Realny prinos technologie triluminos od SONY
Zdravim, mal by som otzku na skusenejsich ohladom technologie triluminos od SONY.
Sony tvrdi ze s tou technologiou vie dosiahnut sirsi farebny priestor ako bezne TV. Hned ma napadla otazka ze ako je mozne dosiahnut tento efekt bez toho aby aj samotny zdroj signalu mal podporu sirsieho farebneho priestoru. Viem ze existuju specialne remastered verzie filmov, ktore su specialne upravene pre triluminos displeje. Je ich vsak malo, a nechce sa mi verit ze by sony takto promovalo tuto technologiu, keby to bolo urcene len pre par filmov, pripadne fotky atd. Ostatne filmy su vacsinou robene v NTSC standarde, takze aky moze byt benefit?
Potom som ale zistil ze ten benefit moze spocivat v tom, ze bezne TV ani teraz nepokryvaju uplne cely NTSC priestor. sRGB sdandard dokonca pokryva len 72% NTSC co bolo pre mna zaujimave zistenie. Ak je to tak, potom je prinos tejto technologie skutocne zaujimavy, pretoze aj ked clovek nebude pozerat remastered triluminos verziu filmu, ale iba obycajnu, TV mu poskytne 100% pokrytie NTSC, co pri beznej TV neni mozne.
Vie mi niekto potvrdit tieto uvahy?
Kolko % NTSC pokryva bezny VA panel?
Vedel by niekto, kto ma TV s touto technologiou skutocne potvrdit ze ked by vedla neho dal klasicky TV, tak je vidiet bohatsie farby? Najlepsie by sa to dalo asi vidiet pri zobrazeni nejakeho gradientu. Na klasickej TV by sa mali zobrazit pasy, pretoze TV jemnejsiu farbu zobrazit nevie, no na triluminos by mal byt hladky prechod...
vdaka za info
Sony tvrdi ze s tou technologiou vie dosiahnut sirsi farebny priestor ako bezne TV. Hned ma napadla otazka ze ako je mozne dosiahnut tento efekt bez toho aby aj samotny zdroj signalu mal podporu sirsieho farebneho priestoru. Viem ze existuju specialne remastered verzie filmov, ktore su specialne upravene pre triluminos displeje. Je ich vsak malo, a nechce sa mi verit ze by sony takto promovalo tuto technologiu, keby to bolo urcene len pre par filmov, pripadne fotky atd. Ostatne filmy su vacsinou robene v NTSC standarde, takze aky moze byt benefit?
Potom som ale zistil ze ten benefit moze spocivat v tom, ze bezne TV ani teraz nepokryvaju uplne cely NTSC priestor. sRGB sdandard dokonca pokryva len 72% NTSC co bolo pre mna zaujimave zistenie. Ak je to tak, potom je prinos tejto technologie skutocne zaujimavy, pretoze aj ked clovek nebude pozerat remastered triluminos verziu filmu, ale iba obycajnu, TV mu poskytne 100% pokrytie NTSC, co pri beznej TV neni mozne.
Vie mi niekto potvrdit tieto uvahy?
Kolko % NTSC pokryva bezny VA panel?
Vedel by niekto, kto ma TV s touto technologiou skutocne potvrdit ze ked by vedla neho dal klasicky TV, tak je vidiet bohatsie farby? Najlepsie by sa to dalo asi vidiet pri zobrazeni nejakeho gradientu. Na klasickej TV by sa mali zobrazit pasy, pretoze TV jemnejsiu farbu zobrazit nevie, no na triluminos by mal byt hladky prechod...
vdaka za info
Filmy nie sú masterované v NTSC štandarde. Neviem odkiaľ túto informáciu máš. Pravdepodobne myslíš CIE diagram - očami viditeľné spektrum. Ak myslíš NTSC farebný priestor z roku 1953, nemá žiadnu relevanciu pri porovnávaniach, lebo to bol štandard používaný pre analógový televízny štandard v USA.
Filmové štúdiá poznajú dnes len 2 masteringové farebné priestory. Pre HD vysielanie a blu-ray je to Rec.709 ( v grafike je jeho ekvivalent sRGB ) a DCI-P3 je farebný priestor DCP obsahu pre digitálne kiná. Rec.2020 má byť vraj farebným priestorom budúcnosti, ale žiadna komerčne dostupná zobrazovacia technológia nevie tento priestor zatiaľ saturovať na 100% ( najbližšie laserové projektory ). Každá FullHD a UHD TV, ktorá sa dnes predáva pokrýva 100% Rec.709, lebo to je štandard. DCI-P3 pokrývajú len produkčné monitory, na ktorých sa pripravuje DCP obsah pre digitálne kiná. NTSC 1953 je teda irelevantný farebný priestor.
http://www.smakvideotech.com/wp-content/uploads/DMColorRec2020_s.jpg
Triluminos vychádza z Quantum Dots, čo je moderná technológia podsvietenia, ktorá umožňuje zobraziť obsah s expandovaným farebným priestorom.
Mastered in 4K blu-ray s expandovanými farbami nie je nič iné ako x.v.Color (xvYCC). SONY tieto extra farebné dáta nazýva Triluminos farebné dáta. Jedná sa o metadáta, ktoré sú spolu s Rec.709 Dátami separátne enkódované na takýto blu-ray disk. Musia sa dekódovať na úrovni blu-ray prehrávača a potom zobraziť na TV, ktorá vie tieto farebné dáta pripojiť k základnej Rec.709 vrstve a zobraziť film s expandovaným farebným priestorom.
Ak máš Mastered in 4k blu-ray disc, ktorý obsahuje x.v.Color (Triluminos) metadáta a máš plne kompatibilný ekosystém ( BD prehrávač podporujúci x.v.Color metadáta + TV, ktorá vie zobraziť x.v.Color metadáta ), tak by v niektorých scénach mali byť farby živšie. Je to proprietárna SONY technológia a SONY samozrejme tvrdí, že funguje vraj len s ich BD prehrávačmi a ich Triluminos TV. Pri kalibrácii týchto TV nedochádza k posunu primárnych pozícii 100% saturovaných farieb a TV sa kalibruje podľa Rec.709 priestoru. Ak sú na vstupe okrem Rec.709 dát aj x.v.Color metadáta, tieto sa "pripoja" k tomuto priestoru.
Hladké prechody alebo minimalizácia bandingu nesúvisí s Triluminos resp x.v.Color metadátami, tie len rozširujú farebný priestor a dodávajú saturovanejšie farby nad rámec Rec.709 farebných dát, ktoré sú 8bit per kanál. To znamená, že Triluminos nie je 10-bit video alebo 12-bit video, nemá nič spoločné s DeepColor = vyššou bitovou hĺbkou. Je to taký SONY marketing, aby mohli povedať že vedia "krajšie farby". Základnou otázkou je totiž, či režisér bol pri tom, keď v SONY masterovali tento extra farebný priestor a schválil im ho. Lebo režisér by určite nechcel, aby užívatelia videli saturovanejšie farby na svojich TV než on zamýšľal v postprodukčnom procese.
Filmové štúdiá poznajú dnes len 2 masteringové farebné priestory. Pre HD vysielanie a blu-ray je to Rec.709 ( v grafike je jeho ekvivalent sRGB ) a DCI-P3 je farebný priestor DCP obsahu pre digitálne kiná. Rec.2020 má byť vraj farebným priestorom budúcnosti, ale žiadna komerčne dostupná zobrazovacia technológia nevie tento priestor zatiaľ saturovať na 100% ( najbližšie laserové projektory ). Každá FullHD a UHD TV, ktorá sa dnes predáva pokrýva 100% Rec.709, lebo to je štandard. DCI-P3 pokrývajú len produkčné monitory, na ktorých sa pripravuje DCP obsah pre digitálne kiná. NTSC 1953 je teda irelevantný farebný priestor.
http://www.smakvideotech.com/wp-content/uploads/DMColorRec2020_s.jpg
Triluminos vychádza z Quantum Dots, čo je moderná technológia podsvietenia, ktorá umožňuje zobraziť obsah s expandovaným farebným priestorom.
Mastered in 4K blu-ray s expandovanými farbami nie je nič iné ako x.v.Color (xvYCC). SONY tieto extra farebné dáta nazýva Triluminos farebné dáta. Jedná sa o metadáta, ktoré sú spolu s Rec.709 Dátami separátne enkódované na takýto blu-ray disk. Musia sa dekódovať na úrovni blu-ray prehrávača a potom zobraziť na TV, ktorá vie tieto farebné dáta pripojiť k základnej Rec.709 vrstve a zobraziť film s expandovaným farebným priestorom.
Ak máš Mastered in 4k blu-ray disc, ktorý obsahuje x.v.Color (Triluminos) metadáta a máš plne kompatibilný ekosystém ( BD prehrávač podporujúci x.v.Color metadáta + TV, ktorá vie zobraziť x.v.Color metadáta ), tak by v niektorých scénach mali byť farby živšie. Je to proprietárna SONY technológia a SONY samozrejme tvrdí, že funguje vraj len s ich BD prehrávačmi a ich Triluminos TV. Pri kalibrácii týchto TV nedochádza k posunu primárnych pozícii 100% saturovaných farieb a TV sa kalibruje podľa Rec.709 priestoru. Ak sú na vstupe okrem Rec.709 dát aj x.v.Color metadáta, tieto sa "pripoja" k tomuto priestoru.
Hladké prechody alebo minimalizácia bandingu nesúvisí s Triluminos resp x.v.Color metadátami, tie len rozširujú farebný priestor a dodávajú saturovanejšie farby nad rámec Rec.709 farebných dát, ktoré sú 8bit per kanál. To znamená, že Triluminos nie je 10-bit video alebo 12-bit video, nemá nič spoločné s DeepColor = vyššou bitovou hĺbkou. Je to taký SONY marketing, aby mohli povedať že vedia "krajšie farby". Základnou otázkou je totiž, či režisér bol pri tom, keď v SONY masterovali tento extra farebný priestor a schválil im ho. Lebo režisér by určite nechcel, aby užívatelia videli saturovanejšie farby na svojich TV než on zamýšľal v postprodukčnom procese.
Pluto, vdaka za vycerpavajucu odpoved, je mi to teraz uz jasnejsie.
Ten NTSC vo filmoch som cital niekde v diskusii, zrejme som to dobre nepochopil.
Co sa tyka triluminos, tak ja som bol stale v omyle, ze je to nieco ako spominas, 10bit alebo 12bit, skratka sirsi farebny priestor. Podla toho co vravis je to ale vlastne tak, ze pri Rec.709 norme su farby len posunute tam, kde to bezne TV nevedia, ale mnozstvo farieb je rovnake. Inak povedane, vsetky farby su len viac presaturovane.
Do omylu som vosiel aj kvoli tomu, ze mnohe recenzie to takto jasne neopisuju. Napr tu http://www.trustedreviews.com/sony-bravia-kdl-55w905-review-picture-settings-picture-quality-page-2
Pise sa tam napr:
The ultimate test of Triluminos is to run the Sony Bravia KDL-55W905A side-by-side with other screens, using the same footage via an HDMI splitter. If you do, it’s instantly and abundantly clear if you do this that Sony’s set achieves a range and definition of colour that its rivals do not.
Velmi rad by som si to co pisu pozrel na vlastne oci. Paradoxne je ze moja predchadzajuca TV 46w905 mala triluminos, no nemal som moznost porovnat vedla seba s inou TV v rovnakej kvalite len bez triluminos. Moja aktualna TV 60w855 triluminos nema, nejako extra mi to nechyba, len som zvedavy.
Nemas nahodou ty osobnu skusenost z takehoto side-by-side porovnania triluminos displeja?
Ten NTSC vo filmoch som cital niekde v diskusii, zrejme som to dobre nepochopil.
Co sa tyka triluminos, tak ja som bol stale v omyle, ze je to nieco ako spominas, 10bit alebo 12bit, skratka sirsi farebny priestor. Podla toho co vravis je to ale vlastne tak, ze pri Rec.709 norme su farby len posunute tam, kde to bezne TV nevedia, ale mnozstvo farieb je rovnake. Inak povedane, vsetky farby su len viac presaturovane.
Do omylu som vosiel aj kvoli tomu, ze mnohe recenzie to takto jasne neopisuju. Napr tu http://www.trustedreviews.com/sony-bravia-kdl-55w905-review-picture-settings-picture-quality-page-2
Pise sa tam napr:
The ultimate test of Triluminos is to run the Sony Bravia KDL-55W905A side-by-side with other screens, using the same footage via an HDMI splitter. If you do, it’s instantly and abundantly clear if you do this that Sony’s set achieves a range and definition of colour that its rivals do not.
Velmi rad by som si to co pisu pozrel na vlastne oci. Paradoxne je ze moja predchadzajuca TV 46w905 mala triluminos, no nemal som moznost porovnat vedla seba s inou TV v rovnakej kvalite len bez triluminos. Moja aktualna TV 60w855 triluminos nema, nejako extra mi to nechyba, len som zvedavy.
Nemas nahodou ty osobnu skusenost z takehoto side-by-side porovnania triluminos displeja?
[QUOTE=Plutotype;502149] Lebo režisér by určite nechcel, aby užívatelia videli saturovanejšie farby na svojich TV[/QUOTE]
Tak na to by som sa rad pozrel.
odhadom 98% uzivatelov pozera doma na taketo farby a ma celkom v <censored>, ako to chcel reziser :D.
doplnene:
co sa tyka Triluminos - Vincent Theoh o tom pisal davnejsie v recenzii W905, najdes to spomenute na troch miestach, nebudem robit copy/paste tu je to cele
Tak na to by som sa rad pozrel.
odhadom 98% uzivatelov pozera doma na taketo farby a ma celkom v <censored>, ako to chcel reziser :D.
doplnene:
co sa tyka Triluminos - Vincent Theoh o tom pisal davnejsie v recenzii W905, najdes to spomenute na troch miestach, nebudem robit copy/paste tu je to cele
este otazka na zaver.
1. Toto je CIE 1931 diagram z prad.de z 60w855 (TV co mam doma) http://grab.by/D6HI
2. Toto zasa diagram z w905 serie od Vincenta Theoha http://grab.by/D6HY
Na 1. je jasne vidiet ze niektore body sa nachadzaju za hranicnym priestorom v CIE diagrame, dokonca viac ako pri 2. Nerozumiem tomu, kedze 1. nema triluminos, ako moze zobrazit farby este viac saturovane ako pri 2. s triluminos displejom.
1. Toto je CIE 1931 diagram z prad.de z 60w855 (TV co mam doma) http://grab.by/D6HI
2. Toto zasa diagram z w905 serie od Vincenta Theoha http://grab.by/D6HY
Na 1. je jasne vidiet ze niektore body sa nachadzaju za hranicnym priestorom v CIE diagrame, dokonca viac ako pri 2. Nerozumiem tomu, kedze 1. nema triluminos, ako moze zobrazit farby este viac saturovane ako pri 2. s triluminos displejom.
[QUOTE=m0rph;502164]ako moze zobrazit farby este viac saturovane[/QUOTE]
Jednoducho, pridas v CMS menu pri kontrolkach RGB intenzitu pre danu farebnu zlozku.
Jednoducho, pridas v CMS menu pri kontrolkach RGB intenzitu pre danu farebnu zlozku.
Z pohľadu vlastností displeja sa počíta len tzv natívna šírka gamutu. Pomocou kontroliek v CMS module sa dá korigovať saturácia konkrétnej farby len do takej miery, ktorá reflektuje práve tento natívny gamut. Nie je možné zlepšiť saturáciu farieb v prípade ak displej natívne neponúka taký gamut. A druhá vec je, či to kontrolky v CMS umožňujú ( majú rozsah ).