
Projektor VS svetle a tmave vymalovana mistnost - fotky (model Benq W1070)
Zdravim. Psal jsem to na konkurencni forum a myslim, ze to pomuze inspirovat se vice lidem, kdyz to postnu i sem.
Pred nejakym casem jsem zakoupil FullHD projektor a od te doby stale premyslim jak jeste vice vylepsit uz tak pekny obraz. Zahy po koupi jsem zjistil, ze kamenem urazu je mistnost vymalovana bilym Primalexem, ktery trpel ohromnou odrazivosti svetla odrazeneho z platna zpet na projekcni plochu. Vzhledem k velikosti uhlopricky (254x144cm = 117"/298cm) a obzvlast pri scenach kde prevazovaly svetle tony, bylo v mistnosti jako za plneho denniho svetla. Coz melo za nasledek mdly obraz, "vysisovane" barvy a sepranou našedlou cernou.
Rozhodl jsem se tedy, ze vymaluji onu projekcni mistnost necim tmavsim a matnejsim. A proc ne rovnou cernou.. Po porade s clovekem z oboru, ktery dela kinosaly a divadelni kulisy, jsem zvolil fasadni cernou barvu (RAL9005) - hluboky mat spadajici pod 5% hranici lesku. Coz by mel byt odstin ktery nejvice dokaze pohlcovat svetlo. Vysledek me mile prekvapil, jelikoz jsem to cekal podstatne horsi. Mistnost neni v zadnem pripade temnou jeskyni, jak jsem se obaval, ale v kombinaci s bilyma bytovyma doplnkama a rude cervenym kobercem (snazim se o jakousi imitaci kinosalu) velice elegantnim mistem kde je radost sledovat filmy.
Pokud za bileho dne na okne velikem pres celou zed zatahnu roletu (cerna - nepropoustejici svetlo), je v mistnosti tma jako v pytli. Po rozsviceni lustru je šero. Barva tedy skutecne plni ucel. Jak to vse ve vysledku vypada, lze videt nize:


A zde je prime porovnani obrazu ve svetle a tmave vymalovane mistnosti. Cerna je tmavsi, barvy sytejsi, obraz kontrastnejsi a celkove ma vetsi hloubku:
VS 
VS 
VS 
U obrazku s jeepem, kde prevazovala zelena barva vegetace, se od bilych sten odrazelo nazelenale svetlo zpet na projekcni plochu a barvilo tudiz obraz do zelena. Bylo to podobne jako bych na projekcni plochu svitil baterkou se zelenou zarovkou. Kdezto od cernych sten se odrazi minimum svetla a obraz je neutralni s barvami jake maji byt. Nastaveni projektoru je v obou pripadech stejne a je kalibrovany sondou ColorMunki. Taktez nastaveni fotoaparatu jsem nemenil.
Pro jednodusi srovnani jsem spojil dve fotky v jeden celek:

Pred nejakym casem jsem zakoupil FullHD projektor a od te doby stale premyslim jak jeste vice vylepsit uz tak pekny obraz. Zahy po koupi jsem zjistil, ze kamenem urazu je mistnost vymalovana bilym Primalexem, ktery trpel ohromnou odrazivosti svetla odrazeneho z platna zpet na projekcni plochu. Vzhledem k velikosti uhlopricky (254x144cm = 117"/298cm) a obzvlast pri scenach kde prevazovaly svetle tony, bylo v mistnosti jako za plneho denniho svetla. Coz melo za nasledek mdly obraz, "vysisovane" barvy a sepranou našedlou cernou.
Rozhodl jsem se tedy, ze vymaluji onu projekcni mistnost necim tmavsim a matnejsim. A proc ne rovnou cernou.. Po porade s clovekem z oboru, ktery dela kinosaly a divadelni kulisy, jsem zvolil fasadni cernou barvu (RAL9005) - hluboky mat spadajici pod 5% hranici lesku. Coz by mel byt odstin ktery nejvice dokaze pohlcovat svetlo. Vysledek me mile prekvapil, jelikoz jsem to cekal podstatne horsi. Mistnost neni v zadnem pripade temnou jeskyni, jak jsem se obaval, ale v kombinaci s bilyma bytovyma doplnkama a rude cervenym kobercem (snazim se o jakousi imitaci kinosalu) velice elegantnim mistem kde je radost sledovat filmy.
Pokud za bileho dne na okne velikem pres celou zed zatahnu roletu (cerna - nepropoustejici svetlo), je v mistnosti tma jako v pytli. Po rozsviceni lustru je šero. Barva tedy skutecne plni ucel. Jak to vse ve vysledku vypada, lze videt nize:






A zde je prime porovnani obrazu ve svetle a tmave vymalovane mistnosti. Cerna je tmavsi, barvy sytejsi, obraz kontrastnejsi a celkove ma vetsi hloubku:






U obrazku s jeepem, kde prevazovala zelena barva vegetace, se od bilych sten odrazelo nazelenale svetlo zpet na projekcni plochu a barvilo tudiz obraz do zelena. Bylo to podobne jako bych na projekcni plochu svitil baterkou se zelenou zarovkou. Kdezto od cernych sten se odrazi minimum svetla a obraz je neutralni s barvami jake maji byt. Nastaveni projektoru je v obou pripadech stejne a je kalibrovany sondou ColorMunki. Taktez nastaveni fotoaparatu jsem nemenil.
Pro jednodusi srovnani jsem spojil dve fotky v jeden celek:



Zde jsou jeste nejake fotky nasnimane kvalitni zrcadlovkou, ty predchozi byly z nekvalitniho kompaktu. Bohuzel pochazi jeste z doby pred vymalovanim mistnosti cernou barvou. Doufam, ze uzitecne pro ty, kteri zvazuji prave tento model.
Projektor:

Zde s postavou, pro lepsi predstavu meritka:



Detail rastru z cca 20cm vzdalenosti, jeden bod je 1mm velky pri 117":

A nejake hry, input lag cini solidnich 24ms a hrat se daji bez problemu i rychle multiplayerove akce:


Projektor:


Zde s postavou, pro lepsi predstavu meritka:










Detail rastru z cca 20cm vzdalenosti, jeden bod je 1mm velky pri 117":

A nejake hry, input lag cini solidnich 24ms a hrat se daji bez problemu i rychle multiplayerove akce:







Tak to je paráda. Konečně to sem někdo dal. Přesně tenhle problém jsem měl já. Prostě furt obraz nebyl ono. Věděl jsem, že je to těma bílýma stěnama a stropem, ale jelikož nemám extra místnost, tak jsem si to nemohl ani vyzkoušet a bohužel si to takhle nemůžu ani udělat. Moc dobrý porovnáni a hlavně návod těm, kteří maji svojí extra mistnost jak si to mají udělat. Je vidět, že i levnější projektory udělají super obraz.
Uáááuu,tak na tom spojenom obrázku kde je miestnosť svetlá vs čierna je ten obraz neskutočný,paráda.Tak už viem co ma čaká :(,idem si kúpiť projektor Epson EH-TW6100 ,ale mám strop ktorý je biely,steny sýce nemám biele ale svetlé sú.A kedže miestnosť je obývačka tak mi ju asi žena nedovolí vymalovať na čierno :)
replay: taky jsem musel bojovat, abych mohl cerne vymalovat, ale vysledek vsechny mile prekvapil, vubec to nevypada tak zle jak by se dalo cekat. Akorat je treba dat dve vrstvy, kort kdyz tu cernou nanasis na bilej podklad.