Tazatel: Pavel
Znění dotazu: - v lednu 2013 jsem koupil projektor, který měl záruku 24 měsíců na zařízení a 36 (nebo 3000 nasvícených hodin) na lampu (hlavní komponenta). Dle www stránek má lampa vydržet minimálně 4000 hodin, bez zhoršení kvality.
- v říjnu 2014 přestala lampa fungovat (ze dne na den přestala svítit). Poslal jsem na reklamaci, kde mi ji vyměnili za novou
- letos v prosinci lampa opět přestala fungovat (totožná závada)
- bylo mi řečeno, že reklamaci zamítají, protože na již vyměněnou lampu mám jen 3 měsíční záruku jako na spotřební zboží
- dle mého bych měl mít ale stále záruku plynoucí od zakoupení projektoru, kdy 3 roky ještě nevypršeli. Teoreticky když by se mi lampa porouchala hned třeba měsíc po koupi, dali mi novou, tak mi končí veškerá záruka po 4 měsících namísto 36 slibovaných při koupi, což mi nepřijde normální a nevěřím, že to nějaký zákon neřeší
- Mám nějaké možnosti, máte někdo zkušenost jak řešit?
Znění dotazu: - v lednu 2013 jsem koupil projektor, který měl záruku 24 měsíců na zařízení a 36 (nebo 3000 nasvícených hodin) na lampu (hlavní komponenta). Dle www stránek má lampa vydržet minimálně 4000 hodin, bez zhoršení kvality.
- v říjnu 2014 přestala lampa fungovat (ze dne na den přestala svítit). Poslal jsem na reklamaci, kde mi ji vyměnili za novou
- letos v prosinci lampa opět přestala fungovat (totožná závada)
- bylo mi řečeno, že reklamaci zamítají, protože na již vyměněnou lampu mám jen 3 měsíční záruku jako na spotřební zboží
- dle mého bych měl mít ale stále záruku plynoucí od zakoupení projektoru, kdy 3 roky ještě nevypršeli. Teoreticky když by se mi lampa porouchala hned třeba měsíc po koupi, dali mi novou, tak mi končí veškerá záruka po 4 měsících namísto 36 slibovaných při koupi, což mi nepřijde normální a nevěřím, že to nějaký zákon neřeší
- Mám nějaké možnosti, máte někdo zkušenost jak řešit?
36 měsíců je záruka výrobce nemajíce oporu v zákoně. Je to jeho dobrá vůle. Garance 4000 hodin je za určitých podmínek, které doma nemusíš vůbec splnit (teplota, vlhkost, prašnost, bez nikotinu - největší zabiják elektroniky, apod.).
Při přebírání projektoru po výměně lampy musela být v reklamačním protokolu uvedena nová záruka na vyměněný díl. Pokud tam byla jen 3 měsíce, neměl jsi opravu přebírat a vyžádat plnění dle NOZ (předpokládám, že projektor nemáš na firmu - to je zásadní otázka, tam se řeší záruky trochu jinak). Převzetím jsi souhlasil s novou zárukou.
Nicméně kontaktoval bych výrobce projektoru, oficiální zastoupení s tímto problémem.
Při přebírání projektoru po výměně lampy musela být v reklamačním protokolu uvedena nová záruka na vyměněný díl. Pokud tam byla jen 3 měsíce, neměl jsi opravu přebírat a vyžádat plnění dle NOZ (předpokládám, že projektor nemáš na firmu - to je zásadní otázka, tam se řeší záruky trochu jinak). Převzetím jsi souhlasil s novou zárukou.
Nicméně kontaktoval bych výrobce projektoru, oficiální zastoupení s tímto problémem.
Záleží, co máš v záručáku, protože: "Prodejce může poskytnout záruční dobu i nad rámec zákona. Pro nadstandardní část už však neplatí povinnosti zákonné odpovědnosti - prodejce tedy může uložit nějaká omezení nebo povinnosti nad rámec zákona. Pokud tak ale neučiní (písemně v záručním listě), platí zákonná ustanovení."
Pokud tam nic speciálního nemáš (např. do první výměny), tak platí skutečně 36 měsíců a trvej na tom. Jinak při opravě mimo záruku záleží na tomhle: "Rozhodující pro určení délky záruky na náhradní díly je typ smlouvy, uzavřené pro provedení opravy. Byla-li sjednána smlouva o dílo, vztahuje se i na díly záruka 3 měsíce. Byla-li na vyměněné díly prokazatelně uzavřena kupní smlouva, platí záruční doba 24 měsíců. Při zadávání opravy bohužel zákazník má jen omezené možnosti, jak typ smlouvy ovlivnit, n.b. rozdělit opravu na dvě části (práce pod smlouvou o dílo, díly pod kupní smlouvou). V případném soudním sporu pak zákazník nese břemeno prokazování, zda při zadávání opravy byla vůle sjednat kupní smlouvu.".
http://business.center.cz/business/pravo/ochrana_spotrebitele/otazky-odpovedi.aspx
Pokud tam nic speciálního nemáš (např. do první výměny), tak platí skutečně 36 měsíců a trvej na tom. Jinak při opravě mimo záruku záleží na tomhle: "Rozhodující pro určení délky záruky na náhradní díly je typ smlouvy, uzavřené pro provedení opravy. Byla-li sjednána smlouva o dílo, vztahuje se i na díly záruka 3 měsíce. Byla-li na vyměněné díly prokazatelně uzavřena kupní smlouva, platí záruční doba 24 měsíců. Při zadávání opravy bohužel zákazník má jen omezené možnosti, jak typ smlouvy ovlivnit, n.b. rozdělit opravu na dvě části (práce pod smlouvou o dílo, díly pod kupní smlouvou). V případném soudním sporu pak zákazník nese břemeno prokazování, zda při zadávání opravy byla vůle sjednat kupní smlouvu.".
http://business.center.cz/business/pravo/ochrana_spotrebitele/otazky-odpovedi.aspx