Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

DSLR vs. kamera

hozjacz (101)|22.7.2013 21:48
Zdravím všechny,
do pár témat jsem nahlédl a tuším, že toto je zde zřejmě ožehavé téma. Zřejmě mnozí namítnou, že jsem měl pokračovat tam či onam. Nicméně mám svůj specifický pohled na věc a potřebuju poradit a ne se prodírat odpověďmi na něco jiného a tak jsem si dovolil založit nové téma. Snad se nedočkám ukamenování.

Takže:

Moje stávající kamera (Panasonic NV-GS140) již svými parametry výrazně zastarává (resp. už zastarala) a zdá se mi, že i telefon "točí líp". Což je rozhodně tragédie. Takže bych mohl řešit standardní výběr kamery (kde bych si snad poradil - po přečtení pár recenzí či fór). Jenže - přiznám se - točení je pro mě tak trošku "nutné zlo", protože je třeba točit děti, jejich oslavy, úspěchy atd., ale není to vyloženě můj koníček.

Co mě ale baví, tak je focení. Rukami mi prošlo už řada fotoapatárů a zatím moje poslední DSLR je Canon 40D. Co se týká jeho fotografických schopností, tak mi přijde jako VÍC než skvělý aparát. Jenže neumí točit a zde se dostávám k jádru pudla. Takže zadání zní: POŘÍDIT ZAŘÍZENÍ NA KVALITNÍ ZÁZNAM VIDEA.

Logicky člověka napadne upgrade kamery a DSLR nechat jak je a nebo pořídit DSLR s možností záznamu videa. No a v tomto se právě neumím relevantně rozhodnout a tak bych rád dostal radu a taky s přihlédnutím k níže uvedeným "pozitivům" a "negativům" jednotlivých řešení, jak je vidím já:

Pořízení kamery (+ = výhody; - = nevýhody):
+ koupím zažízení k točení určené a nemusím řešit prodej své milované DSLR
+ bude to jednoduše dostupné zařízení (manželka jí vezme a točí, i když uznávám, že toto je dosti subjektivní argument)
+ obvykle stabilizovaný objektiv
- další zařízení, které člověk musí s sebou tahat vedle DSLR
- kamery v mém hledáčku (cenově - max do 20 tis) mají nejširší ohnisko někde kolem 30mm po přepočtu na FF, což mi přijde žalostně málo pro natáčení v interiéru...

Pořízení DSLR s videem (+ = výhody; - = nevýhody):
+ budu mít zařízení tzv. vše v jednom (snadno "přemáčknu" z focení do točení a zpět)
+ budu moci používat všechny objektivy které mám (tedy doufám) - toto je pro mě největší a nejdůležitější výhoda - protože mám ke své DSLR tři objektivy (vypíšu je proto, když by se někdo chtěl vyjadřovat k jejich vhodnosti pro natáčení videa) a to: Tokina 11-16 F2,8, Canon 17-40 F4L, Canon 70-200 F4L. Vzhledem k tomu, že fotím hodně ve stísněném interiéru, tak přes 50% fotek je foceno ultra-širokáčem T.11-16mm, dalších 45% fotek je foceno C.17-40 a zbylých 5% je foceno C.70-200. A jeden z parametrů stávající kamery, který je nejhorší, je ohnisková vzdálenost na širokém konci - děs. V místnosti nezaberu víc lidí ani omylem.
- budu muset prodat svou doslova milovanou 40D
- v případě, že budu točit 70-200 F4L (bez IS), nebude záběr stabilizovaný
- problém s pohotovým použitím zařízení např. manželkou (asi se jí nebude chtít hledat vhodný objektiv, když bude chtít natočit děti - ale toto je také hodně subjektivní argument)

Pokud bych se nakonec rozhodl pro variantu DSLR, tak bych zřejmě počkal na ohlášenou DSLR Canon 70D (což je prý opravdový nástupce řady 40D, 50D, .... 70D - 60D byl takový odskok do nižší třídy... nejen podle mě).

No a doplňující dotazy plynoucí z mé neznalosti problematiky filmování DSLR:
1) jsou nějaké objektivní (nikoli prosím subjektivní) problémy či potíže při točení s DSLR proti kameře? Myslím tedy problémy čistě technického rázu, že něco nejde, není to možné atd...
2) jsou moje objektivy (jejichž skladba pro focení se mi zdá zcela ideální) vhodné pro natáčení (hlavně se tedy jedná o Tokinu 11-16, protože její široký záběr bych asi u "kamerování" využíval nejvíce
3) pak samozřejmě obecně, co je lepší a proč (ale stručně a hlavně věcně)
4) a spíše obecný dotaz, jak je to s trháním obrazu při tzv. "švenkování". Probíral jsem to s mnoha lidmi a trpí tím prý jak kamery, tak DSLR (stáhl jsem si pár MTS souborů z kamer a DSLR a všechny to dělají - přijde mi, jak když je málo keyframe v záznamu - kéž by nějaké zařízení dovedlo nastavit vyšší počet kayframe)

Jinak co se ještě týká dalšího vybavení pro ev. točení s DSLR, tak jsem vybaven stativem Manfrotto s kulovou hlavou (bohužel bez "video páky"), ale i tak se s ní dá docela dobře "švenkovat"...

Pokud mě ještě něco napadne, tak svůj dotaz doplním. Zatím je to snad vše a předem děkuji všem za rady a doporučení kterou cestu tedy zvolit.
THeBaNDiT (497)|22.7.2013 21:54
ako minus pre novu DSLR s videom uvadzam to, ze ked to mas vsetko v jednom pristroji, tak trebars zo sfukavania sviecok na torte budes mat bud iba fotky, alebo iba video. Kdezto ked si kupis novu kameru, tak manzelka moze nakrucat a ty mozes fotit. :)
hozjacz (101)|22.7.2013 22:12
Jo, tak to je taky pravda... Díky za tip. S tím se tedy váže další otázka - je možné (z odpovědi to vypadá že ne), během záznamu videa z DSLR pořizovat nějaké fotky (byť s horší kvalitou)?
Pytkin (7947)|23.7.2013 00:36
no zasadny problem , ze kamera ktora by mala zmysel bude stat 2000 eur a viac .. kamera za 20,000 KC je k hovnu a to uz fakt je lepsie kupit to DSLR .. ja by som to riesil tak ,ze by som kupil DSLR .. uz dake jazdene .. kludne 550D , alebo nieco podobne .. objektivy mas .. a fungujes ..
Pavel_tempx2 (829)|23.7.2013 21:32
jenže on to potřebuje pro domácí točení a né na tvoření filmů a dokumentů, nechci tvrdit, že manželka je neschopná, ale u kamery pouze vezme, zapne a může točit, kdežto u DSLR toho moc na automat nenatočí, to už se nebavím o zvuku a o hledáčku a rozdílu váhy kamery vs. DSLR s objektivem...a už vůbec né o tom, že když z předchozího focení tam nechá nějaký jiný objektiv, který nebude vhodný na natáčení, tak manželka bude muset hledat a přehazovat objektivy...Panasonic SD900 není špatná kamera a stojí jenom o 5tis. víc než kamery k hovnu :D

telefony a všechno podobné točí možná líp, ale záleží za jakých podmínek, stačí je potom vzít do místnosti s 60W žárovkou a i z toho starého Panasonicu budou víc vypovídající záběry než z telefonu...to už se nebavím o zálohování, protože u dětí apod. bude potřeba záznamy zálohovat dlouho a to znamená minimálně na 3x místech a pokud možno co nejvíc odděleně...navíc nevím na kolik má tazatel kvalitní počítač, protože pro střih videa bude potřebovat něco dobrého...

nejednodušší cestou je sehnat někoho známého kdo má zrcadlovku a vyzkoušet si natáčení apod.
hozjacz (101)|23.7.2013 22:29
Děkuji za další odpovědi.

Co se týká nákupu 550D (pochopil jsem to tak, že k 40D), tak tím se vylučuje výhoda použití jednoho zařízení a tím pádem nákup 550D se mi nezdá příliš vhodný. Kameru za cca. 50tis je pro mě zcela mimo nejen finanční možnosti, ale hlavně zcela za hranicí využitelnosti takového zařízení.

Ano, opravdu potřebuji vyloženě "home" zařízení pro "home" video (i když jsem trošku citlivý na kvalitu a po dlouhých letech PALu už bych rád nějaké to HD). Pohodlnost a rychlost použití např. manželkou jsem uvedl jako jeden z rozhodovacích faktorů, ale přiznám se, že spíše minoritní, protože obvykle stejně focení a i točení obstarávám v rodině já a tak situaci, kdy je to jen "na ní" je relativně minimum. Ale to, že DSLR s videem je pro ni méně pohodlné a vhodné je pravda.

Nicméně mě zaujalo zmínění následujícího:

- natáčení na automat: co se týká focení, myslím že velmi přesně vím, co znamená fotit na automat, priorita clony, času, plně manuální režim atd... Ovšem co se týká "točení na automat" a tudíž i "točení na NEautomat" o tom nemám vůbec představu. Co se obvykle na DSLR (a možná i na kamerách) musí nastavit, když budu točit v rozdílných prostředích (interiér se špatným a jednostranným osvětlením vs. exteriér s přirozeným světlem). Je zde nějaký rozdíl, co by DSLR nedokázala proti kameře? Co budu muset nastavovat na DSLR, abych tedy (když budu používat terminologii předchozího příspěvku) "vůbec něco natočil"?

- zvuk - opravdu neplánují kupovat externí mikrofon (viděl jsem kdesi, že se do "sáněk" blesku nechá nasadit mikrofon a asi někam připojit) a chci využívat interní mikrofon. Je to nějaký problém? Jsou vestavěné mikrofony na DSLR horší než vestavěné mikrofony na kamerách?

Jinak co se týká dalších poznámek, tak: ukládání se snažím řešit svědomitě, v mém PC, v manželčině PC, v domácím NASu a něco (co se zatím vejde) také do cloudu. Pochopitelně něco na optických médiích, ale toto nepovažuji za zálohy jako takové.
Co se týká PC, tak myslím, že mám poměrně výkonné herní PC s CPU i5 2500K (odemčený násobič) s RAIDovým polem typu 5 na extra řadiči, na kterém upravuji své RAWy a stříhám stávající video v Premiere Elements atd....
A co se týká "natáčení telefonem", tak jsem pochopitelně myslel, za zcela ideálních světelných podmínek (slunečný den). To byla trošku nadsázka...

Prosím o vysvětlení onoho "natáčení na automat" a to, co se týká "zvuku". Díky

P.S.: chvilkové točení s DSLR jsem již vyzkoušel a zkusil jsem to i "sestříhat a vyexportovat", ale ani tak se nedovedu rozhodnout a tak se ptám zde...
Pytkin (7947)|23.7.2013 23:13
ja som si kupil maly kompakt , daky ixus neviem kolko .. stal tusim 170 EUR .. a tocim na neho rodinne videa , aj fotim .. je malicky .. ked ho mam v kapse ani o nom neviem .. podla mna toto uplne postacuje .. tiez mam daku miniDV kameru , ktoru som uz asi 3 roky nezapol ..
hozjacz (101)|23.7.2013 23:37
No manželka má taky starý IXUS70, ale ten točí jen 640x480 a bídná kvalita. Dcera má nedáno nový nějaký PowerShot A-čková řada (číslo nevím), točí docela hezky (1280x720) video. Ale taky nemá dost široké ohnisko.... Mě nejvíc láká točení s Tokinou 11-16 a zajímají mě úskalí a trable, která budu muset při použití DSLR jako videokamery překonávat a která bych neměl, když bych koupil právě kameru....
RomanKo-z-LC (118)|24.7.2013 00:14
[QUOTE=hozjacz;462839]Prosím o vysvětlení onoho "natáčení na automat" a to, co se týká "zvuku". Díky[/QUOTE]

Nechápem, ak fotíš Canonom 40D, ako to, že nevieš aký je rozdiel medzi automatickým režimom a manuálnym... Pri videu takisto ako pri fotografii sa manuálnym nastavením rozumie expozícia (clona, exp.čas), vyváženie bielej, zaostrenie, hĺbka ostrosti, regulácia záznamovej úrovne zvuku. Máš Canon 40D a fotíš všetko len automatikou?

Na pochopenie rozdielu medzi automatickou a manuálnou expozíciou:
Odfoť automatikou svoju ženu (polodetail, polocelok) oblečenú do bielych šiat a potom za tých istých svetelných podmienok oblečenú do čiernej. Potom porovnaj - na prvej bude mať tmavšiu pleť a tmavšie pozadie, na druhej svetlejšiiu, hoci intenzita svetla tam bola rovnaká.
Manuálnym zapevnením expzície ostane zachovaná expozícia tváre a pozadia...

Odfoť vodopád expozičným časom 1/3; 1/50; 1/500; 1/8000 sekundy. Myslím, že nemusím vysvetľovať, že na prvom bude masa vody rozmazaná - v pohybe, na poslednom zábere voda zastavená, viditeľné všetky kvapky...

Hĺbka ostrosti - zaostrené na jeden objekt, ostatné objekty v nej vzdialenosti rozostrené. Dosahuje sa kombináciou expozičných časov a clony.

Vyváženie bielej - Biele plochy majú byť biele aj na fotke/videu. Automat je ovplyvnený nielen priamym zdrojom svetla, ale aj odrazeným, rozptýleným. Ak fotíš/natáčaš video v miestnostiach, kde steny sú jemne farebne ladené, automatika sa snaží z každej steny urobiť bielu....

Zvuk - na YouTUBE je mnoho videí, kde sa porovnáva zvuk zabudovaných mikrofónov v DSLR v porovnaní s externým mikrofónom (napr. RODE videomic).
Externý mikrofón bude prínosom hlavne v rušnom prostredí alebo v miestnosti s veľkým dozvukom. Ale aj to len ak nebude nasadený na kamere ale tesne pred snímanou osobou (aby sa čo najviac zaznamenal užitočný signál - priamo od zdroja a čo najmenej mal zaznamenal odrazený, rozptýlený zvuk)... Kvalitný mikrofón na kamere, ďaleko od snímanej osoby veľa nezlepší. Trocha pomôže smerovosťou a vylepší sa frekvenčný rozsah... O ručnej regulácii záznamovej úrovne zvuku je myslím zbytočné sa rozpisovať.
hozjacz (101)|24.7.2013 00:26
[QUOTE=hozjacz;462839]co se týká focení, myslím že velmi přesně vím, co znamená fotit na automat, priorita clony, času, plně manuální režim atd... Ovšem co se týká "točení na automat" a tudíž i "točení na NEautomat" o tom nemám vůbec představu.[/QUOTE]

Díky za odpověď, nicméně pokud bys četl i můj minulý příspěvek (viz. citace), tak by ses nemusel namáhat. Pochopitelně vše co píšeš vím a za ta léta fotografování znám (ale pouze u fotografie) - moje první fotografické zkušenosti jsou se SLR Praktika (tj. kinofilmový analog z tehdejšího východního Německa). A bohužel jakožto téměř zcela videem "nepolíbený" amatér nevím, co všechno se z tohoto používá taky u videa. Zda-li se používají stejné časy, jaké jsou rozdíly. Já např. white-balance při focení neřeším, protože fotím do RAWu a tak si vyvážení bílé udělám až v PC. Což taky nevím, zda-li něco obdobného lze u natáčení nebo záznam je už po zkopírování z karty hotový a žádné "bezztrátové" úpravy už nejsou možné. Já toto prostě nevím (u videa). Na své současné kameře jsem točil vše na automat a jediné co jsem ev. použil byla funkce "protisvětlo"...

Pokud odkazuješ na YouTube, tak hoď prosím přímý link a nebo to zkus rozepsat stejně podrobně, jako to ostatní...
RomanKo-z-LC (118)|24.7.2013 00:35
[QUOTE=hozjacz;462848]Já např. white-balance při focení neřeším, protože fotím do RAWu a tak si vyvážení bílé udělám až v PC. Což taky nevím, zda-li něco obdobného lze u natáčení [/QUOTE]

Existuje - u profesionálnych videokamier, ktoré nahrávajú nekomprimovaný video signál. Alebo používajú menšiu kompresiu (kódovanie 4:2:2; versus 4:2:0). Pri spotrebných kamerách je dôležité správne vyváženie bielej a nastavenie expozície pri natáčaní! Videoformát napríklad AVCHD znesie len jemnejšie dodatočné farebné a expozičné korektúry.
Pytkin (7947)|24.7.2013 14:31
hozjacz : ak nechces tocit momentky na full auto a chces sa trosku hrat , tak jedna z moznosti je aj toto : http://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicpocketcinemacamera/
Pavel_tempx2 (829)|24.7.2013 21:23
samozřejmě na automat točit jde, ale potom upravovat hodinové video ve střihovém programu je pěkná "lahůdka"...proto je lepší všechno dobře nastavit už při natáčení a nepřidělávat si zbytečně další práci...to stříhání videa z DSLR jsi zkoušel přímo na svém počítači ve svém střihovém programu? taky by to chtělo zkusit stáhnout nějaký záznam z nových kamer a vyzkoušet střih ;)
ai (2993)|25.7.2013 03:19
Automaty vyrobi u kamer vse prepalene ve dne a sumi to v low light, to spravit uz nejde, ty informace ve videu jsou ztracene, jen snad lepsi kamery maji v nastaveni uroven expozice pro ten automat v menu.

U fotaku nevim.
hozjacz (101)|25.7.2013 09:18
Tak nějakou profi kameru opravdu pořizovat nebudu. I když je dobře, že taková zařízení existují, já nejsem jejich cílová skupina zákazníků.

Ten blackmagicdesign je fajn, ale opět je to až "další" zařízení. Já se rozhodně DSLR vzdávat nechci - tou prostě fotím a fotit budu a nic jiného než se koukat skrz hledáček a ostřit AF senzory (daleko rychlejší, než ostření, které zvládají čipy pomocí rozpoznávání kontrastu apod...). Takže u mě je to buď DSLR + kamera, nebo DSLR (incl. kamera).

Ovšem co se týká právě natáčení na "manuál", tak tam trošku plavu. Možná jsou mé představy zkreslené - jen podotýkám, od videa nežádám žádné extra-super-ultra kvalitní výstupy. Budu rád, když to bude ostré, když bude vidět vše co v záběru mít chci (proto pořád melu o tom širokáči) a když půjde rozpoznat, kdo na tom videu je a co dělá.

Co mi ale vrtá hlavou je následující: pokud tedy přijmu fakt, že i u videa se nastavují věci jako čas a clona (nevím jaké, jestli obdobně jako u focení) a budu si toto chtít řídit sám, tak to asi nějak nastavím (JDE TOTO U DSLR? NEBO JEN NA KAMERÁCH?). OK. Pokud bude DSLR na stativu a budu snímat řekněme jednu scénu z jednoho místa, mohu mít tyto parametry nastavené tak, by to bylo vyhovující. U fotek je to jasné, pokud fotím "od okna" nastavím si expozici nějak, pokud fotím od dveří (proti oknu), nastavím expozici jinak (o použití vykrývacího blesku se teď nebudeme bavit - je to jen příklad pro zjednodušení). Ale pokud mám DSLR v ruce, točím a chodím po místnosti - což znamená, že se chvílemi můžu dostat do situace, že jsem zády k oknu a za chvíli zády ke dveřím, tak bez použití expoziční automatiky bude nutně jeden ze záběrů přepálen, či druhý podpálen. Nebo je to jinak? Zde si myslím, že je právě úloha automatiky nezastupitelná a v případě rodinného videa, kde děti lítají sem a tam (teď se nebavíme o točení filmové scény se světly a odraznými deskami, kde je pomocí expozimetru světlo přesně spočítáno a díky manuální korekci je pak záběr ideální). Já prostě budu (a teď mě můžete kamenovat, že takhle se přeci netočí - já tak holt točím, protože chci a potřebuju...) pobíhat a světelné podmínky se mi budou i během jednoho záběru měnit. Neumím si představit, jak během točení budu sledovat a upravovat expozici (já to prostě nestihnu).

A co se týká stříhání, tak už jsem se něco nastříhal z kamery s miniDV páskou (kontejner AVI, kodek dvsd - DVC/DV Video - toto mi řekl GSpot), takže představu mám. Už jsem pár záběrů ze své staré kamery (Panasonic NV-GS140) musel opravit, že byl příliš tmavý/světlý/barevně ujetý. Žádná slast, ale dalo se to.
Co se týká "ošahání" si záznamů z "moderních" kamer, tak jsem měl možnost natočit si pár minut (a pak zpracovat, sestříhat, převést do MP4, BDR, DVD) nějakou Sony Alpha A58 (myslím). Pak jsem si z NETu stáhnul *.MXF soubory z řekl bych slušné kamery Canon XF 305, pak *.MTS soubor z kamery Panasonic HMC 151. Takže určitou, představu co s těmito výstupy, mám.
_____________________________

Když to tedy zkusím trošku zúžit: Řekněme, že jsem víc přikloněn k variantě, že koupím ohlášenou DSLR Canon 70D a budu s ní i točit, zajímá mě následující:
1) Jaká jsou úskalí či nepříjemnosti mě čekají ve srovnání, když bych si koupil nějakou handy kameru do 20tis - hlavně co se týká nějakých vymožeností, či naopak či nějaká složitost, která se na kameře řeší lépe. Co se týká manuálního režimu, tam už jsem své pochybnosti vyjádřil v textu výše...
2) Co kvalita videa - DSLR vs. kamera do 20 tis
3) Půjde použít pro natáčení moje objektivy (nevidím důvod proč ne, ale radši se zeptám)
4) Co zvuk? Je vestavěný mikrofon na DSLR horší než vestavěný mikrofon na kameře do 20tis

Zatím díky
Pavel_tempx2 (829)|26.7.2013 19:39
nevím jak to napsat líp, ale foťák je primárně na focení a kamera na natáčení, samozřejmě bude foťák točit díky velkému čipu hezké video, ale pokud si zkusíš v nějaké prodejně kvalitní kameru za cenu kolem 20tis. tak by jsi mohl být taky spokojen, pak přichází na řadu ještě otázka automatika vs. manuál, ale to už si chce odzkoušet u jednotlivých zařízení co je přijatelnější...já osobně si dokážu představit,že točím dokument nebo něco podobného na DSLR, když je čas si hrát s nastavením atd., ale točit děti, které pobíhají všude možně, nebo si hrají na hřišti? samozřejmě foťákem to natočit jde taky, ale vsadím se, že z foťáku vyhodíš víc nepodařených záběrů než z kamery...toť můj názor, každý mám samozřejmě jiný a někteří určitě budu točení na foťáky vychvalovat, samozřejmě nemusíš tahat dvě zařízení a na nějaké to "nouzové" točení je to dobrá věc (sám to občas používám), ale nikdy jsem netočil rychlou akci, ale spíše koncerty a statické věci ;)
marko65 (193)|26.7.2013 21:01
Hozjacz:
ziadna amaterska kamera nedosiahne tak kvalitny obraz ako dslr s dobrym objektivom. Mas ale jeden problem, dslr je vhodny vyhradne na pripravene sceny. Takze u teba to nehrozi nakolkom mam tiez dieta a to sa neda nastylovat:-). Ver mi, mam s tym skusenosti, mam pasonic gh3 a fakt nejde v rychlosti nastavit spravne expoziciu. Automat sa niekedy da pouzit, ale vo velmi malo situaciach. Ja pouzivam objektivy origo panasonic, t.z. funguje mi autofocus, automaticka expozicia a stabilizacia. V interieroch potrebujes svetle objektivy a u tych stabilizacia moc nefunguje (aspon u mojho pan objektivu). Tym padom potrebujrs stativ a autofocus v interieri hlavne v tmavsom moc tiez nefunguje, tak musis ostrit manualne. To by si asi presvihol detail ako ti dieta fuka sviecku na torte. Takze moja rada tiez znie, vyber si podla recenzii dobru spotrebku kameru, podla mna to je pre teba najrozumnejsie.
joeh (1358)|26.7.2013 21:11
marko65 - nemáš náhodou sklo 12-35mm 2,8 ? Moc by ma zaujímala kombinácia s GH3.
marko65 (193)|26.7.2013 22:19
joeh:
nie ja mam setak 14-140 mm 4.0 a pevne sklo 25 mm 1.4. U toho druheho nie je stabilizacia na objektive, takze ho pouzivam len na stative, ale na druhej strane ma slusny DOF a naskutocny obraz v tmavom prostredi. Este sa chystam kupit sirokac a to mi bude pre moje ucely stacit. Ty mas tiez gh3?
joeh (1358)|26.7.2013 22:30
- nemám GH3 /chcel by som/, na nete je veľmi chválená kombinácia s 12-35mm, tak mal len napadlo či nemáš toto sklo.
Mal som GF1 + 20mm 1,7 a lowlight krásny, takže v tvojom prípade - GH3 + 25mm 1,4 to musí byť fakt fajnová záležitosť.
marko65 (193)|26.7.2013 22:48
joeh:
gh3 ti mozem len odporucit. Mam ho uz cca 3 mesiace a musim povedat ze splnil moje ocakavania. Pouzivam ho hlavne na svadbach ale aj na sukromne ucely. Ten setak je v exteriery super, opticka stabilizacia je velmi dobra. Hodil by sa este nd filter, mam v plane si ho kupit.
joeh (1358)|26.7.2013 23:24
- taký ND4 filter a clona na plnú dieru, to by sa v slnečný den točilo...
Mimochodom, nemáš chuť založiť vlákno o GH3 ? Je škoda, že takýto výnimočný videofoťák nemá vlastné vlákno.
ai (2993)|27.7.2013 04:10
[QUOTE=hozjacz;462899]Ovšem co se týká právě natáčení na "manuál", tak tam trošku plavu. Možná jsou mé představy zkreslené - jen podotýkám, od videa nežádám žádné extra-super-ultra kvalitní výstupy.[/QUOTE]
U kamer (DSLR nemam) se to deje jednoduse, veda to celkem neni. V manualnim modu proste zvolis nejakou prioritu, ja pouzivam ted u Canonu prioritu shutter speed (cas), kdy nastavim 1/30 nebo 1/60 (pro 30p video, u 50i treba nastavujes 1/50 nebo 1/100), a tedy pak jen joystickem nastavujes expozici, kde kamera si SAMA nastavi F-stop a pouzije jeste lamelove nebo elektronicke clony nebo take ne (pokud ma malo svetla) nebo pouzije zisk (gain). Zmacknutim jednoho knofliku vidim udaj F-stop nastaveny kamerou. Nebo jsou jine priority, cokoliv ti vyhovuje na co jsi zvykly. U stare mini DV Sony to byla take neco podobneho, kde se stelovala expozice a kamera si nasazovala hodnoty sama.

Neni to zadna veda jak jsem rek, pokud bys na kamere mel pokazde stelovat cas (shutter speed) , f-stop a jeste vnitrni ND filtry, tak bys nic nenatocil. Tedy se pouziva nejaka priorita v tom manualnim modu a zabranis tedy mit prepal ve videu nekde na plazi nebo vyrazny sum v mistnosti. Tedy v mezich samozrejme, 100% se tomu nevyhnes stejne. Cil je , aby zisk nikdy nesel do dvojciferneho csla (vyssi jak 10dB) v low light, a na slunci, aby jsi tim joystickem (nebo koleckem, co kamera ma) rekl, ze chces ubrat expozici, kamera bude bud zavirat clonu (po tom co vnitrni elektronicke nebo lamelove clony jsou uz pouzity). Tohle ovsem nemusis vedet, deje se to "v pozadi".

To je prave ten ROZDIL mezi DSLR a kamerou, kde u kamer funguje autofokus v kazdem pripade (samozrejme pri nedostatku svetla muze autofokus "hledat" na co zaostrit), u fotaku uz to asi neni tak jednoduche, tam navic hraje roli mala hloubka ostrosti u vetsich senzoru, kde i autofokus musi byt technologicky vice vymakany a doladeny, aby fungoval tak nejak spolehlive, nevim jestli to v tech fotacich neni, ze to proste jeste nejde tak dobre nebo, ze to delaji schvalne kvuli prodejnosti drazsich kamer.
kombai (78)|28.7.2013 13:04
Zdravím,

řeším podobnou věc. Natáčím dokumenty a kamera mi bohužel přestává, co se týká kvality obrazu, vyhovovat. Hodně jsem uvažoval o Canonu G 30, ale ten malý čip tam prostě nejde nijak obejít... DSLR není vůbec pro dokumentární účely vhodná, jen na připravené věci. To co ale DSLR včetně Canonu Mark V MKIII překonává na celé čáře je Panasonic GH3 (samozřejmě dnes lze MKIII hacknout, aby natáčela do RAW, ale to už je jiná věc). Uvažuji o něm a to s objektivem 12-35mm F 2,8. Nicméně právě vyšel Panasonic G 6 který stojí polovinu co GH3 a byť má menší datový tok, tak natáčí taktéž v kvalitě o jaké se kamerám do cca 100.000Kč ani nezdá viz: Navíc má oproti GH3 focus peaking! V kombinaci s objektivem Panasonic 12-35mm F 2,8 si myslím, že po colorizaci ve Vegasu, téměř nikdo nepozná rozdíl zda bylo točeno GH3 či G6. Jaký je Váš názor?
joeh (1358)|28.7.2013 15:26
- dnes je v výrobcami veľmi obľúbené softvérové oklieštenie lacnejšieho produktu, tak je celkom možné, že G6 nebude produkovať rovnako kvalitné video so stejným sklom ako GH3. Ale je to len možnosť.
Druhá vec je kvalita spracovania, použité materiály, ergonomia, fotorežim. Osobne sa priklánam ku kombinácii GH3 + 12-35mm 2,8 ako perfektný základ na fotky i video.
ai (2993)|28.7.2013 16:57
Jaky je ten autofokus to s temi Panasonic GH3 nebo G6, je tam? Tedy funguje nebo ne? Je to pouzitelne? Jsou tam ty ruzne priority casu, clony jako u kamer?
hozjacz (101)|28.7.2013 20:57
Zdar lidi, děkuji Vám za odpovědi. Takže když shrnu zatím své poznatky z této diskuze, tak kombinace DSLR+kvalitní objektiv (což L-ková skla bezpochyby jsou) + ev. ultraširokáč (kde je kvalita trošku horší, ale i fotky dělá víc než skvělé, tak na video by to mohlo stačit) mi pravděpodobně poskytne víc než kvalitní záběry.

Co se týká zvuku z mikrofonu, tak zde příliš jasno nemám.

Jinak další aspekt (krom ultraširokáče), který mě k DSLR jako kameře táhne je využití menší hloubky ostrosti. Sice to může být občas na zlobu (když DSLR zaostří jinam, než je požadováno), ale zase ta videa se správně zaostřeným záběrem by mohla být strhující.

Takže dotaz: pokud bych použil DSLR + jedno z mých L-kových skel, dosáhnu podobného výsledku jako je na videu, co sem postnul uživatel "kombai"? Nejsem odborník, ale to video se mi líbilo. I když jsem tam neviděl největší problém digitálních záznamů - švnekování do stran - na to bych byl opravdu zvědavý.

Nicméně problém tedy bude v tom, že DSLR je vhodná na natáčení předpřipravených scén (už nejednou jsem viděl "profesionální" filmaře, co něco točí 5D MkII - ale nebyly to momentky). U scén, které jsou "živelné" by tedy mohl být problém.

Když tedy budu vycházet z faktu, že jako video-amatér se tedy spolehnu na automat (to samé bych dělal i u kamery), zajímalo by mě, jaké ty výsledky z "akční" a nepřipravené scény točené DSLR budou. Nemáte někdo nějaké podobné záběry, které nejsou zcela soukromého rázu a ukázaly by mi, jak až fatální je využití automatu u DSLR při natáčení "akční" scény - ideálně v interiéru. Moc by mi to pomohlo.
kombai (78)|28.7.2013 21:21
[QUOTE=joeh;463148]- dnes je v výrobcami veľmi obľúbené softvérové oklieštenie lacnejšieho produktu, tak je celkom možné, že G6 nebude produkovať rovnako kvalitné video so stejným sklom ako GH3. Ale je to len možnosť.
Druhá vec je kvalita spracovania, použité materiály, ergonomia, fotorežim. Osobne sa priklánam ku kombinácii GH3 + 12-35mm 2,8 ako perfektný základ na fotky i video.[/QUOTE]

No podle toho co jsem četl na fórech, tak samozřejmě G6 je softově určitě možno nějakým hackem vyladit a to zejména na vyšší bit rate, tak jako tomu bylo u GH2 a třeba Vannila hack. Co se týká spolupráce s 12-35mm tak tam bych určitě problém žádný neviděl ba spíše naopak. Vynikající světelnost=pěkný bokeh + spolu s firemním naladěným objektivem perfektní práce autofokusu , který se dle testů zdá být ještě lepší než na GH3. Myslím že během pár týdnů přibude na vimeu pár dalších zajímavých videí a možná i některá právě s 12-35mm, prozatím co jsem četl, tak ohlasy jsou víc než příznivé. Osobně bych šel taktéž do GH3, ale cena je o 13 tis Kč vyšší. Svou další cestu, kde budu natáčet nový document plánuji na leden, takže nakupuji v listopadu, doufám že se cena do té doby jak GH3 tak G6 pohne trochu dolů. :)

Jinak pro hozjacz: Pokud chceš natáčet na DSLR akční a nepřipravené záběry, tak na to fakt zapomeň. Kolem tohoto tématu chodím už víc jak půl roku a vedl jsem na to diskuzi mimo jiné s mým kamarádem co natáčí pro NG či BBC a to jak na Redky tak i na Canon 5d markIII a výsledek je ten, že DSLR je právě pro tyto účely zcela nevhodné. Dokumenty z cest natáčím několik let a neumím si představit se někde brodit po pás ve vodě či bahně rovníkové džungle a u toho nadávat že nemám ten autofocus či že pořádně nevidím co točím 8-)
joeh (1358)|28.7.2013 22:39
kombai - čo sa týka autofokusu GH3, nedávno vyšiel nový firmware - http://panasonic.net/avc/lumix/pressrelease/gh3_firmware/

pre objektív 12-35mm je taktiež firmware update /vylepšená stabilizácia/.
Ale inak súhlas, cenový rozdiel GH3 vs. G6 je obrovský.
joeh (1358)|28.7.2013 23:04
hozjacz - samozrejme, podobný vzhľad videa so zrkadlovkou Canon + L-kové sklo dosiahneš hravo. Dokonca ešte ľahšie /bokeh/, pretože APS-C od Canonu má crop faktor 1,6 a Panasonic G6 faktor 2.
Od švenku nečakaj zázraky, zrkadlovky C disponujú 24-30 fps. Pokiaľ ide o zvuk, autofokus ti originál zvuk celkom spoľahlivo zničí.
hozjacz (101)|28.7.2013 23:31
I když mám na L sklech USM? Jen Tokina má konvenční motor (ten bzučí). Já bych ale hrozně rád viděl nějaké video z DSLR v "nepřipravené" chvíli... Něco akčního, s výraznou změnou světelných podmínek před objektivem a s přeostřením na různě vzdálené objekty.
Nevíte někdo o něčem? Ď

Odesláno ze zařízení N4 (CM10.1.2) z programu, jehož jméno se nesmí vyslovit... (a Voldemort to není :-)
kombai (78)|29.7.2013 14:37
[QUOTE=hozjacz;463197]I když mám na L sklech USM? Jen Tokina má konvenční motor (ten bzučí). Já bych ale hrozně rád viděl nějaké video z DSLR v "nepřipravené" chvíli... Něco akčního, s výraznou změnou světelných podmínek před objektivem a s přeostřením na různě vzdálené objekty.
Nevíte někdo o něčem? Ď

Odesláno ze zařízení N4 (CM10.1.2) z programu, jehož jméno se nesmí vyslovit... (a Voldemort to není :-)[/QUOTE]

Problém je v tom, že právě díky podstatě natáčení na DSLR nic takové nikde není, je to jako chtít vidět jet finskou rallye s Maybachem :-) Je potřeba se smířit s tím, že pokud chceš natáčet na DSLR, tak se budeš potýkat s celou řadou omezení, nicméně super stránky zabývající se touto problematikou jsou: http://zrcadlovkou.cz/
hozjacz (101)|29.7.2013 15:07
Díky. Na ty stránky se podívám a zkusím nasát nějaké info. Mě je jasný, že točení DSLR má své výhody i úskalí. Mě je extrémně sympatické mít jedno zařízení + využití širokých skel + hrátky s hloubkou ostrosti. A jde mi o to, jak až velkou oběť budu muset podstoupit, abych výše zmíněné mohl využít.

A tedy především mi jde o to, že když zrovna nebudu mít kreativní elán a budu chtít jen čapnout DSLR, natočit pár momentek bez přípravy (tzn. s využitím veškeré automatiky), zda-li takové video bude použitelné do obyčejné a nenáročné domácí filmotéky aniž bych to musel ospravedlňovat, vysvětlovat a říkat: "no to víš, je to hnusný, protože to je točený jen tak narychlo, bez přípravy"

Odesláno ze zařízení N4 (CM10.1.2) z programu, jehož jméno se nesmí vyslovit... (a Voldemort to není :-)
marko65 (193)|29.7.2013 15:53
hocjacz:

ked som kupil panasonic gh3, robil som nejake testiky, mozes sa pozriet:






a tu mas ukazku s pripravenymi scenami v kombinacii s kamerou sony z5

https://vimeo.com/66496413
hozjacz (101)|29.7.2013 17:27
marko65:
Díky moc. Krásný videa. Mě se líbí. Nicméně bych měl pár poznámek či dotazů:
- jak tam ta holčička jede na tom kole, tak ty květináče za ní klasicky "tahají za oči". Tento efekt je prý přítomen na všech digitálních kamerách. Hlavně tím trpí prý CMOS čipy. Nevím co má GH3 za čip. Tímto bude patrně trpět i jakákoli DSLR (i mnou zvažovaná, nedávno ohlášená 70D), že?
- co se týká toho posledního videa, těch testů, tak bomba. Je tam krásně popsáno, jak je to zrovna natáčené a když tam bylo AF, tak občas poskočilo dopředu a dozadu, ale pro mě nijak extra rušivé (naopak to zdůrazní hloubku ostrosti). Samozřejmě že na MF k tomu nedochází, ale je trošku "fičák" zvládnout točit a ještě ostřit. U kamer tento efekt asi není, ale ne díky lepší technologii, ale spíš kvůli tomu, že má kvůli menšímu čipu přirozeně větší hloubku ostrosti a tak jí stačí zaostřit na hyperfokální vzdálenost a je to. Je to tak správně? Nebo se pletu?
- ale co se týká automatické expozice, tak mi přijde, že je to úplně v pohodě. Mě to přijde zcela dostatečné.

Takže moje otázka z tohoto zní. Dokážu s ev. zvažovanou 70D (nebo třeba s 60D) natočit na automat stejná videa (co se týká AF i automatické expozice) jako sem postnul marko65?
joeh (1358)|1.8.2013 15:06
- nový Panasonic GX7 sice nieje zrkadlovka, ale vypadá veľmi nádejne. Pokiaľ by výrobca zachoval kvalitu videa z GH3, potom bude GX7 so stabilizovaným snímačom veľkým lákadlom...

joeh (1358)|1.8.2013 21:38
- no, zdá sa, že video z GX7 bude porovnateľné s GH3, lenže i cena bude temer stejná. /predbežne 1000 EUR/
Skúsim kalkuláciu v základe - telo 1000 + 12-35mm 1000 + svetlé pevné sklo a nejaký flash / smerné číslo vstavaného blesku nebude zázrak/ a máme 2500 EUR. No jo, no, ale mašinka je to pekná.
kombai (78)|2.8.2013 00:38
[QUOTE=joeh;463544]- no, zdá sa, že video z GX7 bude porovnateľné s GH3, lenže i cena bude temer stejná. /predbežne 1000 EUR/
Skúsim kalkuláciu v základe - telo 1000 + 12-35mm 1000 + svetlé pevné sklo a nejaký flash / smerné číslo vstavaného blesku nebude zázrak/ a máme 2500 EUR. No jo, no, ale mašinka je to pekná.[/QUOTE]

Tak bohužel má GH7 pro video malý datový tok jen 24 Mbps, což je míň než G6 a navíc mu chybí jedna dost podstatná věc a to 3,5 jack pro mikrofon, takže pro natáčení abslolutně nevhodný stroj. Docela jsem byl v očekávání s čím paňáci přijdou, ale za ty peníze je jediná výhoda oproti GH3 pouze ve stabilizaci v těle což mi za ty peníze přijde hodně málo a to i přes větší čip. Můj nákup videotechniky se blíží a mými favority jsou stále GH3 a G6 :-)
joeh (1358)|2.8.2013 08:22
- večší čip a max. 24 Mbps - kde si na tie údaje prišiel ?
kombai (78)|3.8.2013 10:38
[QUOTE=joeh;463580]- večší čip a max. 24 Mbps - kde si na tie údaje prišiel ?[/QUOTE]

viz: The LUMIX GX7 is a hybrid creative camera featuring full-HD 1920 x 1080/60p smooth, high quality video recording in AVCHD Progressive and MP4 format with stereo sound. Full-time AF and tracking AF are also available in cinema-like 24p video with a bit rate of maximum 24 Mbps. Ten čip prověřím minimálně má mít větší rozlišení.
joeh (1358)|9.8.2013 21:25
- no, " super ", údajne stabilizácia čipu Panasonicu GX7 nefunguje v režime videa - http://www.ephotozine.com/article/panasonic-lumix-dmc-gx7-expert-review-22581
kombai (78)|10.8.2013 08:35
[QUOTE=joeh;464075]- no, " super ", údajne stabilizácia čipu Panasonicu GX7 nefunguje v režime videa - http://www.ephotozine.com/article/panasonic-lumix-dmc-gx7-expert-review-22581[/QUOTE]

Už jsem to taky četl, celkově vzato pro natáčení videa zbytečný výrobek (za tu cenu).