Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Metabones Canon EF Speed Booster (pro Sony NEX, FS100, FS700, ...)

Jarda.Bar (1238)|5.3.2013 14:54
Je to přesně rok, co jsem pořídil velmi dobrý adaptér od Metabones pro kameru Sony FS100, který dovolil použití objektivů EF/EF-S s bajonetem Canon. Již původní adaptér byl aktivní, tzn. dokázal ovládat clonu objektivu, stabilizaci obrazu a po revizi dokonce i automatické ostření (nicméně pro video s dost diskutabilní mírou použití, já bych řekl nulovou :) ).

Dnes mi dorazila novinka od Metabones, tzv. Speed Booster. Tento adaptér díky vloženému optickému členu (od Caldwell Photographic) slibuje velmi mnoho:
lepší světelnost (1 stop)
širší úhel záběru
+ vše ostatní co nabízel předešlý Smart adapter

[ATTACH=CONFIG]22067[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]22069[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22070[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22071[/ATTACH]

Nechci zde opakovat vše co bylo psáno, ale vše co slíbil výrobce samozřejmě platí.

Asi nejobsáhlejší recenze s klady i zápory je zde:
http://verybiglobo.blogspot.cz/2013/01/metabones-speed-booster-review-nex-7.html
http://verybiglobo.blogspot.cz/2013/01/metabones-speed-booster-review-nex-7_31.html
http://verybiglobo.blogspot.cz/2013/02/metabones-speed-booster-review-nex-7.html

Recenze od P. Blooma zde:
http://philipbloom.net/2013/01/13/speedbooster/


Adaptér je po mechanické stránce opět velmi povedený, má tužší Canon bajonet, takže objektiv drží velmi pevně, na druhou stranu se hůř nasazuje. (oproti předešlé verzi) Počítám, že chtěl výrobce předejít dřívějším problémům s kontakty objektivu, které občas nastaly.

[ATTACH=CONFIG]22074[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22072[/ATTACH]

Zpět k podstatnému. Adaptér má jednu zásadní vlastnost, dovolí využít komplet obraz z objektivu určeného pro tzv. full frame fotoaparáty (EF). Takže na kameře s čipem o velikosti cca APS-C získáte stejný obraz jako z full frame DSLR, např Canon MARK III, co se úhlu záběru týká. Super 35mm kamery Sony FS100, FS700 resp. fotoaparáty Sony NEX se tak stávají full frame kamerami resp. fotoaparáty, což je naprosto perfektní věc. Kdo natáčí často v interiéru, musel být stejně jako já iritován úzkým záběrem u kamer s crop faktorem cca 1,5.
S adaptérem SpeedBooster nyní můžete přistoupit blíže k natáčené scéně, získáváte opět lepší možnosti při práci s DOF a nemusíte se tisknout u zdi či měnit objektiv za širší ohnisko a kazit perspektivu záběru.

[ATTACH=CONFIG]22066[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22083[/ATTACH]

Díky tomu, že adaptér pomocí optického členu dostane záběr z EF objektivu na čip o menší velikosti (APS-C), získáváte i na světelnosti. Místo f1.4 objektivu máte rázem f1(!!), z f4 se stává f2.8 objektiv atd.. Parádní věc.

Adaptér má samozřejmě i nevýhody. První může být cena, cca 15 tis. Kč. Druhá a viditelná nevýhoda je barevná aberace v krajích obrazu.
Tak či tak je podle mě adaptér nejlepším současným příslušenstvím pro kamery Sony FS100 a FS700.

[ATTACH=CONFIG]22075[/ATTACH]

Večer přidám pár ukázek zlepšení světelnosti a pokud bude mít někdo jakýkoliv dotaz, klidně pište do tohoto vlákna.


edit:
Ukázka lepší světelnosti o 1 clonové číslo
[ATTACH=CONFIG]22082[/ATTACH]

Ukázka použití EF-S objektivu Tokina 11-16. Od cca 14mm lze objektiv používat s menší vinětací; světelnost je f2.0 (místo původních f2.8).
[ATTACH=CONFIG]22081[/ATTACH]
SpeedBoosterView.jpg Svetelnost.jpg IMG_9050.jpg IMG_9043.jpg IMG_9041.jpg IMG_9038.jpg IMG_9036.jpg Tokina14.jpg IMG_9035.jpg IMG_9033.jpg IMG_9031.jpg IMG_9030.jpg SpeedBoosterView2.jpg
MartinWenzel (59)|6.3.2013 10:10
Můžeš dodat ukázku s delším sklem? Tady vidím soudkovitost, ale nevím jestli to není tou Tokinou, kterou neznám. Díky.

---------- Doplněno v 10:10 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 10:06 ----------

I když teď koukám, že je i na ty padesátce. Tak to vypadá na třetí nevýhodu... :-(
Jarda.Bar (1238)|6.3.2013 13:52
Souhlas, soudek tam je, tedy další nevýhoda.


Animace:


50mm
[ATTACH=CONFIG]22087[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22088[/ATTACH]

35mm
[ATTACH=CONFIG]22089[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22090[/ATTACH]
Soudkovitost01.jpg Soudkovitost02.jpg Soudkovitost03.jpg Soudkovitost04.jpg
Jarda.Bar (1238)|6.3.2013 14:23
Tady je ještě docela zajímavý čtení: http://www.lensrentals.com/blog/2013/01/metabones-magic

Canon 50mm f/1.2 on a Canon 5D Mk II
barrel distortion of 1.2%

Canon 50mm f/1.2 on a Sony NEX-7 (Smart adapter)
barrel distortion of 0.825%

Canon 50mm f/1.2 on NEX-7 (Speed Booster)
barrel distortion of 1.9%

Část soudkovitosti se projeví díky "chybě" Smart adapteru (jeho optiky) a část jde na vrub použití širšího úhlu záběru, tedy využití komplet obrazu objektivu (využíváme ho až do krajů). Proto ostatně kombinace Canon 50mm f/1.2 on a Sony NEX-7 (Smart adapter) vyšla nejlépe.


Jsou scény, kde to bude extrémně rušivé a jsou scény, kde tu chybu nepoznáš.
Jarda.Bar (1238)|6.3.2013 15:12
Soudkovitost srovnaná v postprodukci ...

[ATTACH=CONFIG]22096[/ATTACH]
SoudkovitostSrovnano.jpg
LOPOLO_2 (488)|6.3.2013 15:27
Zajimavy reseni
Jarda.Bar (1238)|21.3.2013 13:41
K soudkovitosti ...
Asi lze věřit údajům výše, že se soudkovitost s použitím SpeedBooster adaptéru zhorší jen nepatrně, tedy o 0,7%.
Viz. již výrazný soudek použitých objektivů přímo na fullframe fotoaparátu: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Lens-Distortion.aspx?FLI=0&FLIComp=0&Lens=115&Camera=453&LensComp=771

Takže za se be říkám, že asi největším záporem adaptéru je barevná aberace.

Jinak při používání jsem zatím nenarazil na žádný jiný problém. Je radost mít tak široký záběr pohledu.