Creative ZEN: dokonalý minipřehrávač?

23.10.2007, Michal Učeň, recenze
Přehrávačů hudby je nepřeberné množství, ale přehrávače videa tak časté nejsou. Svou cestou si kráčí Creative, jež má z hlediska kvality, designu a nápadů co říci. Dnes se podíváme na novinku s označením ZEN, jež je následovníkem úspěšných modelů stejné řady.
Přehrávač je vyroben kompletně z plastu, který je dostatečně odolný i proti škrábancům, ochranu při pádu z větší výšky už je lepší pojistit nějakým pouzdrem. Konstrukce a dílenské zpracování jsou také výborné, stejně tak design je na první pohled jednoduchý a účelový. Přístroj je rozdělen na dvě části, z nichž větší část je určena 2,5" displeji a zbytek ovládacím prvkům, které zahrnují čtyři tlačítka a pětisměrný joystick.

Velikost přehrávače je 55 (šířka) x 83 (výška) x 12 (tloušťka) mm, což jej řadí skutečně do kategorie multimediálních zařízení do kapsy. Také hmotnost je díky integrované baterii (pravděpodobně typu Li-ion) nízká, konkrétně jsem naměřil 60 gramů, což je o dost méně, než kolik má průměrný mobilní telefon. Co se týká mobility, můžeme souhlasit s uváděným přívlastkem, že je přehrávač velikosti kreditní karty - do peněženky se asi nevleze, ale rozhodně k tomu nemá daleko. Svrchní strana je vytvořena z černého lesklého plastu, přičemž je tvořena jako jeden celek, a tak je displej v jedné úrovni s okolím. To má na jednu stranu výhodu pěkného vzhledu, na stranu druhou je pak snazší poškrábat průhledný kryt displeje. Výrobce jako řešení nabízí ochranné fólie, na které se podíváme později.

Spodní strana je tentokrát celkem nezajímavá. Materiál je odlišný od svrchní strany, jedná se o matně šedý povrch, který je sice hladký, ovšem chytře olemované logo uprostřed slouží jako záchytný bod pro držení prsty. Baterie je integrovaná a nelze ji vyjmout, nikde jsem bohužel nenašel její specifikaci, a tudíž můžeme jen odhadovat, že je typu Li-Ion jako u starších modelů řady ZEN. Kousek níže pod logem je ještě uvedena velikost integrované paměti, v našem případě jsme měli k dispozici větší kapacitu 8 GB (na trhu je ještě s 4 GB), přičemž by měla v blízké době být dostupná i verze s 16 GB.

Ovládací prvky jsou soustředěny na pravé straně přístroje, čímž trochu dávají výhodu pravákům a naopak leváci mohou mít s pohodlným ovládáním problémy. Tlačítek je relativně hodně, takže nečekejte tak snadné ovládání jako například u variací Apple iPod. Spodní tlačítka jsou určena na funkce Zpět a Play/Pause. Ve střední části je pak pětisměrný joystick, nahoře funkce Vpřed a zobrazení aktuální nabídky.

Tlačítka mají tu nevýhodu, že nejsou nijak podsvětlená. Přitom se to díky průhlednému plastu na povrchu a světle vyznačených značek funkcí přímo nabízí. V provozu při slabším osvětlení nebo v noci by to jistě byla užitečná funkce, na druhou stranu na intuitivní ovládání si brzy zvyknete a popisky tlačítek nebudete muset sledovat.

Boční hrana na straně ovládacích prvků obsahuje port na propojení přehrávače prostřednictvím USB kabelu s počítačem a nabíjení baterie. Kousek výše je posuvné tlačítko, kterým se přístroj zapíná a vypíná, případně v zapnutém stavu posunutím nahoru lze zamknout tlačítka. Posledním prvkem na této hraně je zdířka na zapojení sluchátek nebo jiného výstupního zařízení. Odstup vývodů kabelů je tedy dostatečně velký a není problém při zapojování ani posléze při užívání tlačítka On/Off/Hold mezi nimi.

Na horní hraně je umístěn slot na SD kartu, která po zasunutí nijak nevyčnívá, nevýhodou je pak složitější vysunutí. V rohu hrany je také mikrofon, který je využíván pro zaznamenávání v aplikaci mikrofon. Jeho citlivost je dostačující pro menší místnosti, záznamy z přednáškových sálů už nemusí být tak srozumitelné.

Displej patří k těm velmi kvalitním. S úhlopříčkou 2,5 palce je srovnatelný s předchůdcem ZEN Vision:M. Rozlišení je stejné 320 x 240 pixelů, lépe je pak na tom nový ZEN s podporou až 16,7 miliónů barev. LCD má tedy výbornou kvalitu, velmi dobrý je i jas a kontrast barev. V klasickém testu s barevným obrazcem byla na první pohled vidět, že se výrobce v tomto ohledu velmi zlepšil a ZEN nabízí opravdu adekvátní barvy. Displej nemá ani výraznou odezvu, při rychlejších scénách u videa není znatelná žádná vada. Pozorovací úhly jsou i přes zaměření na jednoho diváka velmi dobré a kromě pohledu pod úhlem shora jsou v pořádku.