Favicon Svethardware.cz  Svět hardware   Fórum Favicon Svetmobilne.cz  Svět mobilně Favicon Svetaudia.cz  Svět audia Favicon Digimanie.cz  Digimanie   Fórum   Galerie
Strana 1 z 10 123 ... PosledníPoslední
Zobrazené výsledky: 1 až 15 z 145

Téma: Kamera XF100

  1. #1
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    tady jsem si dovolil "pár švestiček ze zahrádky", malou recenzi mojí nové oblíbenkyně - kamery Canon XF100. Je to přístroj menší až střední velikosti, ale šikovný. Je tam pár tipů na nastavení, pokud to někoho zajímá.

    http://www.videoproduce.cz/kamera_xf100.htm
    Odpovídat lze po přihlášení

  2. #2
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    První ukázka, podrobnosti jsou u mě na stránkách (odkaz v prvním příspěvku, ukázku si můžete pustit i tam).

    Odpovídat lze po přihlášení



  3. #3

    ai ai je offline
    Je tu pořád
    Registrace
    Feb 2007
    Příspěvků
    3,739

    ten Sorenson tedy nic moc, btw, nebo to je nastavenim ?, to by chtelo jako na ukazku kvality kamery, nejakou max relativni kvalitu ...
    Odpovídat lze po přihlášení

  4. #4
    Je tu občas
    Registrace
    May 2010
    Příspěvků
    217

    Citace Původně odesláno od Pave1 Zobrazit příspěvek
    První ukázka, podrobnosti jsou u mě na stránkách (odkaz v prvním příspěvku, ukázku si můžete pustit i tam).

    http://vimeo.com/31755337
    Si neměl točit vodu , to ta komprese už vůbec nezvládá. Na ukázku stačilo i něco víc statického, tam bychom viděli i na internetu jestli obraz vypadá dobře a nebo špatně.
    Odpovídat lze po přihlášení

  5. #5
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    ai - v čem je nic moc? Zkoušel jsem tři různé enkodéry a tenhle je naprosto jednoznačně nejblíž originálu. Samozřejmě si musíš stáhnout orig soubor z vimea (a samozřejmě to není 50Mbps 422), pokud si to pustíš na LCD ve full rozlišení, tak v play to zhruba odpovídá (na pitvání mrtvolek to samozřejmě není, ale to snad od ukázek na netu nikdo nečeká .-) ).

    Janeforman - tohle množství jemných detailů v pohybu právě nejlíp prověří kodek kamery, jsou tam i velké kontrasty (opět v kombinaci s pohybem, s mnoha detaily - to je maximální zátěž na kodek kamery),samozřejmě, že test slouží především mně - testuju originál výstup z kamery, který na vimeu k dispozici není (ale snažil jsem se, aby to bylo co nejblíž originálu). Jinak jsem teď marod, takže jsem rád, že jsem během povolené krátké zdravotní vycházky natočil vůbec něco.

    Další testy budou postupně následovat, ale až domarodím. Takový je život, pánové .
    Naposledy upraveno uživatelem Pave1: 08-11-2011 v 06:53
    Odpovídat lze po přihlášení

  6. #6
    Je tu pravidelně Avatar uživatele SmirickyT
    Registrace
    May 2008
    Příspěvků
    380

    Musim rict ze tahle kamera se mi dost libi, nema moc cas se na to ted koukat a kouma to, mam tu noc, ale pozdejs to urcite zhlidnu. Zatim dik.
    Odpovídat lze po přihlášení

  7. #7

    ai ai je offline
    Je tu pořád
    Registrace
    Feb 2007
    Příspěvků
    3,739

    Citace Původně odesláno od Pave1 Zobrazit příspěvek
    ai - v čem je nic moc? Zkoušel jsem tři různé enkodéry a tenhle je naprosto jednoznačně nejblíž originálu. Samozřejmě si musíš stáhnout orig soubor z vimea (a samozřejmě to není 50Mbps 422),
    soubor jsem si stahnul , a hodnotim ten stahnuty vpodstate, ...,jako ukazka kvality kamery by to melo jit na Vimeo neposkozene, tedy CQ nastaveni apod., bavime se o predvadeni kvality kamery,..., v momente kdyz jde o nejaky filmek se situace meni, tam jde kvalita "relativne" nepodstatna,

    me se ta kamera taky libi, vpodstate ideal pro narocnejsiho home usera, ovsem az na tu absenci 50p nebo 60p ....
    Odpovídat lze po přihlášení



  8. #8
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    Ta kamera slouží především jako "B kamera" k XF300, rozhodně má konfiguraci na práci. Pro domácnost je tu spíš model G10 a XA10 .

    Ukázka má CBR (ne CQ), což je pro H264 ideální stav (VBR je vždy vidět). Porovnat originál 50Mbps 422 50i s 12Mbps 420 25p je problém, je tam deinterlace, přepočet je dost velký, takže očekávat plnou kvalitu na netu není asi moc reálné.

    Co se týče 50p, tak to mě osobně nijak neomezuje (nedělám takové triky, kde by 50p bylo nezbytností a pro netrikované video je 50i naprosto ok, nepatřím do skupiny progresiv dogmatiků). Spíš dumám, v čem si to budu pouštět, abych toho uchoval z originálu co nejvíc. Až budou všechny testy pohromadě, tak otestuju exportní verze (pro diskový přehrávač, BR nepoužívám).

    Např. Sony NX70 má lepší lowlight, než tahle kamera, ale XF100 má lepší výbavu, ND filtr a použitelnou kolébku zoom i při natáčení z ruky (uděláš pomalý plynulá nájezd s plynulým rozjezdem a zastavením, což podle ohlasů na dvinfo.net je u NX70 zcela nemožná záležitost, jsou tam na to velké stížnosti).

    Sám jsem ale hodně zvědavý, jak se v testech budou lišit záběry od XH-A1, vezmu ta samá místa za stejných podmínek, takže to půjde dobře srovnat (především ten lowlight ve večerním městě, běžné podmínky, pak nějaké bodové osvětlení jeviště). Pak teprve řeknu svůj verdikt o této kameře.
    Naposledy upraveno uživatelem Pave1: 08-11-2011 v 14:00
    Odpovídat lze po přihlášení

  9. #9

    ai ai je offline
    Je tu pořád
    Registrace
    Feb 2007
    Příspěvků
    3,739

    To reseni renderu, zalohy uz jsme nekde debatovali, strih Sony Vegas, export MXF smart render, pak to rozlozit do streamu pomoci toho EXE souboru s MXF.org (musel bych to zase nekde najit) a muxnout do MKV, prehravat na MMC, WDTV Live to prehral . Ty posledni dva kroky jsou velice rychle je to bez kompresi).
    Odpovídat lze po přihlášení

  10. #10
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    MKV jsem zatím nepotřeboval využívat, ale určitě zkusím i tuhle cestu, díky za tip.

    Jinak jsem si teď pustil tu ukázku z deinterl. sorenson přepočtu a vypadá to při přehrávání velmi slušně, přehrává to samozřejmě diskový přehrávač na TV (plazma). Vegas přepočet jsem zkusil a dopadl hůř .-) .
    Odpovídat lze po přihlášení

  11. #11
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    jedno pěkné video z vimea z lowlight -
    Odpovídat lze po přihlášení

  12. #12

    ai ai je offline
    Je tu pořád
    Registrace
    Feb 2007
    Příspěvků
    3,739

    ten MXF format lze na MMC prehrat v originale i jinak nez s tim mxfsplit.exe, zkousel jsem to a vubec to nejede na 64bitech a uz ne ani na XP 32 bit, neco se stalo po win updatech , nevim, ale jde to i dalsimi zpusoby,

    s ffmpeg a sox (je to fakt jednoduche , prikladam i tutorial)
    ten demux toho MXF na streamy :
    Kód:
    ffmpeg -i video.mxf -vcodec copy -an video.m2v -map 0:1 -acodec copy -vn left_audio.wav -map 0:2 -acodec copy -vn right_audio.wav
    a zmixovani tech dvou audio kanalu do jednoho stereo, bohuzel MXF ma kazdy kanal jako stream, takze softy prehraji jen prvni (left channel) a maximalne dovoli prepinat do druheho, tedy se z dvou kanalu udela jeden stereo, bez rekomprese:
    Kód:
    sox -M left_audio.wav right_audio.wav stereo.wav
    podotykam, k tomuto neni nutny Vegas , tam jen ukazuju jak sem delal smart render, kdyz jsem si to zkousel ...

    tutorial:



    pokud by to nekdo nepresel pres ffmpeg atd., je tu moznost i to udelat ve VLC prehravaci, ale Vegas mu pomuze vyrobit stereo audio:
    Odpovídat lze po přihlášení



  13. #13
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    V odkazu níže je pasáž o čipu XF100 (kapitola Sensor), kde se podrobně rozebírá, jaké problémy sebou nese 2mil bodů na čipu (bayer vzor, tedy dva zelené pixely na jeden modrý a jeden červený pixel) u této kamery, především z hlediska záznamu 422 barev.

    http://translate.google.com/translat...&ie=ISO-8859-1

    Jak známo, čip je "ČB" analogové zařízení. Proto je před každou světlocitlivou ploškou (u jednočipové kamery) barevné "sklíčko" (napařený miniaturní filtr), které omezuje průchod světla na vybranou část spektra - jednu za tří barev RGB.
    Za čipem jsou převodníky A/D (signál se digitalizuje, většinou jde o 10bit až 14bit převodníky, tedy s jemnou škálou), kde nastávají známé problémy s aliasingem/moaré. Pokud optika přenese jemné vzory, které jsou následně převedeny (časovým snímáním nábojů z čipu) na vysoké kmitočty, pak hrozí, že analogová frekvence na vstupu převodníku překročí tzv. Nyquist theorem (viz wiki) - tedy že počet digitálních vzorků (samplů) musí být v nejhorším případě minimálně dvojnásobně velký, než je převáděná frekvence (sinusoida - aneb kladná i záporná půlvlna - aneb např. "obraz" dvojice čar černá/bílá aneb pro např. frekvenci 960Hz-sinusoid /jeden HDTV řádek/ je potřeba 1920 samplů).

    Pokud toto pravidlo není dodrženo, vznikne aliasing, česky řekněme (přibližně) vznik "nesmyslných lživých digitálních samplů", které neodpovídají předloze a následně různé obrazové vady (nebo rušivý moaré vzor na jemných strukturách, který je tím větší, čím víc přesahuje frekvence nad Nyquist limit - viz druhý bod dole v tomto příspěvku o různém počtu samplů RGB).

    teorie je dobře vidět tady -
    praxe ve výsledku např. tady -

    a pokud se přidá nevyřešený Rolling Shutter (viz například kamery v telefonech), tak to pak vypadá i takhle .-) :

    ---

    Kamera XF100 v tomto ohledu trpí dvěma problémy:
    1/ Dva miliony bodů na čipu stačí pro poskládání jasové složky (luma) 1920x1080, ale ne pro plnohodnotnou barevnou informaci.
    Luma se skládá tak, že po převodu do digitální podoby se signál RGB převede na Y'CbCr (jasový signál a dvě rozdílové složky s informací o barvě, tady samozřejmě v digitální podobě - viz http://en.wikipedia.org/wiki/YUV), pomocí následujícího vzorce:
    Y = 0.299 \times R + 0.587 \times G + 0.114 \times B + 0
    Cb = -0.169 \times R - 0.331 \times G + 0.499 \times B + 128
    Cr = 0.499 \times R - 0.418 \times G - 0.0813 \times B + 128

    Z čipu XF100 jde ale informace s rozlišením 960x540 o červené barvě (tedy čtvrtinová), 960x540 o modré barvě (čtvrtinová) a 1920x540 o zelené barvě (poloviční rozlišení) dohromady 2mil bodů.

    Nyní následuje krok, který je hlavním předmětem tohoto příspěvku - kamera a její procesor musí provést tzv. "de-bayering", tedy musí dopočítat informaci o barvě RGB pro všechny pixely.
    Tedy musí získat informaci s rozlišením 1920x1080 o červené barvě, 1920x1080 o modré barvě a 1920x1080 o zelené barvě, aby se ten vzorec výše dal použít (pro každý pixel LUMY musí být opravdu všechny tři informace RGB, takže pro rozlišení 1920x1080 musí kamera mít RGB v tomto rozlišení pro každý pixel). Tento výpočet provádí kamera tak, že používá složitý vzorec, kdy zahrnuje do výpočtu informaci z přilehlých pixelů (pro každý pixel se tak každá informace z čipu využije několikrát).
    Jen pro zajímavost uvedu, že Sony clearvid uspořádání je (narozdíl od Bayer mozaiky) o 6pixelech zelené, jednom modrém a jednom červeném (tedy jde o 8pixelový vzor, jehož smyslem je zlepšit rozlišení jasové složky, jehož základem je právě info z zeleném kanálu), informace o barvě červené a modré se ale dopočítává "2x tolik", než u bayer vzoru .-) ).

    Tímto výpočtem tedy vznikne ČB verze obrázku (oko vidí černobíle velmi dobře, v barvě podstatně hůře) - luma, s rozlišením 1920x1080.

    ROZDÍLOVÉ SLOŽKY Cr a Cb jsou ale při vzorkování 422 v nižším (polovičním) rozlišení 1920x540 (řekněme), právě dík faktu, že oko vidí barevně hůř.

    Kamera XF100 ale snímá pro R a G pouze 960x540bodů, proto VELMI záleží na kvalitě dopočtu - de-bayeringu, pokud má být výstupem plnohodnotná barevná informace 422 (pro kterou je dimenzovaný i záznam).

    Takže hlavní otázkou je, zda je tento výpočet dostatečně kvalitní a věrohodně dopočte informaci o barvě (opět připomenu, že Sony clearvid čipy dopočíávají informaci o barvě z dvakrát menšího počtu bodů - proto asi mají jejich kamery vždy nejmíň 3,5mil bodů na čipu, spíš 6mil bodů a proto taky asi bylo nutné použít back-iluminated CMOS čip, který má lepší využití světla, když je počet bodů na čipu tak velký .-) ). Podobný problém se koneckonců týká i kamery FS100, kde Sony udává 3,5mil ef. bodů pro video (ale měření citlivosti "per pixel" ukazují, že na čipu této kamery je bodů 4x víc, akorát se z nich pravděpodobně "skládá" pouze 3,5mil ef.bodů - teď už víme proč .-) ).

    Jak u XF100 tohle (kvalitu dopočtu barev) ověřit? Asi nejjednodušší bude zkusit klíčování na modrou, rozdíl mezi 420 a 422 je okamžitě na obrysech klíčovaného objektu poznat. Tak zjistíme, jak kvalitní je dopočet barev u XF100 .

    ---


    Druhý problém se týká zmíněného aliasingu. Fakt, že počet pixelů pro R /B je odlišný, než pro G, vede k faktu, že mezi pixely na čipu R/B a mezi pixely G je odlišné prostorové uspořádání (mezery u G jsou dvakrát menší).
    Tím se mění MTF křivka čipu, respektive R/B má jiný mezní kmitočet (Nyquist) než G. Možnosti jsou dvě - buď se G kanál vyhladí víc (a pak přijdeme o rozlišení v jasové složce) nebo se G kanál vyhladí (z hlediska odfiltrování vysokých frekvencí) "akorát", pak ovšem v R/B kanálu vznikne aliasing (z důvodu nedostatečného vyhlazení).
    Hlavním faktem je, že lze zvolit jen jeden mezní kmitočet, společný jak pro G tak pro B/R (např. optický lowpass filtr), takže jeho nastavení je vždy kompromis (mezi rozlišením v luma a moaré v R/B kanálu).
    Canon zvolil u XF100 poměrně jednoznačně optimalizaci rozlišení v G kanálu, takže v R/B skutečně občas probehne aliasing, místy docela znatelný (na jemných vzorech se může objevit moaré, byť ne takového rozsahu, jako u foťáků - mnohem menší). Tento problém se ale týká všech kamer, které mají odlišný počet samplů pro G a R/B.

    Takže to je druhá okolnost, co se týče počtu bodů na čipu kamery XF100.

    ---

    Výše v recenzi tvrdí dotyčný člověk, že kamera za čipem poskytuje informaci 411 (420 je totéž, jen v jiném prostorovém uspořádání), tudíž že záznam 422 je "zbytečnost" (marketink), tedy naprosto ignoruje možnost kvalitního dopočtu. Ovšem my víme, že dopočet barev používají všechny HD kamery, které mají nižší počet bodů než 6mil pixelů (a všechny, které nemají 2mil zelené, 2mil modré a 2mil červené, což jsou např. sony clearvid čipy s osmipixelovou mozaikou), tedy např. i FS100 s 3,5mil bodů - pokud tedy sony o počtu bodů nekecá .-)) , Sony Clearvid čipy mají poměr vzorků pro R/B dvakrát horší, než Bayer mozaika.

    Takže až otestuju klíčování, tak zjistím, zda je záznam 422 u XF100 marketink, nebo zda dotyčný pán kecá .
    (stačí natočit verzi 420 a 422 a porovnat výsledek klíčování na modrou).
    Naposledy upraveno uživatelem Pave1: 09-11-2011 v 22:54 Důvod: opravy chybek
    Odpovídat lze po přihlášení

  14. #14
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    ai - díky za manuál, zkusím .-) .

    Dopl: tedy je to perfektně návodné, ale přesto jsem zvědavý, jak se tím prokoušu a jak si s tím poradí přehrávač. Dám vědět a velmi děkuju .-) .
    Naposledy upraveno uživatelem Pave1: 09-11-2011 v 23:19 Důvod: dopl.
    Odpovídat lze po přihlášení

  15. #15
    Je tu pořád
    Registrace
    Aug 2007
    Příspěvků
    4,288

    A ještě připojím stručnou verzi výše napsaného:

    Někdo tvrdí, že kamera XF100 snímá na čip pouze 420 vzorků, takže záznam 422 je pouze marketink firmy Canon (zbytečnost, za kterou se platí navíc). Ovšem ten někdo absolutně ingnoruje možnosti dopočtu barev z bayer mozaiky čipu (běžná věc u všech jednočipových kamer, které nemají na čipu 2mil vzorků zelené, 2mil vzorků červené a 2mil vzorků modré).

    Není nic jednoduššího, než vyzkoušet klíčování (nejlépe na modrou nebo červenou barvu, pro test to postačí, klíčování na zelenou je pro tento test méně vhodné), zda bude rozdíl v kvalitě mezi záznam 420 a 422 (oba kamera XF100 poskytuje).

    Pokud bude klíčování na 422 bez vad, pak je dopočet barev (de-bayering) u XF100 kvalitní a záznam 422 není "marketink", ale plně funkční záležitost. Zítra to vyzkouším .-) .
    Odpovídat lze po přihlášení

Strana 1 z 10 123 ... PosledníPoslední

Podobná témata

  1. Canon xf100
    Od Migelfilm v sekci Videokamery
    Reakcí: 16
    Poslední příspěvek: 28-06-2012, 08:58
  2. Dvojročná Sony HVR-Z5 alebo nova Canon xf100
    Od Matteo v sekci Videokamery
    Reakcí: 6
    Poslední příspěvek: 29-05-2012, 21:00
  3. Nové kamery Canon - s 2MPx 1/3 CMOS z XF100
    Od Fricoolinek2 v sekci Videokamery
    Reakcí: 33
    Poslední příspěvek: 14-02-2011, 17:35
  4. Test Canon XF100
    Od SmirickyT v sekci Videokamery
    Reakcí: 9
    Poslední příspěvek: 31-12-2010, 09:23
  5. Reakcí: 10
    Poslední příspěvek: 06-09-2010, 16:19