mrchy a tak můžete při nahrávání slyšet zvuk krásně hlasitě, ale v záznamu je na minimální úrovni. Windows totiž rozlišují úroveň pro přehrávání a pro záznam - musíte zkontrolovat obojí
//- v Nastavení - Ovládacích Panelech - Multimédia -//

A ještě jednou pozor, zkontrolujte to až po startu capure aplikace - většina z nich při své inicializaci tohle nastavení změní. Takže Line-In (většinou máte kartu propojenou loopback kabílkem právě s tímto vstupem) a REC na maximum. Speciálně LiveWare pro SB Live si dělá co chce a je potřeba pokaždé manuálně nastavit jako zdroj signálu buď "What-U-Hear" anebo přímo Line-In a vytáhnout posuvnítka na max.

Vypouštění snímků z mně neznámých důvodů ad bod 4)

Jak jsem nově zjistil tenhle problém trápí skoro jedině kodek Mpeg4 (vy co používáte DivX na tom ale budete stejně) ostatní jako PIC-Mjpeg Indeo a Morgan jsou většinou v pořádku. V ATV (myslím, že se to týká všech verzí) se pro mě ukázala důležitá ještě jedna drobnost. Když zapnete ATV tak máte možnost zvolit vstup (klávesou "e") když spustíte capture máte možnost v jeho nastaveních provést totéž ale v nabídce originálního rozhraní driverů. Jak je dole uvedeno to kouzelné nastavení nebylo nic jiného než nastavení ext vstupu až z rozhraní Capture. Nechápu proč ale když jsem to zvolil už v okně ATV tak mi pak při záznamu karta dropovala více, viz RunAwayParty

Třeba:
- Batle over Britain od Warner Bros s perfektním záznamem vypouštěla snímky prvním 10minut (50%) načež se situace zlepšila a od poloviny záznamu už nedropla nic. (kromě sync. dropů - viz. výše). - Přestože v subjektivně hodnocené kvalitě obrazu nedošlo k jediné změně - obraz byl celou dobu perfektní

- Zachraňte Vojína Ryana od Tristar Pictures zase byla úplně v pořádku a těch 170 minut bylo s 13 sync. dropy a jinak nic....

- 5th element (nevím od koho) kopie z orig kazety dropovala pro změnu od začátku do konce zhruba 30% framů

- 5th element tentokrát originál od Intersonic - zcela v pohodě - že by tudíž špatná kopie? - kvalitou obrazu jsou zhruba na stejné úrovni - sync. impulsy ????

- Runaway party - tak tohle bylo fakt dost zajímavý - klasika - zkoušel jsem v BaoTV a pouštělo to asi 50%, pak jsem si stáhnul a nainstaloval ATV 1.24b rychle jsem si jí nastavil (já vůl už si nepamatuju jak) spustil capture a jelo to BEZ dropu. (vím jen, že to jelo v preview módu - obraz v okně strašlivě cukal, ale vlastní záznam byl skvělěj) Dokonce stačilo jenom v ATV nastavit externí sync. vstup, spustit program capture, pak ATV vypnout a zapnout si BaoTV, ve kterým už naskočil obraz automaticky a v BaoTV to pak nahrávalo taky bez dropu. Stačilo ale v BaoTV znovu inicializovat kartu - třeba výběrem ovladačů nebo výběrem vstupu a vše se vrátilo ke starému - 50% dropů.

MATRIX - zpočátku to vapadalo jako klasika dolů letělo asi 30% framů, (zkoušeno v ATV, VirtDubu, BaoTV) pak jsem ale změnil vstup až v módu capture a dropy byly pryč. (abyste se moc netěšili tak ještě jedna změna byla - graboval jsem to omylem ve svém druhém systému - v tom co je narvaný aplikacema a s běžícím antivirem....... atd. :-)))))) takže pro vás si tuhle samou kazetu vypůjčím ještě jednou a vyzkouším to i v druhých Windowsech v těch ve kterých grabuju normálně a které tady všude uvádím jako referenční.

Kodování Macrovision

Mezi námi, u sebe jsem zatím neprokázal nějaký vliv tohohle kódování na kvalitu záznamu nebo to, že způsobuje dropy. Nicméně narazil jsem v diskusích na pár neštastníků, kteří popisovaly jeho projevy - ty ale byly zřetelné už při zobrazení - blikání obrazu, zamlžení, nestabilita obrazu atd.

Cituji:
Princip tohoto kódování spočívá v přidání rušivé složky do videosignálu, který se následně nahrává. Tímto rušivým signálem jsou opatřeny originální videokazety a videokazety v půjčovnách.

Rušivá složka je umístěna na několika řádcích videosignálu v tzv. snímkovém zatemňovacím intervalu. Tyto řádky nejsou v normální obraze viditelné a při příjmu TV programů se využívají např. pro přenos měřících řádků, teletextu a VPS.
Rušivý signál je ve tvaru určité frekvence s proměnlivou amplitudou vklíčován, na místo cca 5ti až 8mi řádků, po snímkovém synchronizačním impulzu. Amplituda může zasahovat od úrovně řádkové synchronizace (100% černá), až do úrovně bílé. Tato změna má za následek, špatné vyhodnocení úrovně videosignálu v nahrávacím obvodu videorekordéru.

Výsledná nahrávka proto mění v nepravidelných intervalech jas. Pokud kód zasahuje do úrovně synchronizace řádků, dojde u nahrávky k nestabilitě obrazu. Televizní příjmače nemají v signálové cestě vyhodnocení úrovně videosignálu, které by mělo za následek blikání obrazu. Proto je reprodukce kódované kazety možná na převážné většině televizorů. Někdy může dojít pouze k nestabilitě řádků v horní části obrazu.

Více, včetně návodu ke stavbě dekodéru najdete u autora zde: http://web.quick.cz/pejovideo Tenhle chlapík je i staví a prodává, ale umíte-li sami trošku bastlit zkuste si to sami, ušetříte asi 900 Kč protože díly jsou asi za 300.- a ten "blázen" za to chce 1200 Kč :-( Tenhle človíček se mi teď ozval a poslal mi jednak vysvětlení své ceny ( které vám předkládám tímto k posouzení) a navíc ještě nějaké novinky, přetiskuji beze změny:

Ahoj,
ja sem tem "blazen", kterej chce 1200,- za dekoder Macrovision. Muj kolega mi poslal odkaz na Tvou www, protoze i ja jsem pred casem zkousel odkodovani pres PC.

Me se cena nezda premrstena, protoze jsem si dal praci a ten dekoder jsem si navrhnul sam, neni tedy obslehnutej z nejake www. A nebudes tomu verit, lidi to za tu cenu kupujou. Kdyz vemes dily, dejme tomu 300,-, potom si navrhnes DPS a nechas si ji udelat, tak to je asi 100,-, krabicka s konektorama je za 50,- nez to vyvrtas, osadis a zkontrolujes, tak to ti zabere tak asi hodinku prace, dejme tomu 200,-, postovny je dneska asi za 120,-, tak si spocitej, jakej je na tom vejvar. No ja ti chtel nabidnou info o Macrovision NEW CODE u filmu MATRIX. Dale mam v planu Macrovision pro DVD, psal mi jeden zakaznik, ze mu nejdou nektere DVD pres jeho dekoder nahravat (ten dekoder nema ode mne).

Zkousel jsem Matrix pres svuj dekoder, a slo to nahrat. Pouzivam Panasonic NV-FS200 a NV-FS88 pres S-VHS konektor (dekoder je v ceste "Y"). Mam taky variantu, ktera umi vyklicovat tech cca 7 radku dole u VHS videa,

ktery ti vadej pri grabovani (viz tvuj clanek). Mam obrazky prubehu videosignalu s NEW Macrov.

Takže voilá - určitě se budeme těšit na info o novém kódování Macrovisionu a pokud byste někdo měli zájem o dekodér nebo jeho variantu s vyklíčováním ošklivého proužku dole, napište.

Jak na "čistej" systém

Ve Windowsech se budete neustále potýkat s tím, že buď budete mít všechny aplikace které potřebujete a mizernej výkon a nebo se budete muset spokojit s tím co je pro Vás nejdůležitější a zbytek oželet. Je tady pár kompromisů ale o tom později. K výběru systému - sem se zkušenostmi z NT a W95. Já jsem rozhodoval dost jednoduše - zvolil jsem W98, NT bych instaloval jen na víceprocesorovým stroji a W95 mi už připadají trošku starší. NT mají jak už jsem zmínil podporu pro více procesorů a pokud klesly ceny cel400 pod 2600,- Kč a dvouprocesorový boardy jdou sehnat zhruba o 1000 - 1500,- Kč více než jednoprocesorový může se tahle kombinace být pro pár lidí zajímavá. Budete ale muset oželet většinu her a přece jenom jsou W95 a W98 více podporovány programátorskou obcí i výrobci (ne vždycky vaše PCTV karta bude mít ovladače pro NT) Doufám, že řešením budou W2000 víte-li někdo něco napiště.

Pokud jste tedy zvolili Váš systém pro grabování není od věci sehnat si nějaký partiton manager a bootmanager - proč? Umožní Vám nainstalovat třeba i několik typů systému. Já mám na primárním hardu 4 pártyšny - 1 je asi 10MB a je na něm bootmanager z Partition Magicu - slouží pro volbu startovacího (systémového) pártyšnu. Další cca 3GB jsou Win98 pro normální práci - přecpaný programama a aplikacemi běžícími na pozadí. Třetí stejně velká jsou W98 pro grabování a v těch není kromě ovladačů a grab aplikací skoro nic. Oželel jsem i originální software pro Aver TVPhone protože s ním byly problémy. Nainstaloval jsem pouze kodeky z WMT 4,1, ATV, BaoTV, VirtualDub a pár šikovnejch utilitek, o kterejch vím, že mi neuškodí :-) Takhle nakonfigurovanej počítač je schopnej v pohodě zvládnout realtimově kompresy do avi s Mpeg4 (V1) kodekem tak jak je uvedeno nahoře.

Vytížení procesoru se při Overlay módu pohybuje okolo 85 -95%. Takže je i malá rezerva. Ale i když pojedete na 100% delší dobu nemusí Vám vypadnout ani jeden frame. No a poslední partition má asi 6,5GB a je určená pro graby - vždycky jí defragmentuju tím nejlepším způsobem - před grabem z ní všechno smažu :). Netvrdím, že tohle nastavení je nějaká bomba, ale dá se s ním vcelku slušně pracovat - a co Vy? Jak grabujete?

Taky bych rád poznamenal, že všechny tyto graby jsem dělal jen a jen pro testování a po jeho ukončení jsem je okamžitě smazal :o)