Creative ZEN Vision W - Legenda jménem ZEN pokračuje

5.4.2007, Michal Učeň, recenze
Po oblíbeném multimediálním přehrávači Creative ZEN Vision přichází tento výrobce s nástupcem s označením ZEN Vision W, který nabízí větší displej, širokou podporu formátů a chytlavý design. Naváže na úspěch svého předchůdce, nebo je to jen oprášená stará verze v novém kabátku?
Přístroj se zapíná posuvným tlačítkem na horní hraně. Po zapnutí se nejdříve objeví logo výrobce a po chvilce najede hlavní nabídka. Současně je stále v pravém horním rohu zobrazena ikonka s indikací stavu baterie a v levém rohu naopak čas, který se střídá s názvem aktuálně vybrané nabídky. Pohyb v menu zajišťují směrové šipky, vybranou volbu potvrdíte stiskem tlačítka OK. Menu je kompletně v angličtině (respektive v některém jiném z šestnácti podporovaných jazyků), máte ovšem možnost si nastavit i češtinu (pozn. v době testování byla nainstalována starší verze firmwaru, která češtinu nepodporovala, fotografie českého menu a postup aktualizace firmwaru naleznete na konci této kapitoly). V hlavní nabíce máte možnost si zvolit z následujících položek - Music Library (hudební knihovna), Photos (prohlížeč fotografií), Videos (přehrávač videa), FM Radio, Microphone (záznamník), Extras (další nabídka), System a Compact Flash Card. Menu je velmi pěkně graficky zpracované a je také možné si navolit barevné téma z šesti barevných schémat, případně zvolit jako pozadí některý z vlastních obrázků.

Začneme tedy postupně podle pořadí položek v menu. Jako první si tedy popíšeme přehrávání hudby, které podporuje nejběžnější formáty MP3, WMA a WAV. Jako první vás čeká volba, pomocí které vyhledáte danou skladbu nebo album. Hudbu tak můžete třídit a hledat podobně jako ve Windows Media Playeru. V podmenu naleznete položku pro přechod na skladbu, která právě hraje, můžete také nechat vypsat výčet playlistů, albumů, interpretů, žánrů, všechny skladby, nahrávky ze záznamníku a skladby v záložce. Nechybí ani speciální položka DJ, která nabízí možnost vytřídit si skladby podle vašeho hodnocení (opět podobně jako v Media Playeru znázorněno pomocí hvězdiček), četnosti přehrávání, celkové oblíbenosti, přehrání náhodné skladby a albumu dne. Po stisknutí tlačítka nabídky můžete i vyhledávat pomocí klíčových slov nebo změnit vzhled seznamu na obrázky obalu albumu, pokud mají nějaký uložený.

Samotný přehrávač hudby je sice jednoduchý, ale přehledný a obsahuje prakticky vše potřebné. V horní části je zobrazeno aktuální číslo skladby a celkový počet skladeb, mód přehrávání a využití ekvalizéru. Uprostřed je pak název skladby, název albumu a jméno interpreta. Spodní část převážně zabírá ukazatel stavu přehrávání, aktuální čas skladby a zbývající čas do konce skladby. Regulace hlasitosti se pohodlně provádí pomocí tlačítek na horní hraně přístroje, na displeji je pak zobrazen grafický ukazatel aktuální úrovně.

Nabídka menu u přehrávače hudby je celkem vyčerpávající. Položka "Seek to" slouží k pohybu ve skladbě, dále máme k dispozici přidání skladby do záložky, zobrazení detailů skladby, výpis skladeb od interpreta, vyjmutí skladby nebo všech skladeb z přehrávání, zapsání aktuálního seznamu skladeb jako playlist, výběr módu přehrávání (normální, opakování skladby, opakování všech skladeb, náhodné přehrávání, náhodné přehrávání s opakováním a přehrání skladby pouze jednou) a nákup vybrané skladby. To je opět zajímavá funkce, která slouží v podstatě k nákupu skladby přes Internet při příštím spojení přehrávače s počítačem. Nevím, jak moc je tato funkce logická, protože když už si skladbu přehráváme v přehrávači, asi ji nepotřebujeme zrovna kupovat. Při přehrávání je možné se volně pohybovat v menu se stále spuštěnou hudbou, přehrávání se přeruší až při spuštění videa nebo záznamníku. Aktuální pozice na časové ose skladby je však stále uložena, dokonce se po chvíli nečinnosti opět přepne zobrazení přehrávače hudby. Zajímavá je také šetřící funkce snížení podsvětlení displeje, který je tak i poté stále dobře čitelný.

Prohlížeč fotografií je sice jednoduchý, ale i přesto nabízí dostatek možností, alespoň ke své hlavní funkci, tedy k prohlížení fotografií. V základu máte možnost vybrat si ze třech typů zobrazení - ikonky s náhledem, seznam s náhledem a názvem souboru a zobrazení po jednom souboru s výpisem detailů. Fotky lze samozřejmě třídit do složek, je také možné každou z nich ohodnotit stejně jako u hudby počtem hvězdiček a nechybí také spuštění prezentace a další funkce organizování souborů. Přístroj podporuje pouze formát JPEG.

Při zobrazení samotné fotografie ji nelze nijak upravit, ale můžete ji alespoň otočit nebo zvětšit některou její část, přiřadit opět hodnocení nebo ji nastavit jako pozadí menu.

A jsme u hlavní funkce, tedy přehrávání videa. Jak už bylo zmíněno v parametrech přístroje, můžete přehrávat formáty AVI, WMV9, MPEG1, MPEG2, MPEG4-SP, MJPEG, DivX 4.x, DivX 5.x a XviD-SP. Tyto formáty lze opravdu v přístroji přehrát, ovšem velice často je nutné je před nahráním do přehrávače upravit v přiloženém programu na počítači. Největší problémy jsou s formáty zvuku, které přístroj nepodporuje a potřebuje si je právě v Media Convertoru převést do vhodné podoby. V základní nabídce si můžeme vybrat z několika typů souborů v oddělených složkách.

Přehrávač videa se snaží zbytečně nerušit obraz, a tak se spodní lišta s časovou osou a dalšími časovými údaji zobrazí jen na pár sekund.

Po stisknutí tlačítka nabídky se zobrazí jen možnosti přizpůsobení obrazu velikosti displeje. Nezmínil jsem záměrně zobrazení titulků, které bohužel přístroj nepodporuje. To bude také kámen úrazu u mnohých českých uživatelů, kteří podporu titulků považují za samozřejmost a to včetně podpory českých znaků. V ostatních směrech je přehrávání spolehlivé a plynulé.

Další položkou hlavního menu je příjem rádia. Na výběr jsou pouze krátké vlny, k přehrávači je také nutné připojit sluchátka, které zastávají funkci antény. Můžete také zvolit automatické vyhledávání stanic, uložit je do přednastavených pozic a přiřadit jim vlastní název pomocí jednoduché klávesnice na displeji, v levém horním rohu je pro přehlednost zobrazena síla signálu.

Záznamník je možné používat k zaznamenání vlastních poznámek, na větší vzdálenosti moc použitelný není. Na displeji je zobrazen čas záznamu, grafický ekvalizér a časová osa. Maximální délka záznamu je až deset hodin, což hraničí s výdrží přehrávače.

V položce Extra jsou funkce kalendáře, poznámek a úkolů z aplikace Microsoft Outlook, nechybí také zobrazení času a data. Bohužel nelze žádná data vkládat a tak jste odkázání pouze na aktualizace z počítače.

Široké možnosti se nabízí v nastavení (položka System), kde lze nastavit všechny potřebné parametry přístroje a přehrávání. V první položce Information lze nalézt informace o firmwaru, obsazeném místě na disku a počet souborů z jednotlivých kategorií - hudba, playlist, video a fotografie.

Nastavení zvuku obsahuje volby módu přehrávání, nastavení ekvalizéru (vlastní nastavení, acoustic, classical, disco, jazz, new age, pop, rock a vocal), chytrá hlasitost (regulace hlasitosti podle okolního hluku), zvýraznění basů, zapnutí reproduktoru a omezení hlasitosti. Přehrávání videa a zobrazení forografií má nastavení společné. Jedná se jen o změnu intervalu zobrazení fotografií při prezentaci, typ přechodu mezi fotografiemi a také volba výstupu videa (PAL nebo NTSC). O poznání pestřejší je nastavení displeje, kde si můžete upravit položky v hlavním menu, prodlevu u snížení jasu po chvíli nečinnosti, nastavení úrovně jasu, volba tématu a reset pozadí do základní podoby.

Další položka nastavení přehrávače (Player Settings) umožňuje vložení jména vlastníka přístroje a nastavení prodlevy před vypnutím při delší nečinnosti, nastavení automatického vypnutí, zapnutí přijímače dálkového ovládání a zapnutí/vypnutí zabezpečení přehrávače pomocí bezpečnostího kódu. Poslední tři položky jsou již věnovány nastavení času, datumu, zapnutí/vypnutí alarmu a volbě jazyka. Poslední položka Compact Flash Card v hlavním menu nabízí prohlížení obsahu paměťové karty, což se hodí například při prohlížení fotografií z karty z fotoaparátu.

Aktualizace firmwaru a české menu

Pokud jste si přístroj zakoupili v rané fázi, mohl se k vám dostat se starším firmwarem, který nepodporuje češtinu. U novějších kusů by to mělo být v pořádku, pojďme se ale podívat, jakým způsobem lze aktualizaci provést. Je to v podstatě jednoduché - stačí spojit přístroj pomocí USB kabelu s počítačem a z aktuálních stránek si stáhnout novou verzi firmwaru (v našem případě 1.10.01e). Po spuštění instalačního souboru se program automaticky spojí s přehrávačem a firmware se aktualizuje. Nutné je mít před instalací dostatečně dobytou baterii, jinak vás program k instalaci nepustí.

Po aktualizaci je možné si zvolit dokonce hned z dvaceti jazyků. Níže si můžete prohlédnout fotografie menu v českém jazyce. Překlad je v některých místech trochu sporný, nicméně menu je i tak stále přehledné a srozumitelné.