40" LCD TV: plné HD v podání SONY

24.4.2008, Pavel Kovač, recenze
Dnes se podíváme na 40" LCD televizi Sony KDL-40D3500. Jejím hlavním lákadlem je plné HD rozlišení 1080p, kontrast 16000:1 (dynamický) a slušná odezva 8 ms. Jak si vede v našich náročných testech využívajících optických sond a osciloskopu?

U televizí je velice důležité, aby odezva neměla překmit a byla za jakýchkoli okolností stejná. Tím se vytratí šum z obrazu a i při náročných scénách si nevšimnete odezvy. Samozřejmě stále platí, že čím kratší je odezva, tím lépe. Televize Sony KDL-40D3500 si s odezvou poradila velmi dobře. Celková odezva se pohybuje kolem 17 ms, což je velmi dobrý výsledek. Je vidět, že i k televizím přišla doba, kdy jsou vhodné na hraní her atd.

Odezva v závislosti na změně

Když se koukneme na odezvu 0-175-0, tak si můžete všimnout lehkého překmitu, který je však do 5 %, a tak si ho lidské oko nemá šanci všimnout. Hodnoty odezev rise a fall je možné vyčíst z předchozího grafu.

Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

Prakticky stejně je na tom i odezva GTG. V podstatě se vůbec nic nezměnilo. Ani u fall, kde by mohlo nastat nějaké výraznější prodloužení.

Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)

Inputlag

Nejdříve jsem uvažoval, zda má inputlag vůbec u televizí nějaký smysl. Poté jsem si však uvědomil, že spousta lidí využívá televizi jako monitor pro XBox, PS popř. Wii a tam se již inputlag může projevit. Zkrátka doba, kdy se televize využívaly pouze na sledování televize, je ta tam. Dnes se dost často tyto televize proměňují v domácí centra připojená k HTPC, slouží pro čtení zpráv na internetu, hraní her, IM, sledování kamery, kterou máte před vchodem a také jako televize :-). Zkrátka využití je zcela jiné a samotné sledování televize již pomalu ale jistě ztrácí své dominantní postavení. Tolik k vysvětlení, proč měříme i u televize inputlag. Ten, kdo na televizi nikdy nebude hrát žádné hry, může s klidem tuto pasáž přeskočit.

Změřený inputlag má hodnotu 36 ms. Takový inputlag již může být velmi dobře znatelný při hraní rychlých akčních FPS her. Každopádně jde stále o televizi, zda vám to vadí nebo ne, je pouze na vás.

Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.

Přichází to nejdůležitější, co u televizí vůbec je. Video, pohyblivé obrázky, zkrátka jak chcete. Protože má televize Full HD rozlišení, tak jsem se snažil využít její schopnosti naplno a pouštěl do ní výhradně 1080p signál. Nejprve jsem se kochal úchvatným seriálem Planet Earth, kterému zkrátka 1080p sluší naprosto perfektně. Stačí se prakticky kdekoli zastavit (pause) a proměnit tak televizi v perfektní obraz. Není to však dáno jen samotným rozlišením, ale také barvy, kontrast a jas jsou velmi dobré. Je však třeba trochu vše poladit v OSD menu a hlavně zapnout režim "Theatre" na dálkovém ovladači. Obvykle jsou tyto režimy na úkor věrnosti barev, avšak u této televize jde spíše o opak. Všechny ostatní režimy (i vypnutý Theatre) mají nepřirozené barevné podání a mají příliš studené barvy.

Zvířátka na naší Zemi jsou tedy vyobrazena skvěle a nyní se podíváme na lidi. Efektový snímek 300 opět dopadl na jedničku. I rychlé střihy, pohyby kamer a jiné náročné scény televize zvládla na jedničku. Je vidět, že Sony se v televizích již nějaký ten pátek pohybuje a ví co a jak. Samozřejmě jsem sledoval i snímky s nižším rozlišením a to 720p a SD. 720p je ve velké části případů pro televizi této úhlopříčky dostatečné, ale pokud nastoupí nějaký titul typu Star Wars (nové tři díly), které mají velmi čistý obraz a kameru ostrou jak břitva, tak je v některých případech rozdíl mezi 720p a 1080p velmi znát. Sledování běžné lokální televize s PAL rozlišením, nebo chcete-li 720x576, se však u takto velké televize již moc luxusně nesleduje. Je zde vidět interpolace a hlavně značná komprese digitálního pozemního vysílání.

Při sledování plného 1080p signálu se nikterak obraz neořezává, avšak menší rozlišení 720p se trochu nazoomuje, a tak přijdete o část obrazu. V menu s tím bohužel nic neuděláte.

Přestože nevlastním žádnou konzoli, tak není problém si zahrát přes klasické PC a HDMI vstup na televizi. Zkoušel jsem mou klasickou sestavu v podobě Half-Life 2, Need For Speed MW a Unreal Tournament 3 (upgradoval jsem z 2004). Nově jsem přidal FlatOut 2. Všechny hry se hrají velmi dobře a to i například dost náročný Half-Life 2. Ten má občas velké trable s odezvou, avšak u této televize s S-PVA panelem a vyrovnanou odezvou je vše naprosto v pořádku.