BenQ GP10: nesmrtelný LED projektor?

9.9.2013, Pavel Kovač, recenze
Stále čekáte na LED projektor, který by nahradil z dnešního pohledu zastaralé lampy? Chcete slušný domácí projektor, co vám v obýváku vydrží nějaký ten rok bez údržby? Možná právě takový je BenQ GP10.

U DLP projektorů je měření odezvy docela problém. Je totiž zkreslena rotujícím diskem filtrů, který ji prakticky znemožňuje měřit. Co je však daleko důležitější, je fakt, že odezva je prakticky nulová. I při přiblížení jedné konkrétní odezvy jsem naměřil cca 0,2 ms. To je velmi malá hodnota a lze ji zcela zanedbat. Frekvence blikání je 60 Hz, avšak pro oko je prakticky neviditelná.

Zachycení průběhu 0-255-0 (20 ms na dílek)

Inputlag

Neuvěřitelné se stalo skutečností. Projektor nemá žádný inputlag. Za žádných okolností se nepovedlo naměřit byt jednu jedinou milisekundu. Pro hraní her tedy naprosto ideální!

Hluk

Pokud se rozhodnete hrát hry na LED projektoru, tak si připravte v prvé řadě temnou místnost. Jinak budete často nadávat, že v obraze není něco vidět. Nejlepší je tedy hraní v noci, kdy celý obraz pěkně z plátna vyleze a vy si užijete i slušné barevné podání. Při hraní vás projektor bude možná trošku rušit, protože je dost hlučný. Je tedy potřeba trošku zesílit reproduktory. Dobrá je samozřejmě odezva a ani duhový efekt se na obraze prakticky nevyskytuje. Pro hry je tedy projektor pouze průměrný. Vše je bohužel dáno malou svítivostí lampy. Na LED projektor je svítivost dobrá, ale oproti tradičním projektorům prostě malá.

Sledování videa

A nyní přichází asi to nejdůležitější. Sledování filmů. Díky vestavěné paměti, USB konektoru, čtečky SD karet a podpoře pro Wi-Fi modul se stává tento projektor doslova multimediálním centrem. Navíc lze osadit projektor také DVD přehrávačem. Ten je potřeba dokoupit zvlášť, ale pořád se jedná o příjemné zpestření. Bohužel podpora formátů není až tak velká a například na takové MKV v H264 si můžete rovnou nechat zajít chuť. Na druhou stranu MKV v XVIDu přehraje. V podstatě se projektor omezil pouze na XVID (kontejner AVI, MKV), DivX, DAT, MPG a MPEG. Tím to končí. Je opravdu škoda, že u HD ready není alespoň základní podpora pro H264.

Můžete také zobrazovat PDF, Office dokumenty (klasické i "x" verze Microsoftu), včetně PowerPointu, JPG, BMP a hudbu v MP3, MP2, MPI, OGG, AAC a WAV.

No, výčet podporovaných formátů je za námi a můžeme se podívat na kvalitu obrazu. Ta je opět omezena svítivostí, ale to již bylo v recenzi tolikrát zmíněno, že je mi až trapné o tom znovu psát. Ale, musím. Svítivost je totiž pro domácí projekci to nejdůležitější. Pokud ovšem vytvoříte projektoru optimální podmínky, tak vás odmění opravdu pěkným a hlavně až nečekaně ostrým obrazem. Jeho podání je lehce do modra (což je způsobeno nejspíš LED), ale lze to docela slušně seřídit v OSD menu. Jinak jde o takovou klasiku v oblasti DLP. Ničím vás nepřekvapí, ale ani nezklame. A to je rozhodně pozitivní.

Duhový efekt u DLP (BenQ GP10)

Hry

U her platí prakticky to stejné jako u filmů Jakmile dostatečně zatemníte místnost, tak získáte velmi dobrý obraz. Díky 120 Hz je také plynulost her opravdu dobrá a zážitek to jen umocňuje. Pokud chcete využít i 3D, dokupte si brýle. Asi nejvíc je na projektoru vidět podpora 120 Hz. Díky ní jsou hry podstatně plynulejší než na běžném LCD monitoru, a to i co se týče odezvy a inputlagu. V podstatě je tento projektor na hry podstatně lepší než kdejaký LCD monitor. Takže. Máte temnou místnost? Pokud ano, tak honem do obchodu a tento LED projektor je pro hry velmi dobrý.