Vegas Pro 12 - omezení jasového rozsahu efektů na Studio RGB
Ahoj všem,
prosím o radu, resp. Vaše zkušenosti.
Mám ve Vegas rozpracovaný projekt v PAL rozlišení, zdrojem jsou klipy z MiniDV kamery 720*576/50i. Všechna stopáž tak je v rozsahu Studio RGB (16-235).
Mezi některými záběry používám prolnutí Flash a také bílé titulky na černém pozadí. A právě tyto efekty jsou v jasovém rozsahu Computer RGB (0-255). Jelikož je výstup určet pro prohlížení v TV z DVD, chtěl jsem se zeptat, zda někdo nevíte o možnosti, jak ve Vegas nastavit i jasový rozsah efektů pro daný účel. Tedy aby např, nejsvětlejší bílá fáze Flash přechodu (anebo generovaný bílý textový titulek) měla právě mezní hodnotu bílé Studio RGB 235 a ne 255.
Nasazovat na celou stopu předvolbu v Sony Levels "Computer RGB to Studio RGB" není vhodné, protože by se zbytečně přeškálovala (a kontrastově "změkčila") i jinak vyhovující stopáž z MiniDV.
Jediné, co mě napadá, je nasadit na stopu Broadcast Colors, který by hlídal jen překročení mezních hodnot Studio RGB, ale tam se mi zase zdá, že to způsobuje rušivé artefakty ve stmívačkách (slévání stínů do černých map v závěrečné fázi stmívání).
Pokud byste pro mě měli nějaký tip, budu rád.
Díky moc
prosím o radu, resp. Vaše zkušenosti.
Mám ve Vegas rozpracovaný projekt v PAL rozlišení, zdrojem jsou klipy z MiniDV kamery 720*576/50i. Všechna stopáž tak je v rozsahu Studio RGB (16-235).
Mezi některými záběry používám prolnutí Flash a také bílé titulky na černém pozadí. A právě tyto efekty jsou v jasovém rozsahu Computer RGB (0-255). Jelikož je výstup určet pro prohlížení v TV z DVD, chtěl jsem se zeptat, zda někdo nevíte o možnosti, jak ve Vegas nastavit i jasový rozsah efektů pro daný účel. Tedy aby např, nejsvětlejší bílá fáze Flash přechodu (anebo generovaný bílý textový titulek) měla právě mezní hodnotu bílé Studio RGB 235 a ne 255.
Nasazovat na celou stopu předvolbu v Sony Levels "Computer RGB to Studio RGB" není vhodné, protože by se zbytečně přeškálovala (a kontrastově "změkčila") i jinak vyhovující stopáž z MiniDV.
Jediné, co mě napadá, je nasadit na stopu Broadcast Colors, který by hlídal jen překročení mezních hodnot Studio RGB, ale tam se mi zase zdá, že to způsobuje rušivé artefakty ve stmívačkách (slévání stínů do černých map v závěrečné fázi stmívání).
Pokud byste pro mě měli nějaký tip, budu rád.
Díky moc
barva titulku se da nastavit, tak si nastavis RGB jake chces, v momente kdy generujes nejake barvy tak mas tu moznost ...
jeste je moznost nastavit v properties projektu pixel format 32bit video levels
Ten zaznam jde na broadcast?
jeste je moznost nastavit v properties projektu pixel format 32bit video levels
Ten zaznam jde na broadcast?
[QUOTE=ai;465099]barva titulku se da nastavit, tak si nastavis RGB jake chces, v momente kdy generujes nejake barvy tak mas tu moznost ...
jeste je moznost nastavit v properties projektu pixel format 32bit video levels
Ten zaznam jde na broadcast?[/QUOTE]
Díky za reakci.
Ano, barva titulků se samozřejmě dá nastavit ručně, to vím, ale měl jsem na mysli "čistší" řešení, kdy bych nastavil např. titulkovou barvu jako bílou (tedy 255/255/255) a ona se prostě automaticky namapovala na bílou barvu v cílovém prostoru (235/235/235). Snad jsem se vyjádřil srozumitelně.
Jinak ale jak např. mezní hodnoty Flash přechodu jsou neovlivnitelné a v maximálním jasu přechodu jsou tak dosaženy z pohledu Studio RGB hodnoty 110%.
Nastavení Pixel format v Project properties na "32-bit floating point (video levels)" nezmění na uvedeném jevu nic.
Na broadcast ten záznam nepůjde, jak jsem psal, bude to určeno jen pro DVD "do obýváku", ale zajímalo mě to z důvodu, že mi to prostě v této souvislosti vrtá hlavou...
Díky
jeste je moznost nastavit v properties projektu pixel format 32bit video levels
Ten zaznam jde na broadcast?[/QUOTE]
Díky za reakci.
Ano, barva titulků se samozřejmě dá nastavit ručně, to vím, ale měl jsem na mysli "čistší" řešení, kdy bych nastavil např. titulkovou barvu jako bílou (tedy 255/255/255) a ona se prostě automaticky namapovala na bílou barvu v cílovém prostoru (235/235/235). Snad jsem se vyjádřil srozumitelně.
Jinak ale jak např. mezní hodnoty Flash přechodu jsou neovlivnitelné a v maximálním jasu přechodu jsou tak dosaženy z pohledu Studio RGB hodnoty 110%.
Nastavení Pixel format v Project properties na "32-bit floating point (video levels)" nezmění na uvedeném jevu nic.
Na broadcast ten záznam nepůjde, jak jsem psal, bude to určeno jen pro DVD "do obýváku", ale zajímalo mě to z důvodu, že mi to prostě v této souvislosti vrtá hlavou...
Díky
Ja myslím, ze jsi si odpověděl již sám. Dej titulky do extra stopy a aplikuj na ní filtr Computer RGB to Studio RGB. Videostopa zůstane nedotčena a titulky budeš mít v požadovaném RGB rozsahu.
[QUOTE=Jarda.Bar;465134]Ja myslím, ze jsi si odpověděl již sám. Dej titulky do extra stopy a aplikuj na ní filtr Computer RGB to Studio RGB. Videostopa zůstane nedotčena a titulky budeš mít v požadovaném RGB rozsahu.[/QUOTE]
Jojo, to je mi jasné, jen bych ještě čistě pro ukojení mé technické zvědavosti rád věděl, jak "ukáznit" třeba ten přechod Flash, který z rozsahu StudioRGB trčí ven. I když se jedná jen o těch pár oken přechodu...Tam by se asi dal aplikovat "policajt" v podobě Broadcast Colors na celou stopu, který by ohlídal jen přesahy přes stanovenou mez jasu.
Jojo, to je mi jasné, jen bych ještě čistě pro ukojení mé technické zvědavosti rád věděl, jak "ukáznit" třeba ten přechod Flash, který z rozsahu StudioRGB trčí ven. I když se jedná jen o těch pár oken přechodu...Tam by se asi dal aplikovat "policajt" v podobě Broadcast Colors na celou stopu, který by ohlídal jen přesahy přes stanovenou mez jasu.
S tím ti neporadim, nevim. Myslím, že se nedá nastavit projekt tak aby Vegas pracoval v Studio RGB rozsahu.
A ba ne, jde to ... Ten policajt je filtr Broadcast Colors -> Lenient . Hod ho na Preview okno a on se použije jen kde je treba.
Děkuju za navedení. Házet FX na Preview okno jsem ještě nikdy nezkoušel... Jen bych oproti Tvému printscreenovanému nastavení nastavil Smoothness na maximum, aby to filtr neořezával tak ostře. Ale nejspíš to ještě zkombinuju s předřazenými Levels, kde trochu nechám předžvýkat přesahy (resp. on ovlivní přeškálováním i to, co je v mezích Studio RGB) a hned po něm to bude hlídat Broadcast Colors se Smoothness na maximun. Vizuálně je to pro můj případ asi nejpřijatelnější.
Děkuju za rady!
P.S.: Trochu mi ve Vegas chybí nějaký "jasový kompresor", jako existuje v případě audia. Volbou prahu a strmosti komprese bych ze všeho vybruslil asi nejelegantněji... ale což...
Děkuju za rady!
P.S.: Trochu mi ve Vegas chybí nějaký "jasový kompresor", jako existuje v případě audia. Volbou prahu a strmosti komprese bych ze všeho vybruslil asi nejelegantněji... ale což...
Já mám k dané problematice dotaz:
Při tvorbě DVD z natočených materiálů je nutné používat rozsah Studio RGB nebo to může být i v Computer RGB? Já měl zato (na základě informací, které jsem se dočetl v různých odborných knihách), že Studio RGB je nutné používat jenom v normě NTSC a to ještě jen v případě, že to jde do vysílání. V jakémkoli jiném případě jsem předpokládal, že je to jedno (tedy že Studio RGB není nutné).
Při tvorbě DVD z natočených materiálů je nutné používat rozsah Studio RGB nebo to může být i v Computer RGB? Já měl zato (na základě informací, které jsem se dočetl v různých odborných knihách), že Studio RGB je nutné používat jenom v normě NTSC a to ještě jen v případě, že to jde do vysílání. V jakémkoli jiném případě jsem předpokládal, že je to jedno (tedy že Studio RGB není nutné).
Takže si můžu odpovědět sám: Pokud platí dále uvedené normy, není to jedno. U DVD se předpokládá úroveň v rozsahu 16-235, tedy v rozsahu Studio RGB.
Zde jsou odkazy na články, ve kterých se tato problematika probírá: Video úrovně 1, video úrovně 2
Dále jsem narazil na zajímavý článek o barevných prostorech Vegasu 8 a Vegasu 9 a 10. Teď mne napadá, když se ty předchozí verze v tomto liší, co pak je v 11 a 12?
Zde jsou odkazy na články, ve kterých se tato problematika probírá: Video úrovně 1, video úrovně 2
Dále jsem narazil na zajímavý článek o barevných prostorech Vegasu 8 a Vegasu 9 a 10. Teď mne napadá, když se ty předchozí verze v tomto liší, co pak je v 11 a 12?