IFA 2013: 4K žehličky jsou tu!
http://camcorders.reviewed.com/content/sony-4k-handycam-first-impressions-review
http://www.slashcam.de/artikel/Berichterstattung/IFA-2013--Erste-Eindruecke---Sony-und-Panasonic.html
Ovšem, bude to mít využití? Do stále většího počtu žánrů pronikají big sensor kamery (třeba ČT nyní točí na big sensor i magazíny o vaření a o aktivních důchodcích). Už skutečně není rok 2008, kdy se na XHA1, XL H1 nebo EX1 točilo kde co včetně hrané tvorby. Jakoby na klasické žehličky už zbývalo jen zpravodajství. Ale na co zpravodajství ve 4K, když i HD je v něm vzácností....
http://www.slashcam.de/artikel/Berichterstattung/IFA-2013--Erste-Eindruecke---Sony-und-Panasonic.html
Ovšem, bude to mít využití? Do stále většího počtu žánrů pronikají big sensor kamery (třeba ČT nyní točí na big sensor i magazíny o vaření a o aktivních důchodcích). Už skutečně není rok 2008, kdy se na XHA1, XL H1 nebo EX1 točilo kde co včetně hrané tvorby. Jakoby na klasické žehličky už zbývalo jen zpravodajství. Ale na co zpravodajství ve 4K, když i HD je v něm vzácností....
to je normalny vyvoj .. firmy musia prinasat nove veci .. FULL HD je tu uz moc dlho .. 3D nikoho nezaujima .. tak 4K je nova COOL IN ficura ..
Toje vůbec s tim 3D zajímavý. Přišlo to na začátku roku 2010 (= 3 a 1/4 roku, což v této branži není málo).... a moc se to nechytlo...
Asi lidi z toho příliš bolí hlava...
Asi lidi z toho příliš bolí hlava...
Ja som len domáci kutil ale pre mňa je obraz vychutnávkov toho kde všade sme boli ,preto sa pýtam,má to zmysel ? Spracujú to bežné PC ? ( myslím tie čo spracujú AVCHD) ?
Je otázkou co si představovat pod pojmem běžné PC. Co je běžné dnes v příštím roce už bude archaické, zastaralé - vývoj jde rychle a ceny padají také rychle, resp. nové modely mají obdobnou cenovou hladinu jaky ty staré, když ještě byly "nové". S tím bych si tedy hlavu nedělal. Spíš bych uvažoval o smysluplném využití 4K a přizpůsobení se všech technických náležitostí. Ještě dnes není úplnou samozřejmostí pro nejširší distribuci HD rozlišení. Kolik uživatelů, konzumentů využívá HDTV, BluRay, HD-BDTV(SDTV, CDTV). Je už dnes k dispozici a za rozumnou cenu dostupný 4K řetězec - kamera, střižna, distribuční nosič, přehravač, TV? Pokud to v dohledné době nebude, bude 4K v podstatě jen doménou high-tech hobbystů, dovolím si říci snad i snobů. Dle mého vidění světa :-) aby se 4K video stalo alespoň tím čím je dnes HD video, bude na to potřebovat přinejmenším čtyři roky. Zatím si myslím že je to v současnosti drahý špás, alespoň pro nás obyčejné amatery, jinak jak jsme pěkně označení v angličtině - enthusiasts.
Dobre teda,opýtam sa inak. Aká konfigurácia PC ? Na čom prehrať výsledný produkt a v akej konfigurácii by mal byť ?
No já bych se k otázce postavil laicky. O co výkonější jsem musel mít PC při přechodu z SD na na HD, tak předpokládám, že to bude obdobné u UHD, resp. 4K. Tj. rychlé a kapacitní hard disky nejlépe asi SSD, spoustu operační peměti (dnes mám na HDV 8GB, takže asi o dost více), spolupracující grafickou kartu (používám nVidii s CUDA). Příslušná optická mechanika a nosicě vypalující ve 4K, resp UHD rozlišení, no a monitor v rozlišení 3840x2160 . Stávající procesory by to snad měly zvládnout, samozřejmě také SW schopný zpracovat 4K, ale ty tuším už taky existují. No a přehrávání? Než budou dořešena vhodná optická media, či jiná včetně potřebných přehravačů, tak pomocí rychlých externích HDD připojených k UHD TV. Ale asi si vymýšlím a nakonec to bude možná všechno jednodužší a veselejší :-)
pro domácí podmínky podle mě nevyužitelné, nebo ano určitě natáčet, stříhat a vysílat se v 4K dá, ale proč? takový technologický rozdíl jako SD vs. HD už to nebude a na "malý" kvalitních TV přijímačích do 1m až 1,5m úhlopříčky rozdíl mezi 4K a HD nebude zase až tak velký, to už musí být televize nad 1,5m úhlopříčky...a to se nebavíme o cenách kamer, přenosových zařízení, výměně celého řetězce (mimochodem spousta stanic ještě jede v SD) a už vůbec v dnešní době pro TV stanice nejnákladnější věci - doručení signálu v HD tedy ve 4K k divákovi ;)
už ani nevím co všechno se jednu dobu vysílalo za sportovní přenosy v 3D, vzpomínáte si někdo? Olympiáda byla v 3D? tuším byl i nějaký velký tenisový turnaj v 3D a dnes, když si zapnete nějaký sportovní kanál? kolik programu mají v 3D? frajeřinka to určitě je, ale pro běžné použití doma a pravidelně to není, stejně tak podle mě i 4K, vždyť některé kina raději dávají přednost 2D filmům než 3D, samozřejmě v tom nehraje roli jenom vizuální stránka, ale i finanční ;)
už ani nevím co všechno se jednu dobu vysílalo za sportovní přenosy v 3D, vzpomínáte si někdo? Olympiáda byla v 3D? tuším byl i nějaký velký tenisový turnaj v 3D a dnes, když si zapnete nějaký sportovní kanál? kolik programu mají v 3D? frajeřinka to určitě je, ale pro běžné použití doma a pravidelně to není, stejně tak podle mě i 4K, vždyť některé kina raději dávají přednost 2D filmům než 3D, samozřejmě v tom nehraje roli jenom vizuální stránka, ale i finanční ;)
no 3D sa nechytilo .. 4K je ina vec .. to ma buducnost urcite ..hlavne pri velkych uhloprieckach .. samozrejme je to otazka dalekej buducnosti ..
[QUOTE=stefanb;467746]Dobre teda,opýtam sa inak. Aká konfigurácia PC ? Na čom prehrať výsledný produkt a v akej konfigurácii by mal byť ?[/QUOTE]
4K z pohledu PC ti přehraje i integrovaná HD grafika v Haswell procesorech :-)-
Např. mini PC standardu NUC ond Intelu či Gigabyte právě nyní představené s Haswell procesory máš dobré malé HTPC s infra přijímačem, vysokým výkonem, malou spotřebou a malou velikostí.
Ze zajímavosti koukni třeba sem: http://www.gigabyte.com/MicroSite/323/4k.html
U nás prozatím však z áteru nic moc nechytneš. Něco je snad na satelitu, ale je to slabota. Např. v Japonsku jsou jinde. Ti už uvažují o nasazení 8K...
4K z pohledu PC ti přehraje i integrovaná HD grafika v Haswell procesorech :-)-
Např. mini PC standardu NUC ond Intelu či Gigabyte právě nyní představené s Haswell procesory máš dobré malé HTPC s infra přijímačem, vysokým výkonem, malou spotřebou a malou velikostí.
Ze zajímavosti koukni třeba sem: http://www.gigabyte.com/MicroSite/323/4k.html
U nás prozatím však z áteru nic moc nechytneš. Něco je snad na satelitu, ale je to slabota. Např. v Japonsku jsou jinde. Ti už uvažují o nasazení 8K...
[QUOTE=BEPE;467905]No já bych se k otázce postavil laicky. O co výkonější jsem musel mít PC při přechodu z SD na na HD, tak předpokládám, že to bude obdobné u UHD, resp. 4K. Tj. rychlé a kapacitní hard disky nejlépe asi SSD, spoustu operační peměti (dnes mám na HDV 8GB, takže asi o dost více), spolupracující grafickou kartu (používám nVidii s CUDA). Příslušná optická mechanika a nosicě vypalující ve 4K, resp UHD rozlišení, no a monitor v rozlišení 3840x2160 . Stávající procesory by to snad měly zvládnout, samozřejmě také SW schopný zpracovat 4K, ale ty tuším už taky existují. No a přehrávání? Než budou dořešena vhodná optická media, či jiná včetně potřebných přehravačů, tak pomocí rychlých externích HDD připojených k UHD TV. Ale asi si vymýšlím a nakonec to bude možná všechno jednodužší a veselejší :-)[/QUOTE]
Pro zpracování 4k např. Edius od Canopusu. Na vypalování BD disk, podpora na BD ve 4k je oznámena.
Již teď jsou v nabídce 3D BD přehrávače s upscalingem do 4k ze standardního BD disku ve FHD.
Filmy: budou vydávány remástry na 4k, tak jak kdysi se remastrovaly do FHD jiné filmy. Nové filmy se ve 4k natáčí, pokud na to producent má prašule.
Pro zpracování 4k např. Edius od Canopusu. Na vypalování BD disk, podpora na BD ve 4k je oznámena.
Již teď jsou v nabídce 3D BD přehrávače s upscalingem do 4k ze standardního BD disku ve FHD.
Filmy: budou vydávány remástry na 4k, tak jak kdysi se remastrovaly do FHD jiné filmy. Nové filmy se ve 4k natáčí, pokud na to producent má prašule.
[QUOTE=Pytkin;468018]no 3D sa nechytilo .. 4K je ina vec .. to ma buducnost urcite ..hlavne pri velkych uhloprieckach .. samozrejme je to otazka dalekej buducnosti ..[/QUOTE]
tak to každopádně, jenže kdo doma potřebuje TV o rozměrech 3x2m? :) určitě je to technologický pokrok a věřím, že spousta lidí i tady na fóru si to koupí i kdyby na tom měli jenom sledovat zprávy TV NOHA, ale podle mě je to pro 90-95% běžné uživatelské populace v ČR/SR nevyužitelné (alespoň podle toho co mám možnost vidět v domácnostech) :) navíc by se zase TV společnostem zvýšili náklady na distribuci, už takhle spousta z nich musí dablovat SD a HD a teď by ještě museli platit 2násobek HD za 4K, takže jeden program by běžel 3krát (SD, HD, 4K)
tak to každopádně, jenže kdo doma potřebuje TV o rozměrech 3x2m? :) určitě je to technologický pokrok a věřím, že spousta lidí i tady na fóru si to koupí i kdyby na tom měli jenom sledovat zprávy TV NOHA, ale podle mě je to pro 90-95% běžné uživatelské populace v ČR/SR nevyužitelné (alespoň podle toho co mám možnost vidět v domácnostech) :) navíc by se zase TV společnostem zvýšili náklady na distribuci, už takhle spousta z nich musí dablovat SD a HD a teď by ještě museli platit 2násobek HD za 4K, takže jeden program by běžel 3krát (SD, HD, 4K)
Budoucnost je stejne takova, ze se budou jako panely prodavat tapety (ted zname jako OLED). Kazdy si nalepi jak velkou TV bude chtit. Podle toho bude mit i rozliseni :-)-
Do koupelny treba 50x30cm a do spolecne mistnosti (ted tomu rikame treba obyvak) treba i tech 3x2m :-D
Do koupelny treba 50x30cm a do spolecne mistnosti (ted tomu rikame treba obyvak) treba i tech 3x2m :-D
[QUOTE=RoPo;468041]
Filmy: budou vydávány remástry na 4k, tak jak kdysi se remastrovaly do FHD jiné filmy. Nové filmy se ve 4k natáčí, pokud na to producent má prašule.[/QUOTE]
4K a viac sa tocia vsetky filmy ..
---------- Doplněno v 23:44 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 23:43 ----------
[QUOTE=Pavel_tempx2;468097]tak to každopádně, jenže kdo doma potřebuje TV o rozměrech 3x2m? :) [/QUOTE]
kazdy druhy ty ma projektor doma , co robi taky obraz .. uplne bezna vec dnes .. ja to mam doma 5 rokov ..
Filmy: budou vydávány remástry na 4k, tak jak kdysi se remastrovaly do FHD jiné filmy. Nové filmy se ve 4k natáčí, pokud na to producent má prašule.[/QUOTE]
4K a viac sa tocia vsetky filmy ..
---------- Doplněno v 23:44 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 23:43 ----------
[QUOTE=Pavel_tempx2;468097]tak to každopádně, jenže kdo doma potřebuje TV o rozměrech 3x2m? :) [/QUOTE]
kazdy druhy ty ma projektor doma , co robi taky obraz .. uplne bezna vec dnes .. ja to mam doma 5 rokov ..
[QUOTE=Pytkin;468107]4K a viac sa tocia vsetky filmy .. [/QUOTE]
Len v poslednych rokoch sa intenzivne zacal pouzivat digital, inak sa stale pouziva film, ako overene medium (aj pri vysokorozpoctovych A-ckovych filmoch). Ono sa to tak ci tak scanuje aspon v 4K a digitalne mastruje.
Len v poslednych rokoch sa intenzivne zacal pouzivat digital, inak sa stale pouziva film, ako overene medium (aj pri vysokorozpoctovych A-ckovych filmoch). Ono sa to tak ci tak scanuje aspon v 4K a digitalne mastruje.
vivid : ved tak som to myslel .. scany su 4k , kludne 8k .. ale spracovavat to neni ziadna sranda .. este ktomu v 12bite :)
[QUOTE=vivid.sk;468109]Len v poslednych rokoch sa intenzivne zacal pouzivat digital, inak sa stale pouziva film, ako overene medium (aj pri vysokorozpoctovych A-ckovych filmoch). Ono sa to tak ci tak scanuje aspon v 4K a digitalne mastruje.[/QUOTE]
Film jsem do odpovědi už motat nechtěl, ale je to přesně tak. Protože dobrý film má "digi kvalitu" asi něco kolem 35Mpixelů, ale je drahý jako... 8-)
Proto jsem psal o remasterech, kdy se vezme původní film a digitalizuje do daného rozlišení. Tedy filmy, které mají "význam" takto digitalizovat a případně ještě dodatečně upravovat - barvy, opravy stáří filmu, atd....
Film jsem do odpovědi už motat nechtěl, ale je to přesně tak. Protože dobrý film má "digi kvalitu" asi něco kolem 35Mpixelů, ale je drahý jako... 8-)
Proto jsem psal o remasterech, kdy se vezme původní film a digitalizuje do daného rozlišení. Tedy filmy, které mají "význam" takto digitalizovat a případně ještě dodatečně upravovat - barvy, opravy stáří filmu, atd....
35Mpix???? Myslim ze 35mm ma ekvivalent v 4K. 16mm film odpovida zhruba 2K - takze HD coz je hodne podobne 2K je take vhodne pro scan z 16mm.Jenze na rozmery dnesnich platen v kine je 4K idealni - akorat, proto se 35 mm film scanuje na 4K. Da se klidne i vys ale jde o to co clovek jeste postrehne. Jinak spousta ceskych filmu i zahranicnich jede v nasich kinech ve 2K a ze by si nekdo stezoval? Dokonce i IMAX ma filmy nektere takto naskenovane. Do 8K a 12K bych mozna skenoval 70 mm film a prave treba IMAX.Nebo pro super obrazovky-reklama.
Jinak souhlasim s limity obyvaciho pokoje. Proboha 50 let tu byl PAL a jeste dnes v domacnostech jede na plny plyn.TAkze HD prebohate staci.Lidi jsk sileni stale kupuji levne DVD v trafikach.Bluray ma daleko mensi prodejnost. V 4K vidim budoucnost jen kvuli sjednoceni formatu. Ve 4K to natocim at profi nebo handkou.A pustim si to doma v TV nebo z toho udelam bijak a pustim to 300 lidem na projektoru v kine.zadne prepocitavani.NAtoci se to a pusti se to kdekoliv. 2K jako nizkonakladovka ci TV ( tam mozna se meli na HD vykaslat a rovnou zavest 2K). Pro narocnejsi 8K ( super kina nebo IMAX apod).Tri formaty - super.
Pokud ovsem chteji zavest jednotny format 4K a pro narocnejsi 8K a tim padem 2K uplne vynechat , budu jeste radsi. Kdyz se k tomu da na vyber jako standart distribucni snimkova frekvence 24 ci 48 fps a totez u vzorkovani (444 a 422) ci hloubky barev (10 bit a 12bit) tak by to byla skvela vec.Jenze to uz je asi sen. Zvlast po tom kdyz clovek vidi miliony paskvilu v rozmerech ruznych filmu kterym ne moc presne navic odpovidaji digi formaty TV kamer a analogovych Tv jako 16:9 ci 4:3. Dokonce i v HD je tech formatu s ruznymi rozmery spousta tak jak se vyrobci prubezne uz deset let vyrovnavaji s datovou narocnosti apod.Chtelo by to se konecne sjednotit.Alespon na technickych datech formatu.To jak se budou jejich kodeky jmenovat a jakou cestou tech specifikaci dosahnou to uz je na nich.Prepocitat se to na konecny distribucni format da vzdy. vyrobci strihovych systemu by jen vymysleli slusne offline kodeky pro rychly strih. Jenze takovy je dnesni svet nikdy se nedomluvi.
Jinak souhlasim s limity obyvaciho pokoje. Proboha 50 let tu byl PAL a jeste dnes v domacnostech jede na plny plyn.TAkze HD prebohate staci.Lidi jsk sileni stale kupuji levne DVD v trafikach.Bluray ma daleko mensi prodejnost. V 4K vidim budoucnost jen kvuli sjednoceni formatu. Ve 4K to natocim at profi nebo handkou.A pustim si to doma v TV nebo z toho udelam bijak a pustim to 300 lidem na projektoru v kine.zadne prepocitavani.NAtoci se to a pusti se to kdekoliv. 2K jako nizkonakladovka ci TV ( tam mozna se meli na HD vykaslat a rovnou zavest 2K). Pro narocnejsi 8K ( super kina nebo IMAX apod).Tri formaty - super.
Pokud ovsem chteji zavest jednotny format 4K a pro narocnejsi 8K a tim padem 2K uplne vynechat , budu jeste radsi. Kdyz se k tomu da na vyber jako standart distribucni snimkova frekvence 24 ci 48 fps a totez u vzorkovani (444 a 422) ci hloubky barev (10 bit a 12bit) tak by to byla skvela vec.Jenze to uz je asi sen. Zvlast po tom kdyz clovek vidi miliony paskvilu v rozmerech ruznych filmu kterym ne moc presne navic odpovidaji digi formaty TV kamer a analogovych Tv jako 16:9 ci 4:3. Dokonce i v HD je tech formatu s ruznymi rozmery spousta tak jak se vyrobci prubezne uz deset let vyrovnavaji s datovou narocnosti apod.Chtelo by to se konecne sjednotit.Alespon na technickych datech formatu.To jak se budou jejich kodeky jmenovat a jakou cestou tech specifikaci dosahnou to uz je na nich.Prepocitat se to na konecny distribucni format da vzdy. vyrobci strihovych systemu by jen vymysleli slusne offline kodeky pro rychly strih. Jenze takovy je dnesni svet nikdy se nedomluvi.
anglcam : divas sa na to ako uzivatel .. potazmo content developer .. ked sa na to pozries ako vyrobca TV , tak proste musis mat stale nejake mety , kam sa posuvat .. inak ludia nebudu mat dovod kupovat nove telky a uspokoja sa s tymi starymi ..
inak samozrejme so vsetkym co si tu napisal suhlasim ..
inak samozrejme so vsetkym co si tu napisal suhlasim ..
[QUOTE=anglcam;468145]35Mpix???? [/QUOTE]
Ano. U těch kvalitních filmových pásů je zrno tak malé, že odpovídá cca. 35Mpx v digitálu.
---------- Doplněno v 12:47 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 12:43 ----------
[QUOTE=Pytkin;468148]anglcam : divas sa na to ako uzivatel .. potazmo content developer .. ked sa na to pozries ako vyrobca TV , tak proste musis mat stale nejake mety , kam sa posuvat .. inak ludia nebudu mat dovod kupovat nove telky a uspokoja sa s tymi starymi ..
inak samozrejme so vsetkym co si tu napisal suhlasim ..[/QUOTE]
Jako výrobce pořadu pokud myslí na budoucnost a archív, např. naše "slavná" ČT, tak se snaží natáčet pokud možno v tom nejlepším co lze v dané branži za průměrný/nadprůměrný peníz získat. Prvotní materiál má být pokud možno v tom nejlepším technologickém formátu co lze v daný čas a za průměrný/nadprůměrný peníz pořídit.
Ano. U těch kvalitních filmových pásů je zrno tak malé, že odpovídá cca. 35Mpx v digitálu.
---------- Doplněno v 12:47 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 12:43 ----------
[QUOTE=Pytkin;468148]anglcam : divas sa na to ako uzivatel .. potazmo content developer .. ked sa na to pozries ako vyrobca TV , tak proste musis mat stale nejake mety , kam sa posuvat .. inak ludia nebudu mat dovod kupovat nove telky a uspokoja sa s tymi starymi ..
inak samozrejme so vsetkym co si tu napisal suhlasim ..[/QUOTE]
Jako výrobce pořadu pokud myslí na budoucnost a archív, např. naše "slavná" ČT, tak se snaží natáčet pokud možno v tom nejlepším co lze v dané branži za průměrný/nadprůměrný peníz získat. Prvotní materiál má být pokud možno v tom nejlepším technologickém formátu co lze v daný čas a za průměrný/nadprůměrný peníz pořídit.
Samozřejmě je téma 4K asi už možná aktuální, ale zajímalo by mne zda už je zavedený pro 4K nějaký "závazný" standard kodeku, jako např. u AVCHD a nebo zda je to stále ve stádiu, že si každý výrobce 4K kamer zavádí svůj vlastní kodek.
no tak uz dnes su kodeky , ktore sa pouzivaju profesionalne , ktore zvladaju 4k .. takze tie funguju dalej .. v spotrebkach to bude najskor AVCHD ..
Predpokladam, ze je to bude zavisiet od urcenia. Na DVB-S to je MPEG4/AVC*, no kym sa to dostane na placky (este neexistuje finalna definicia), moze to byt kludne HEVC, vid historia 4k
*On January 7, 2013, Eutelsat announced the first dedicated 4K Ultra HD channel.[SUP][106][/SUP][SUP][107][/SUP][SUP][108][/SUP][SUP][109][/SUP] ATEME uplinks the H.264/MPEG-4 AVC channel to the EUTELSAT 10A satellite
*On January 7, 2013, Eutelsat announced the first dedicated 4K Ultra HD channel.[SUP][106][/SUP][SUP][107][/SUP][SUP][108][/SUP][SUP][109][/SUP] ATEME uplinks the H.264/MPEG-4 AVC channel to the EUTELSAT 10A satellite
RoPo : BMD ma 4K kamery .. tie tocia do proresu alebo do 12bit DNG .. SONY ma tiez 4K recorder k FS700 .. ten bude mat tiez daky svoj kodek .. atd atd ..
RoPo : nehladal som to .. pokukaj http://www.bhphotovideo.com/c/product/898429-REG/Sony_AXS_R5_Recorder_Module.html
zabudli sme samozrejme na RED , ktory ma svoj REDCODE ..
zabudli sme samozrejme na RED , ktory ma svoj REDCODE ..
No jo, ale tam se nic nepíše o kodeku. Jen, že se ukládá v RAWu, což kodek není.... Ale jen "shluk dat", kterému rozumí jen, v tomto případě, Sony.
Hmmm... :-? to je jasné, ale řeč byla o kodeku... :-R
Vše je RAW (surová data ze snímače/jakéhokoliv snímače), ale záleží na kodeku, který se z RAWu použije do... násobně menšího souboru se standardizovanou strukturou - použije se kodek.
Některá zařízení RAW vůbec ven neposkytují. Jiná a to v tebou uveřejněném případě jedině RAW, ale kodek to není, kterému "rozumí/umí smysluplně přečíst" jedině výrobce daného HW.
Vše je RAW (surová data ze snímače/jakéhokoliv snímače), ale záleží na kodeku, který se z RAWu použije do... násobně menšího souboru se standardizovanou strukturou - použije se kodek.
Některá zařízení RAW vůbec ven neposkytují. Jiná a to v tebou uveřejněném případě jedině RAW, ale kodek to není, kterému "rozumí/umí smysluplně přečíst" jedině výrobce daného HW.
Takže jak jsem si pročetl předchozí diskuzi, tak zatím obecný "4K kodekový standard" zatím není, asi to musí vykrystalizovat časem, asi obdobně jako jiné standardy, viz. Sony-BETA, VHS-JVC. Takže na většinové spotřebky a co s tím souvisí si asi zatím posečkáme.
ropo : ako som pisal .. red ma REDCODE .. BMD ma DNG .. to su vsetko formaty ktore precitas bez problemov ..
bepe : naco by bol komu obecny standard .. profici si idu na svojom .. a v spotrebkach bude podla mna AVCHD (H264) .. tam neni co riesit ..
bepe : naco by bol komu obecny standard .. profici si idu na svojom .. a v spotrebkach bude podla mna AVCHD (H264) .. tam neni co riesit ..
2 Pytkin: ty se domníváš, že by byl použit AVCHD (H264)? Myslíš ve stávající normě či nějaké 4K modifikaci? Jinak je mi jasné že, ".. profici si idu na svojom ..", ale mě jako amatera, ethusiastu zajímá to na čem a jak snad za nějaký čas budu tvořit své 4K HomeVideo :-)
Bepe : netusim , ci ma stavajuca norma dake limity v rozliseni .. Ci je nutne robit AVCHD 3.0 alebo nieco take .. Ale nemyslim si , ze by bolo treba vyvyjat nejaky zasadne novy kodek ..
[QUOTE=BEPE;468489]Takže jak jsem si pročetl předchozí diskuzi, tak zatím obecný "4K kodekový standard" zatím není, asi to musí vykrystalizovat časem, asi obdobně jako jiné standardy, viz. Sony-BETA, VHS-JVC. Takže na většinové spotřebky a co s tím souvisí si asi zatím posečkáme.[/QUOTE]
Dneska jede vse digitalne, zadne nove standardy se uz nekonaji,
1.zalezi na chipu, ktery dekoduje jestli to umi a pak,
2. take na tuto dekodovaci schopnost napsan firmware tak, aby to fungovalo pokud hw je dostatecne rychly
Vetsinou to dneska selze v bodu 2
Takze dneska ti hlavni vyrobci tech chipu ti reknou vpodstate jestli neco prehrajes nebo ne. Dneska se ceka kdy se objevi chipy s H.265 dekodovaci schopnosti napriklad (mozna to bude trvat rok, mozna dva). Do te doby to budou vsichni enkodovat do H.264 napr. A je uplne jedno o jake video jde, rozmer, prokladani, progresivni , fps.
Dneska jsou vpodstate takove podstandardy , kdy jeden rekne, ze Blu-Ray je standard, ale to je jen jakesi sdruzeni parametru a kodeku, kde jsou firmware naopak umele dumb-down, protoze ten chip uvnitr proste snad zvladne cokoliv. Mas Blu-Ray player, kde z mechaniky ti neprehraje jisty mp4 ale pres flash stick uz treba ano.
Dneska jede vse digitalne, zadne nove standardy se uz nekonaji,
1.zalezi na chipu, ktery dekoduje jestli to umi a pak,
2. take na tuto dekodovaci schopnost napsan firmware tak, aby to fungovalo pokud hw je dostatecne rychly
Vetsinou to dneska selze v bodu 2
Takze dneska ti hlavni vyrobci tech chipu ti reknou vpodstate jestli neco prehrajes nebo ne. Dneska se ceka kdy se objevi chipy s H.265 dekodovaci schopnosti napriklad (mozna to bude trvat rok, mozna dva). Do te doby to budou vsichni enkodovat do H.264 napr. A je uplne jedno o jake video jde, rozmer, prokladani, progresivni , fps.
Dneska jsou vpodstate takove podstandardy , kdy jeden rekne, ze Blu-Ray je standard, ale to je jen jakesi sdruzeni parametru a kodeku, kde jsou firmware naopak umele dumb-down, protoze ten chip uvnitr proste snad zvladne cokoliv. Mas Blu-Ray player, kde z mechaniky ti neprehraje jisty mp4 ale pres flash stick uz treba ano.
BEPE
No jestli chces tvorit video v AVCHD na pocitaci tak uprimnou soustrast.Uz u HD rozliseni strihat v AVCHD je porod a nater pro procesor takze strihat to v 4K je fakt super.Pochopitelne to nahrat na 4K v AVCHD ci MP4 muzes ale pred strihem si to musis prepocitat na nejaky vhodny I frame kodek treba Prores 444 v pripade APPlu.Nektera nahravatka ty drahe nabizeji treba primo nahravani do PRORESU 444.Strihat to v AVCHD sice muzes, strizny to podporuji ale pokud delas vicegeneracni prace coz je nejen strih ale i barveni ci efekty apod velice ztracis na kvalite.Nehlede na to ze i pri obycejnem strihu to furt prepocitava protoze AVCHD je LONG GOP kodek a tam se chybejici I framy musi dopocitat, cimz zas rozhasis cely algoritmus jakym byla dana skupina framu puvodne spocitana v kamere a uz to kostickuje, rozjizdi se zvuk, barvy.Pokud si strihnes Home video - no budiz.Ale nejaky sebemensi kseftik bych si nedovolil v tomhle prasit.
No jestli chces tvorit video v AVCHD na pocitaci tak uprimnou soustrast.Uz u HD rozliseni strihat v AVCHD je porod a nater pro procesor takze strihat to v 4K je fakt super.Pochopitelne to nahrat na 4K v AVCHD ci MP4 muzes ale pred strihem si to musis prepocitat na nejaky vhodny I frame kodek treba Prores 444 v pripade APPlu.Nektera nahravatka ty drahe nabizeji treba primo nahravani do PRORESU 444.Strihat to v AVCHD sice muzes, strizny to podporuji ale pokud delas vicegeneracni prace coz je nejen strih ale i barveni ci efekty apod velice ztracis na kvalite.Nehlede na to ze i pri obycejnem strihu to furt prepocitava protoze AVCHD je LONG GOP kodek a tam se chybejici I framy musi dopocitat, cimz zas rozhasis cely algoritmus jakym byla dana skupina framu puvodne spocitana v kamere a uz to kostickuje, rozjizdi se zvuk, barvy.Pokud si strihnes Home video - no budiz.Ale nejaky sebemensi kseftik bych si nedovolil v tomhle prasit.
No tak jsem dnes zase získal malinko více informací o 4K. V poslední PIXELu (PIXEL 202-10/2013), je vcelku zajímavá reportáž z IBC 2013, kde je mimo jiné, cituji:
"H264/HEVC:
V čem přenášet a ukládat signál 4K? V kinech je standardem JPEC 2000 sekvence, tj. velmi kvalitní, leč co do datového toku náročný Wavelet kodek. Vedle Doremi a lntoPix nabízí JPEG 2000 kompresi například Main koncept nebo nová česká firma Comprimato.
Novým trendem je však něco jiného a to nová verze úspěšného komprimačního formátu H.264 označovaná jako HEVC (High Efficient Video Codec). Prakticky všichni výrobci spojení s přenosem signálu po H.264/AVC měli na svém stánku nově označení HEVC. Jak je to možné? Principiálně je totiž HEVC jen optimalizace H.264 formátu tak, aby zvládal i vyšší rozlišení při zachování co nejmenšího datového toku. V této souvislosti tedy HEVC umožňuje velmi efektivně zakódovat 4K/UHD signál tak, aby nedosahoval čtyřnásobného datového toku, ale „jen" dvojnásobného. HEVC například používá větší makrobloky a obecně lépe parametrizuje algoritmus komprimace H.264. Přestože je formát oficiálně k dispozici až od března, výrobci okamžitě příslušná "doporučení" zapracovali do svých produktů. HEVC nejspíše zasáhne i HDTV komprimace, ale do té doby bude synonymem zpřístupnění 4K obsahu."
"H264/HEVC:
V čem přenášet a ukládat signál 4K? V kinech je standardem JPEC 2000 sekvence, tj. velmi kvalitní, leč co do datového toku náročný Wavelet kodek. Vedle Doremi a lntoPix nabízí JPEG 2000 kompresi například Main koncept nebo nová česká firma Comprimato.
Novým trendem je však něco jiného a to nová verze úspěšného komprimačního formátu H.264 označovaná jako HEVC (High Efficient Video Codec). Prakticky všichni výrobci spojení s přenosem signálu po H.264/AVC měli na svém stánku nově označení HEVC. Jak je to možné? Principiálně je totiž HEVC jen optimalizace H.264 formátu tak, aby zvládal i vyšší rozlišení při zachování co nejmenšího datového toku. V této souvislosti tedy HEVC umožňuje velmi efektivně zakódovat 4K/UHD signál tak, aby nedosahoval čtyřnásobného datového toku, ale „jen" dvojnásobného. HEVC například používá větší makrobloky a obecně lépe parametrizuje algoritmus komprimace H.264. Přestože je formát oficiálně k dispozici až od března, výrobci okamžitě příslušná "doporučení" zapracovali do svých produktů. HEVC nejspíše zasáhne i HDTV komprimace, ale do té doby bude synonymem zpřístupnění 4K obsahu."
[QUOTE=BEPE;468630]Novým trendem je však něco jiného a to nová verze úspěšného komprimačního formátu H.264 označovaná jako HEVC (High Efficient Video Codec).[/QUOTE]
HEVC aka H.265 je ten novy, schvalen letos, asi to je preklep ...
HEVC aka H.265 je ten novy, schvalen letos, asi to je preklep ...
S tymto nemozem suhlasit .
[QUOTE=anglcam;468623]
No jestli chces tvorit video v AVCHD na pocitaci tak uprimnou soustrast.Uz u HD rozliseni strihat v AVCHD je porod [/QUOTE]
Strihame AVCHD z SONY FS100 v FinalCut ProX .. na notebooku s SSD diskom .. a lieta to jak z praku ..
[QUOTE=anglcam;468623]
Strihat to v AVCHD sice muzes, strizny to podporuji ale pokud delas vicegeneracni prace coz je nejen strih ale i barveni ci efekty apod velice ztracis na kvalite.[/QUOTE]
Aj toto musim popriet .. Je to az zahadne , ako dobre sa da s AVCHD pracovat .. je to omnoho lepsie ako MPEG2 formaty (XDCAM, ....) .. Kukni na toto video v archive .. bolo tocene do AVCHD .. http://www.media-planet.sk/_old/archiv.php .. podla mna mu nic nechyba ..
AVCHD je pouzitelne aj v profi svete .. pre HOME VIDEO je to viac ako vynikajuce ..
[QUOTE=anglcam;468623]
No jestli chces tvorit video v AVCHD na pocitaci tak uprimnou soustrast.Uz u HD rozliseni strihat v AVCHD je porod [/QUOTE]
Strihame AVCHD z SONY FS100 v FinalCut ProX .. na notebooku s SSD diskom .. a lieta to jak z praku ..
[QUOTE=anglcam;468623]
Strihat to v AVCHD sice muzes, strizny to podporuji ale pokud delas vicegeneracni prace coz je nejen strih ale i barveni ci efekty apod velice ztracis na kvalite.[/QUOTE]
Aj toto musim popriet .. Je to az zahadne , ako dobre sa da s AVCHD pracovat .. je to omnoho lepsie ako MPEG2 formaty (XDCAM, ....) .. Kukni na toto video v archive .. bolo tocene do AVCHD .. http://www.media-planet.sk/_old/archiv.php .. podla mna mu nic nechyba ..
AVCHD je pouzitelne aj v profi svete .. pre HOME VIDEO je to viac ako vynikajuce ..
Potvrzuji, že v dnešní době střihat AVCHD není větší problém. Samozřejmě, pokud k tomu je odpovídající vybavení.
RoPo
strihat primo AVCHD? No on by problem mit vykonnou maisnu dneska nebyl.Ceny disku a jejich rychlosti atd.To je malickost.jen nechci videt tu kvalitu vbysledneho videa poznamenanou nekolikanasobny prepoctem z puvodniho zaznamu.
strihat primo AVCHD? No on by problem mit vykonnou maisnu dneska nebyl.Ceny disku a jejich rychlosti atd.To je malickost.jen nechci videt tu kvalitu vbysledneho videa poznamenanou nekolikanasobny prepoctem z puvodniho zaznamu.
Vím, že je to fórum, kde se dá plkat o všem, ale zarážímě, když vedete takové debaty o věcech, které profíci vyřešili za Vás :-)
Jinak Edius stříhá 4k dlouho, to že si převede vše třeba do svého codeku je mi úplně jedno, hlavně když to funguje. Takže mě nějaké I framy moc nevzrušují, důležitý je výsledek a to ne jen ten technický, ale ten koukatelný.
Jinak Edius stříhá 4k dlouho, to že si převede vše třeba do svého codeku je mi úplně jedno, hlavně když to funguje. Takže mě nějaké I framy moc nevzrušují, důležitý je výsledek a to ne jen ten technický, ale ten koukatelný.
Mám tomu rozumět tak, že Edius je schopen schroupat 4K od jakéhokoli výrobce 4K kamer? Že má na všechny v současně používané 4K formáty vlastní převodové kodeky? To se mi tedy ani nechce věřit. Ale možná tomu tak je, potom klobouk dolů.
2 josefika: a ty jsi už v Ediusu stříhal nějaký 4K projekt?
2 josefika: a ty jsi už v Ediusu stříhal nějaký 4K projekt?
josefika
proboha kdyz uz ty jak rikas plky ctes proboha tak poradne.Diiiikyyyy.A ted k veci. Prave jsem psal ze se to musi prevest na I frame kodek.Takze pokud vis ze profici co delali Edius tam implementovali uz I frame kodek tak to proste napis a OKEY.Ja ale resil strih ciste AVCHD coz musi byt zabava.JA to zkusil u HD jen tak ze srandy a malem navazno jsem pocitac rozmlatil.To nemluvim o vysledku.Vzdy rikam vzdy to prevedu do PRORESU anebo pres Ninju ktery vlastnim ho mam primo z kamery.
Ten I frame by te mel vzrusovat a o tom jsme predtim psal.Takze pokud ma edius svuj takovy kodek -bravo.
proboha kdyz uz ty jak rikas plky ctes proboha tak poradne.Diiiikyyyy.A ted k veci. Prave jsem psal ze se to musi prevest na I frame kodek.Takze pokud vis ze profici co delali Edius tam implementovali uz I frame kodek tak to proste napis a OKEY.Ja ale resil strih ciste AVCHD coz musi byt zabava.JA to zkusil u HD jen tak ze srandy a malem navazno jsem pocitac rozmlatil.To nemluvim o vysledku.Vzdy rikam vzdy to prevedu do PRORESU anebo pres Ninju ktery vlastnim ho mam primo z kamery.
Ten I frame by te mel vzrusovat a o tom jsme predtim psal.Takze pokud ma edius svuj takovy kodek -bravo.
Vy už tak vehementně pracujete s 4k? A proč tak prudké reakce?
Mě osobně stačí FullHD, proč se honit za něčím co teď nepotřebuji. A proč bych měl rozmlátit PC jen kvůli tomu, že mám slabý CPU? Prostě použiji PROXY mode a jsem v klidu, 1080/50p 35Mbs Data Rate (Edius 6). Jen pro zajímavost jsem testnul to co mě natočilo GoPro, 5min záznamu, v trialu Edius 7 ([odkaz, pro zobrazení se přihlaste]). Ale nějak jsem postrádal smysl dále v tom natáčet. Takže si nechá starší verzi, která mě stačí.
Jak jsem také psal, mě zajímá jestli to zpracuji a je mi jedno jak.
Mě osobně stačí FullHD, proč se honit za něčím co teď nepotřebuji. A proč bych měl rozmlátit PC jen kvůli tomu, že mám slabý CPU? Prostě použiji PROXY mode a jsem v klidu, 1080/50p 35Mbs Data Rate (Edius 6). Jen pro zajímavost jsem testnul to co mě natočilo GoPro, 5min záznamu, v trialu Edius 7 ([odkaz, pro zobrazení se přihlaste]). Ale nějak jsem postrádal smysl dále v tom natáčet. Takže si nechá starší verzi, která mě stačí.
Jak jsem také psal, mě zajímá jestli to zpracuji a je mi jedno jak.
Offline strih v proxy delat muzes o tom zadna.Ale barvit, efektovat apod uz musis v plnem rozliseni, v plnem kodovani barev , v plne hloubce barev .proste v tom v cem jsi to natacel.Ja napriklad do proxy neprevadim.Dnes ti Prores HQ postriha kdejaky MAcbook pro i MAc mini.Ale I frame je pro mne prioritou.
Jinak ja nic o 4K nemluvil ze bych ho chtel strihat. I kdyz se blizi doba kdy tohle rozliseni bude bezne i v Home sfere. NA 3D martany jsem nikdy neveril ale tohle vidim realne.
Jinak ja nic o 4K nemluvil ze bych ho chtel strihat. I kdyz se blizi doba kdy tohle rozliseni bude bezne i v Home sfere. NA 3D martany jsem nikdy neveril ale tohle vidim realne.