Prezentace je základ: Úvod
3.8.2009, Jiří Černý, článek
V posledním prázdninovém měsíci se budeme zabývat problematikou prezentací. Na přetřes se tak dostanou nejen dataprojektory a projekční plátna, ale i další (a méně známé) související záležitosti. Chybět pochopitelně nebudou ani výsledky nových testů a recenze konkrétních vybraných produktů.
Projekční technika v současnosti bezpochyby zažívá svůj velký boom. Postupem času se stala neodmyslitelnou součástí nejrůznějších společenských, či sportovních akcí a dávno tedy není používána výhradně pro potřeby soukromých firemních školení, či přednášek na vysokých školách. Stejně tak organizátoři většiny veletrhů dnes nezbytně potřebují mít k dispozici odpovídající nástroje pro velkoplošnou projekci. Z toho všeho je dobře patrné, že kvalitní prezentace je mnohdy skutečně základem úspěchu - zejména pak co se oslovování potenciálních zákazníků týče. Naše srpnové téma měsíce proto bude věnováno právě jí.
Ještě před několika lety byly dataprojektory relativní vzácností. Tato doba je však definitivně pryč. Nyní na ně narazíte de facto v každé firmě. Pokud přesto zrovna v té vaší společnosti zatím ještě dataprojektor chybí, dost možná zrovna teď usilovně přemýšlíte nad tím, jaký by asi tak bylo nejvhodnější zakoupit . A právě na to, že jeho výběr se může stát záležitostí poměrně ošemetnou, jsme už několikrát upozorňovali – například v této recenzi modelu BenQ SP831.
Obdobně na TV Freaku lehce dohledáte i recenze několika vybraných miniprojektorů (námatkou BenQ Joybee GP1) a desítky tematických aktualit. V průběhu srpna bychom k nim rádi přidali i obecněji zaměřený článek věnovaný klíčovým kritériům výběru a hlavním zásadám, kterými bychom se při nakupování měli v ideálním případě řídit.
Kromě jiného se tak dozvíte, jaké dataprojektory lze vlastně považovat za „kvalitní“ a proč jsou mezi mnohými modely – byť na první pohled s prakticky totožnými parametry – i poměrně velké finanční rozdíly. Čekají vás odpovědi na otázky, jako co všechno vlastně určuje konečnou cenu projektoru, do čeho je dobré více zainvestovat a na čem se naopak dá teoreticky nemálo peněz ušetřit.
Prozatím si řekněme alespoň tolik, že v obecné rovině rozlišujeme dataprojektory osobní a konferenční. Mobilní dataprojektory jsou potom ideální zejména tehdy, když není v našich silách vybavit úplně každou místnost (např. na fakultě) a navíc i počítáme s tím, že jich bude průběžně využívat větší počet lidí.
Respektive bez velkoplošných zobrazovacích zařízení to nejde. Plátno je ovšem jakási klasika a i jeho výběr menší věda. Tak například, víte v čem přesně se od sebe liší plátna roletová, mobilní a stativová? Jak je to s promítacím plátnem elektrickým, případně rámovým? Nebo je snad libo plátno speciálně pro domácí kino? Jelikož této tématice jsme se až doposud věnovali spíše jen okrajově (námatkou v tomto článku o technologiích promítání obrazu), podíváme se na ní tentokrát poněkud detailněji.
Zmínit je pochopitelně zapotřebí i alternativy. Vysoké popularitě se nejen ve světě reklamy těší LED stěny/panely/tabule/ etc. Ty sice rozhodně nepatří k nejlevnějším, nicméně můžete je sehnat i ve velmi malých rozměrech (pro potřeby nenáročných prezentací). Bezesporu zajímavé jsou rovněž moderní interaktivní tabule, spojující v jednom celku výhody barevné dotykové obrazovky s obyčejnou školní tabulí. Díky tomu se posléze výuka stává opravdovým požitkem jak pro žáky, tak i pedagogy.
Poněkud jinou funkci mají tabule kopírovací. Vše co na ně popisovačem zaznamenáte, během chvilky i zkopírujete - přímo na papír, nebo do počítače. Tím pádem jsou všechny vaše poznámky bleskurychle archivované a posluchačům je zkrátka rozdáte vytištěné (odpadá nutnost nepopulárního, ručního opisování).
Dataprojektor přirozeně není jediným zařízením, se kterým se můžete v rámci projekční techniky setkat. Často potřebujete na plátno dostat informace i z „pevné“ předlohy (knížka, mapa etc.), kterou nechcete nejprve pracně scannovat do počítače a upravovat. Vizualizér je v takové situaci přesně to pravé ořechové. Dokáže bez problémů zachytit dokonce i trojrozměrný předmět, přičemž takto získaný obraz je následně prostřednictvím dataprojektoru zvětšen a promítnut.
I diaprojektory (dělené na karuselové a řadové) se stále ještě používají. Jedním z hlavních důvodů je fakt, že celá řada institucí má velké množství obrazového materiálu právě ve formě diapozitivů (zejména kvůli jejich vysoké kvalitě). Kategorie zpětných projektorů pak zahrnuje i tzv. epiprojektory – relativně drahé přístroje, zvládající prakticky totéž co vizualizéry (tedy promítání 3D předmětů aj.). Konečně nám zbývají ještě videoprojektory.
Videoprojektory bezprostředně souvisí s boomem domácích kin. Nemálo lidem přestaly sebevětší televizní obrazovky dávno vyhovovat a své požadavky na úhlopříčku vyjadřují v takových číselných hodnotách, které jsou za normálních okolností charakteristické spíše pro plátna v opravdových kinosálech. Tomuto trendu vycházejí vstříc právě videoprojektory, schopné poskytnout prakticky „neomezený“ (limitující jsou rozměry vaší stěny + plátna) kvalitní obraz.
Další zajímavé informace z této oblasti naleznete v článku Projektory: technologie promítání obrazu.
A fantazii se v podstatě meze nekladou. V první řadě je dobré umět rozlišovat mezi projekcí přední a zadní. Buď tedy projektor umístíte před vlastní plochu (pravděpodobně nejběžnější způsob) nebo za ní. Z porovnání obou variant plyne, že možnost číslo dva je mnohem lepší – kdyby nic jiného, před plátnem lze procházet, aniž by tím současně docházelo k narušení prezentace.
To všechno ale není nic proti natolik originálnímu nápadu, jakým je třeba projekce na podlahu. Jistěže tímto způsobem opravdu nebudete promítat zrovna nějakou přednášku nebo školení – raději si vyberte z pestré palety grafických efektů typu čerstvě napadaný sníh, eventuálně praskající ledová tříšť. Návštěvníci jistě zůstanou stát v němém úžasu, jakmile zjistí, že taková interaktivní podlaha reaguje doslova na každý jejich pohyb.
Pro potřeby nepříliš megalomanských akcí je zase více než dostačující obyčejný plazmový displej. Ničím výjimečným už mimochodem není ani úhlopříčka 103 palců (261 cm), jak jsme ostatně zmiňovali před časem v jedné naší aktualitě. Na menší plazmové a LCD displeje pak narazíte běžně nejen na recepcích velkých společností, ale postupně už bývají instalovány i v supermarketech atp. (indoor reklama).
Jelikož opravdu špičková projekční technika je velmi drahou záležitostí, řada firem se orientuje na její pronajímání a s tím spojený komplexní servis (prezentace na míru dle přání zákazníka). Většina z nich vám tak dodá audiovizuální know-how v podstatě pro jakoukoliv příležitost a jejich služby vás přijdou finančně rozhodně výhodněji, než kdybyste museli obří LED stěny/plazmové displeje/etc. sami kupovat.
Projektory a příslušenství
Ještě před několika lety byly dataprojektory relativní vzácností. Tato doba je však definitivně pryč. Nyní na ně narazíte de facto v každé firmě. Pokud přesto zrovna v té vaší společnosti zatím ještě dataprojektor chybí, dost možná zrovna teď usilovně přemýšlíte nad tím, jaký by asi tak bylo nejvhodnější zakoupit . A právě na to, že jeho výběr se může stát záležitostí poměrně ošemetnou, jsme už několikrát upozorňovali – například v této recenzi modelu BenQ SP831.
Obdobně na TV Freaku lehce dohledáte i recenze několika vybraných miniprojektorů (námatkou BenQ Joybee GP1) a desítky tematických aktualit. V průběhu srpna bychom k nim rádi přidali i obecněji zaměřený článek věnovaný klíčovým kritériům výběru a hlavním zásadám, kterými bychom se při nakupování měli v ideálním případě řídit.
Kromě jiného se tak dozvíte, jaké dataprojektory lze vlastně považovat za „kvalitní“ a proč jsou mezi mnohými modely – byť na první pohled s prakticky totožnými parametry – i poměrně velké finanční rozdíly. Čekají vás odpovědi na otázky, jako co všechno vlastně určuje konečnou cenu projektoru, do čeho je dobré více zainvestovat a na čem se naopak dá teoreticky nemálo peněz ušetřit.
Prozatím si řekněme alespoň tolik, že v obecné rovině rozlišujeme dataprojektory osobní a konferenční. Mobilní dataprojektory jsou potom ideální zejména tehdy, když není v našich silách vybavit úplně každou místnost (např. na fakultě) a navíc i počítáme s tím, že jich bude průběžně využívat větší počet lidí.
Bez plátna to nejde
Respektive bez velkoplošných zobrazovacích zařízení to nejde. Plátno je ovšem jakási klasika a i jeho výběr menší věda. Tak například, víte v čem přesně se od sebe liší plátna roletová, mobilní a stativová? Jak je to s promítacím plátnem elektrickým, případně rámovým? Nebo je snad libo plátno speciálně pro domácí kino? Jelikož této tématice jsme se až doposud věnovali spíše jen okrajově (námatkou v tomto článku o technologiích promítání obrazu), podíváme se na ní tentokrát poněkud detailněji.
Zmínit je pochopitelně zapotřebí i alternativy. Vysoké popularitě se nejen ve světě reklamy těší LED stěny/panely/tabule/ etc. Ty sice rozhodně nepatří k nejlevnějším, nicméně můžete je sehnat i ve velmi malých rozměrech (pro potřeby nenáročných prezentací). Bezesporu zajímavé jsou rovněž moderní interaktivní tabule, spojující v jednom celku výhody barevné dotykové obrazovky s obyčejnou školní tabulí. Díky tomu se posléze výuka stává opravdovým požitkem jak pro žáky, tak i pedagogy.
Poněkud jinou funkci mají tabule kopírovací. Vše co na ně popisovačem zaznamenáte, během chvilky i zkopírujete - přímo na papír, nebo do počítače. Tím pádem jsou všechny vaše poznámky bleskurychle archivované a posluchačům je zkrátka rozdáte vytištěné (odpadá nutnost nepopulárního, ručního opisování).
Když se řekne vizualizér...
Dataprojektor přirozeně není jediným zařízením, se kterým se můžete v rámci projekční techniky setkat. Často potřebujete na plátno dostat informace i z „pevné“ předlohy (knížka, mapa etc.), kterou nechcete nejprve pracně scannovat do počítače a upravovat. Vizualizér je v takové situaci přesně to pravé ořechové. Dokáže bez problémů zachytit dokonce i trojrozměrný předmět, přičemž takto získaný obraz je následně prostřednictvím dataprojektoru zvětšen a promítnut.
I diaprojektory (dělené na karuselové a řadové) se stále ještě používají. Jedním z hlavních důvodů je fakt, že celá řada institucí má velké množství obrazového materiálu právě ve formě diapozitivů (zejména kvůli jejich vysoké kvalitě). Kategorie zpětných projektorů pak zahrnuje i tzv. epiprojektory – relativně drahé přístroje, zvládající prakticky totéž co vizualizéry (tedy promítání 3D předmětů aj.). Konečně nám zbývají ještě videoprojektory.
Videoprojektory bezprostředně souvisí s boomem domácích kin. Nemálo lidem přestaly sebevětší televizní obrazovky dávno vyhovovat a své požadavky na úhlopříčku vyjadřují v takových číselných hodnotách, které jsou za normálních okolností charakteristické spíše pro plátna v opravdových kinosálech. Tomuto trendu vycházejí vstříc právě videoprojektory, schopné poskytnout prakticky „neomezený“ (limitující jsou rozměry vaší stěny + plátna) kvalitní obraz.
Další zajímavé informace z této oblasti naleznete v článku Projektory: technologie promítání obrazu.
Není projekce jako projekce
A fantazii se v podstatě meze nekladou. V první řadě je dobré umět rozlišovat mezi projekcí přední a zadní. Buď tedy projektor umístíte před vlastní plochu (pravděpodobně nejběžnější způsob) nebo za ní. Z porovnání obou variant plyne, že možnost číslo dva je mnohem lepší – kdyby nic jiného, před plátnem lze procházet, aniž by tím současně docházelo k narušení prezentace.
To všechno ale není nic proti natolik originálnímu nápadu, jakým je třeba projekce na podlahu. Jistěže tímto způsobem opravdu nebudete promítat zrovna nějakou přednášku nebo školení – raději si vyberte z pestré palety grafických efektů typu čerstvě napadaný sníh, eventuálně praskající ledová tříšť. Návštěvníci jistě zůstanou stát v němém úžasu, jakmile zjistí, že taková interaktivní podlaha reaguje doslova na každý jejich pohyb.
Pro potřeby nepříliš megalomanských akcí je zase více než dostačující obyčejný plazmový displej. Ničím výjimečným už mimochodem není ani úhlopříčka 103 palců (261 cm), jak jsme ostatně zmiňovali před časem v jedné naší aktualitě. Na menší plazmové a LCD displeje pak narazíte běžně nejen na recepcích velkých společností, ale postupně už bývají instalovány i v supermarketech atp. (indoor reklama).
Zakoupit či zapůjčit?
Jelikož opravdu špičková projekční technika je velmi drahou záležitostí, řada firem se orientuje na její pronajímání a s tím spojený komplexní servis (prezentace na míru dle přání zákazníka). Většina z nich vám tak dodá audiovizuální know-how v podstatě pro jakoukoliv příležitost a jejich služby vás přijdou finančně rozhodně výhodněji, než kdybyste museli obří LED stěny/plazmové displeje/etc. sami kupovat.