Domácí promítání: Úvod

14.10.2008, Michal Koláček, článek
Na říjen jsme si pro vás připravili tematickou přílohu, v které se budeme zabývat domácím promítáním. Projektory už dávno nejsou záležitostí určenou pouze pro velké sály a přednáškové místnosti, a tak si za slušné peníze můžete pořídit modely určené pro domácí využití, které mohou být alternativou k LCD televizím.
Od starých televizorů přes video jsme se postupně dostali do doby, kdy si už lze i doma postavit takový malý kinosál, který nabídne téměř srovnatelný zážitek jako klasické kino. Využít samozřejmě můžete LCD nebo plazma televizorů, pokud ale budete chtít opravdu velký obraz, pak se aktuálně nabízejí projektory. Jejich využití v domácím prostředí nebylo donedávna ještě tak dostupné, jako se stává nyní. Cena takového projektoru pak už prakticky odpovídá LCD televizoru. Rozdílů, výhod a nevýhod je však docela hodně, a tak jsme se rozhodli, že se právě na domácí projektory tento měsíc zaměříme.

Projektovaný svět

Datové projektory a videoprojektory se používaly skoro vždy spíše k přednáškám, ať už v prostředí byznysu nebo jako výuková pomůcka. Nesmíme ovšem zapomínat, že projekce jako taková byla (a vlastně i je) způsobem, který se využívá při přehrávání filmů v kině. Pokrok v technice však zajistil, že datové projektory už zvládnou zobrazovat data z počítače a využít je můžeme různě jako alternativu monitorů či televizorů.

Protože se jedná o odlišné řešení, podíváme se na výhody a nevýhody digitální projekce oproti ostatním možnostem. Protože jsme na serveru zabývajícím se zejména videozáznamem, přehráváním a záznamem filmů, zaměříme se zejména na tuto oblast a pojmeme celé téma v duchu domácího promítání. K projekci se v praxi používá více způsobů a my si samozřejmě popíšeme, jak fungují. Projektory mají oproti vzpomínaným nákladným plazmovým či LCD obrazovkám neocenitelné výhody. Jsou nesrovnatelné nejen svou cenou a velikostí obrazu, ale překvapí také jednoduchým ovládáním a flexibilitou. Před koupí je nutné se zamyslet nad tím, jaký obraz očekáváte, protože parametrů je opravdu mnoho (velikost a rozlišení, formát, kontrast, barevné podání nebo jas).

Projektory pro domácí kino

V otázce projekce je v dnešní době tlak ze strany uživatelů mimo jiné na kvalitu a velikost obrazu. Když se zamyslíme nad otázkou, proč lidé chodí do kina, odpovědí nás napadne určitě několik. Já bych však vyzdvihnul právě mnou zmiňovaná kritéria. Kino doma se zcela jistě stalo snem každého filmového nadšence. Poptávka po velkoplošných panelech je velká, stejně tak roste i obliba videoprojektorů, které standardně poskytují perfektní obraz o úhlopříčce i několik metrů. Limitující je v tomto ohledu pouze velikost vaší místnosti a použitého plátna. Při plánovaní umístění vlastního projektoru je třeba myslet na to, že na projekční plochu by nemělo přímo dopadat žádné světlo (sluneční i to umělé). Pro osvětlení jsou doporučované bodové zdroje světla s možností směrování.

- Technologie LCD (vlevo) a DLP (vpravo) -

Jak vybírat? Na okraj bych uvedl dvě hlavní technologie, a to LCD a DLP projektory. V prvním případě se jedná o rozsáhlou kategorii projektorů pracujících na transmisní technologii a zákazník má možnost vybrat si přístroje od jednoduchých, malých a cenově velmi příjemných modelů až po zařízení s vysokým světelným výkonem a rozšířenou výbavou v podobě mnohých nadstandardních funkcí.

U druhé varianty se jedná o reflexní technologii. LCD využívá součástek, které ovlivňují procházející světlo a jsou tak omezeny velikostí propustné plochy jednotlivých pixelů. DLP tato omezení překonávají a jsou navíc schopny odrážet světlo na více než 90 % plochy jednotlivých obrazových bodů. Tím dochází k potlačení bodové strukturu pozorovatelné u LCD. Za nevýhodu lze považovat duhový efekt, kdy se při tmavých scénách a rychlých změnách mohou objevit duhové obrysy. Z dalších faktorů na domácí širokoúhlý projektor mohu zmínit jeho hlučnost, světelný výkon (rozmezí 1 000 až 2 000 ANSI lm) a také kontrast obrazu. Hodí se také zejména dálkové ovládání.

Mezi jejich standardní funkce patří schopnost vodorovně či svisle obraz převrátit, nebo ho geometricky srovnat. Vše je otázkou ceny a její rozmezí je opravdu, ale opravdu velké. U novějších kousků je samozřejmostí mimo jiné moderní HDMI rozhraní přenášející obraz ve vysokém rozlišení. Přehled dostupného příslušenství bude možné shlédnout v jednom z připravovaných teoretických článků.

Testy vybraných modelů projektorů

V rámci uvažované přílohy "Domácí promítání" budete mít možnost si načerpané teoretické poznatky doplnit o ty praktické. Nebude chybět obecnější představení jednotlivých modelů, popis přibaleného příslušenství, obrazové testovací snímky a jejich závěrečné zhodnocení.