Jak stříhají profíci: Úvod
1.10.2009, Jiří Černý, článek
Nedokážete se na dovolených ani na minutu odtrhnout od hledáčku digitální kamery? Natáčíte neustále domácí video? Fascinuje vás problematika stříhání a úpravy filmového materiálu, nebo byste jen rádi podpořili své podnikání nějakým kvalitním reklamním spotem? Pak jsme tu celý říjen právě pro vás!
Při psaní tohoto úvodníku jsem si nemohl nevzpomenout na dobu, kdy jsme se v rámci jisté redakce rozhodli (po vzoru papírových herních magazínů) taktéž natočit několik amatérských videí. Zábava to tenkrát byla veliká a finální výsledek mi coby laikovi přišel více než zajímavý - což mě jen přesvědčilo o tom, že v současnosti lze běžně dělat podobné věci i s velmi omezeným rozpočtem a vysloveně jako koníčka. Včetně vlastního stříhání.
Rozhlédnete-li se krátce po Internetu, jistě mi dáte za pravdu. Tak třeba softwaru právě pro domácí stříhání videa máme k dispozici takřka nepřeberné množství. Názvy jako VirtualDub či Avidemux jsou jistě dostatečně známé každému, kdo se o tuto oblast alespoň rekreačně zajímá. O řadě různých návodů a tématických článků pak už vůbec nemluvě.
Svou troškou do mlýna jsme se k nim rozhodli přispět i my. Celé říjnové téma měsíce se proto na TV Freaku ponese v duchu „jak stříhají profíci“. V několika článcích postupně nahlédneme do střihačské kuchyně pod pokličku skutečných expertů svého oboru a přineseme vám mnohé zajímavé informace o jejich práci a o nástrojích, kterých při ní používají. Vždyť stříhat lze dokonce už i v pohybu!
...je teď rozhodně v módě. Před několika málo lety námatkou zprovoznil Google v rámci AdWords právě on-line video reklamy, což samo o sobě stačilo k vyprovokování značného zájmu o tvorbu spotů. Navíc je tento formát veskrze ideální pro těžké časy literatury, kdy většina lidí obecně vzato mnohem raději něco pěkného sleduje, než zrovna čte. Zmínit zde mohu také soutěž Firefox Flicks o nejlepší reklamní klip (zaměřený právě na propagaci známého internetového prohlížeče). Přesně takové (a další) akce se svojí nezanedebatelnou měrou podílejí na větší a větší popularitě videa ve světě marketingu.
Vymýšlení reklamního videa je ovšem menší alchymie a jen málo klipů u veřejnosti opravdu uspěje (ať už v televizi, či na Internetu). Oceňuje se především kreativita a originalita, přičemž nezřídka kdy je zdaleka nejlepší vizitkou (sice tak trochu paradoxně, leč do jisté míry pochopitelně) nějaká ta negativní nálepka (námatkou zákaz vysílání spotu vybočujícího značně svým pojetím z obvyklého „normálu“, kterýžto z každého takového videa okamžitě udělá hlavní téma dne v mnoha diskuzích).
Na nepřehlédnutelná reklamní videa mimochodem brzy běžně narazíte i venku na ulici - během projíždění některými většími městy. Tzv. digiboardy (velkoplošné digitální obrazovky) si totiž pomalu ale jistě nacházejí cestu do našich končin. Nezbývá než doufat, že většina řidičů bude věnovat větší pozornost aktuální situaci na vozovce a nenechá se zbytečně rozptylovat výsledky práce prvotřídních střihačů...
Práce s digitální střižnou na první pohled vypadá jednoduše. Nejprve importujeme videozáznam, který následně začneme upravovat. Samotný střih je přitom jen jedinou z dlouhé řady funkcí, které digitální střižny zvládají. Samozřejmostí by mělo být i vkládání titulků a desítky speciálních efektů, řazených pro větší přehlednost vesměs do kategorií video/audio. Jakmile je všechna práce hotová, nezbývá, než přejít k vytvoření vlastního DVD. Nebo...
Na pohled druhý není však v žádném případě střižna jako střižna. Ty nejlepší se dodávájí na odpovídající HW platformě se značkovým střihovým software. Při volbě správné technologie můžete dle potřeby kombinovat HDTV i SD materiály. Dokoupíte odpovídající modul a rázem je k dispozici Real-Time Full HD výstup na plazmový display. Atd. Není se co divit, že čím více je střižna kvalitnější, tím větší nároky na počítač má a od klasických PC se už rychle dostáváme k serverům a střihovým HW kartám s pokročilými obvody.
Práce na takových střižnách vyžaduje bezpochyby mnohem pokročilejší znalosti a odpovídající vzdělání. Představte si v duchu pomyslnou soutěž, kdy by na zcela totožné špičkové střižně proti sobě stál tým profesionálů a tým amatérů. Kdo myslíte, že by měl větší šance na vítězství? Jako malá nápověda jistě poslouží i článek Střih videa není legrace.
Mediální (reklamní agentury) lze teoreticky rozdělit do tří hlavních podkategorií dle jejich sféry záběru – tisková (letáková), internetová reklama a televizní + rozhlasová reklama. V praxi se často všechny tři vzájemně překrývají, neboť řada agentur není vysloveně úzce profilovaných a snaží se nabízet co nejkomplexnější služby.
Nás budou v této souvislosti primárně zajímat agentury zaměřené na TV produkci a vše, co s ní souvisí. Tedy střih, titulky, dabing, reklamu, prezentační videa aj. Pominout v žádném případě nelze ani již zmiňovanou internetovou reklamu, která je ostatně pro jisté typy projektů (e-shopy bez kamenné prodejny atp.) zcela nepostradatelná.
Nakonec si povíme i něco málo o tom, jak správně postupovat v případě, kdy se rozhodneme reklamní agentury ze hry vynechat úplně a takovou kampaň na Internetu si zorganizovat sami. Do jakých forem reklamy má s omezeným rozpočtem smysl investovat a do jakých už ne? Dokážeme svépomocí vůbec vytvořit dostatečně poutavá videa, nebo bude lepší to raději ani nezkoušet a soustředit síly jiným směrem?
Psát cokoliv o reklamních trendech je práce poměrně komplikovaná a zejména nevděčná. Důvod je prostý – většina věcí se mění takovou rychlostí, že co do Wordu naťukáte dnes, nemusí už platit ani zítra. Natož pak v den vydání již hotového článku. Dalším problémem je to, že drtivá většina velkých společností si své připravované (a potenciálně převratné) kampaně hlídá jako oko v hlavě a ke skutečně přitažlivým informacím ze zákulisí reklamy je de facto nemožné se dostat.
Jedním z nejzajímavějších trendů poslední doby je kupříkladu prudký rozmach využívání sociálních sítí typu Facebook. Do těch se totiž doslova „zamilovaly“ nejen stovky firem, ale námatkou i politici atp. Podobně to vypadá na YouTube (z historie TV Freaku jsem s nostalgií vylovil tuto aktualitu) nebo Twitteru. Na nastalou situaci velmi rychle zareagovala i řada výše diskutovaných agentur a zařadila do své nabídky správu kampaní právě v rámci sociálních sítí. Nakolik jsou ale v relativně novém odvětví úspěšné?
My se budeme věnovat zvláště YouTube, které videoboom vlastně tak trochu nastartovalo. Mimochodem - víte, že podle některých spekulací byl právě tento server Googlem využíván hlavně jako testovací prostředí pro vyvíjení systému kontextové reklamy pro video? Ne? Zůstaňte rozhodně v říjnu s námi a dozvíte se ještě celou řadu dalších zajímavých věcí!
Rozhlédnete-li se krátce po Internetu, jistě mi dáte za pravdu. Tak třeba softwaru právě pro domácí stříhání videa máme k dispozici takřka nepřeberné množství. Názvy jako VirtualDub či Avidemux jsou jistě dostatečně známé každému, kdo se o tuto oblast alespoň rekreačně zajímá. O řadě různých návodů a tématických článků pak už vůbec nemluvě.
Svou troškou do mlýna jsme se k nim rozhodli přispět i my. Celé říjnové téma měsíce se proto na TV Freaku ponese v duchu „jak stříhají profíci“. V několika článcích postupně nahlédneme do střihačské kuchyně pod pokličku skutečných expertů svého oboru a přineseme vám mnohé zajímavé informace o jejich práci a o nástrojích, kterých při ní používají. Vždyť stříhat lze dokonce už i v pohybu!
Reklamní video
...je teď rozhodně v módě. Před několika málo lety námatkou zprovoznil Google v rámci AdWords právě on-line video reklamy, což samo o sobě stačilo k vyprovokování značného zájmu o tvorbu spotů. Navíc je tento formát veskrze ideální pro těžké časy literatury, kdy většina lidí obecně vzato mnohem raději něco pěkného sleduje, než zrovna čte. Zmínit zde mohu také soutěž Firefox Flicks o nejlepší reklamní klip (zaměřený právě na propagaci známého internetového prohlížeče). Přesně takové (a další) akce se svojí nezanedebatelnou měrou podílejí na větší a větší popularitě videa ve světě marketingu.
Vymýšlení reklamního videa je ovšem menší alchymie a jen málo klipů u veřejnosti opravdu uspěje (ať už v televizi, či na Internetu). Oceňuje se především kreativita a originalita, přičemž nezřídka kdy je zdaleka nejlepší vizitkou (sice tak trochu paradoxně, leč do jisté míry pochopitelně) nějaká ta negativní nálepka (námatkou zákaz vysílání spotu vybočujícího značně svým pojetím z obvyklého „normálu“, kterýžto z každého takového videa okamžitě udělá hlavní téma dne v mnoha diskuzích).
Na nepřehlédnutelná reklamní videa mimochodem brzy běžně narazíte i venku na ulici - během projíždění některými většími městy. Tzv. digiboardy (velkoplošné digitální obrazovky) si totiž pomalu ale jistě nacházejí cestu do našich končin. Nezbývá než doufat, že většina řidičů bude věnovat větší pozornost aktuální situaci na vozovce a nenechá se zbytečně rozptylovat výsledky práce prvotřídních střihačů...
Digitální střižna
Práce s digitální střižnou na první pohled vypadá jednoduše. Nejprve importujeme videozáznam, který následně začneme upravovat. Samotný střih je přitom jen jedinou z dlouhé řady funkcí, které digitální střižny zvládají. Samozřejmostí by mělo být i vkládání titulků a desítky speciálních efektů, řazených pro větší přehlednost vesměs do kategorií video/audio. Jakmile je všechna práce hotová, nezbývá, než přejít k vytvoření vlastního DVD. Nebo...
Na pohled druhý není však v žádném případě střižna jako střižna. Ty nejlepší se dodávájí na odpovídající HW platformě se značkovým střihovým software. Při volbě správné technologie můžete dle potřeby kombinovat HDTV i SD materiály. Dokoupíte odpovídající modul a rázem je k dispozici Real-Time Full HD výstup na plazmový display. Atd. Není se co divit, že čím více je střižna kvalitnější, tím větší nároky na počítač má a od klasických PC se už rychle dostáváme k serverům a střihovým HW kartám s pokročilými obvody.
Práce na takových střižnách vyžaduje bezpochyby mnohem pokročilejší znalosti a odpovídající vzdělání. Představte si v duchu pomyslnou soutěž, kdy by na zcela totožné špičkové střižně proti sobě stál tým profesionálů a tým amatérů. Kdo myslíte, že by měl větší šance na vítězství? Jako malá nápověda jistě poslouží i článek Střih videa není legrace.
Reklamní agentury v akci
Mediální (reklamní agentury) lze teoreticky rozdělit do tří hlavních podkategorií dle jejich sféry záběru – tisková (letáková), internetová reklama a televizní + rozhlasová reklama. V praxi se často všechny tři vzájemně překrývají, neboť řada agentur není vysloveně úzce profilovaných a snaží se nabízet co nejkomplexnější služby.
Nás budou v této souvislosti primárně zajímat agentury zaměřené na TV produkci a vše, co s ní souvisí. Tedy střih, titulky, dabing, reklamu, prezentační videa aj. Pominout v žádném případě nelze ani již zmiňovanou internetovou reklamu, která je ostatně pro jisté typy projektů (e-shopy bez kamenné prodejny atp.) zcela nepostradatelná.
Nakonec si povíme i něco málo o tom, jak správně postupovat v případě, kdy se rozhodneme reklamní agentury ze hry vynechat úplně a takovou kampaň na Internetu si zorganizovat sami. Do jakých forem reklamy má s omezeným rozpočtem smysl investovat a do jakých už ne? Dokážeme svépomocí vůbec vytvořit dostatečně poutavá videa, nebo bude lepší to raději ani nezkoušet a soustředit síly jiným směrem?
Trendy v reklamě
Psát cokoliv o reklamních trendech je práce poměrně komplikovaná a zejména nevděčná. Důvod je prostý – většina věcí se mění takovou rychlostí, že co do Wordu naťukáte dnes, nemusí už platit ani zítra. Natož pak v den vydání již hotového článku. Dalším problémem je to, že drtivá většina velkých společností si své připravované (a potenciálně převratné) kampaně hlídá jako oko v hlavě a ke skutečně přitažlivým informacím ze zákulisí reklamy je de facto nemožné se dostat.
Jedním z nejzajímavějších trendů poslední doby je kupříkladu prudký rozmach využívání sociálních sítí typu Facebook. Do těch se totiž doslova „zamilovaly“ nejen stovky firem, ale námatkou i politici atp. Podobně to vypadá na YouTube (z historie TV Freaku jsem s nostalgií vylovil tuto aktualitu) nebo Twitteru. Na nastalou situaci velmi rychle zareagovala i řada výše diskutovaných agentur a zařadila do své nabídky správu kampaní právě v rámci sociálních sítí. Nakolik jsou ale v relativně novém odvětví úspěšné?
My se budeme věnovat zvláště YouTube, které videoboom vlastně tak trochu nastartovalo. Mimochodem - víte, že podle některých spekulací byl právě tento server Googlem využíván hlavně jako testovací prostředí pro vyvíjení systému kontextové reklamy pro video? Ne? Zůstaňte rozhodně v říjnu s námi a dozvíte se ještě celou řadu dalších zajímavých věcí!