Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
Pojmy
D1 formát digitálního videa, komponentní systém, využívá samplování 4:2:2:4, kde poslední přidané složka je alpha kanál (transparentnost), video je nekompromované, datový tok 270Mbps.
D2 formát digitálního videa, který ale jako vstup i výstup používá analogový kompositní signál. Sampluje se vše včetně barvy, nepracuje se tedy s oddělením barvy, označuje se jako 4:0:0, je bez komprese, datový tok 143Mbps
D3 formát velice podobný jako D2, stejné parametry
D5 formát digitálního videa, nemusí samplovat signál 13.5Mhz jako ostatní formáty, ale dokáže i 18MHz pro HDTV. Komponentní formát, 170Mbps, bez komprese
D9 formát digitálního videa od JVC, využívá dva DV kodeky paralelně a zvyšuje tak tok na 50Mbps. Komprese asi 3.3:1. Využívá kazet podobných 1/2" SVHS, systém je velice levný, takže se často používá pro profesionální produkci.
D9HD vylepšený formát D9 se čtyřmi DV kodeky a tedy 100Mbps datovým tokem a vyšším rozlišením pro HDTV se 720 řádky neprokládaně nebo 1080 prokládaně.
DAB Digital Audio Broadcast - standard pro nové digitální vysílání rádia, má nahradit vysílání FM. Vychází z Eureka 147 standardu ETSI ETS300401. Používané frekvence se velmi liší, je ale tendence opustit stávající FM spektrum 88-106 MHz, většinou se používá III pásmo pro TV (kolem 221 MHz, např. Velká Británie) nebo L-pásmo 1452-1492 MHz (Kanada, Německo).
DCT Discrete Cosinus Transformation - diskrétní kosinová transformace. Používá se pro převod z časové domény do frekvenční, obdoba Fourierovy transformace, ale bez fázové informace. U videa se používá pro ztrátovou redukci dat u formátů MJPEG a MPEG.
Decompression je anglicky dekomprese
Decompressor hardwarové zařízení nebo program pro dekompresi videa nebo zvuku
Deinterlace je způsob složení dvou časově posunutých půlsnímků do jednoho snímku. Viz BOB, Weave
Digital Betacam Zkráceně též Digibeta, formát profesionální video kazety od Sony, uvedený v roce 1993, který používá kazetu jako Betacam SP, ale s digitálním záznamem YUV 4:2:2 s destibitovou hloubkou a DCT kompresí (v podstatě MJPEG), rozlišení je 720x576 pro PAL a 720x480 pro NTSC, bitrate videa je 90 Mbit/s. Zvuk může mít až čtyři stopy v PCM 48kHz.
DivX Kodek pro kompresi videa založený na MPEG-4 formátu.
DLNA Digital Living Network Alliance - sdružení výrobců, kteří vytvořili standard pro sdílení multimediálního obsahu (fotografie, hudba a video) mezi výrobky spotřební elektroniky. Může být bezdrátové (WiFi) i drátové (Ethernet). Členem jsou například Sharp, LG, Sony, Toshiba, Panasonic, Philips, Cisco a další výrobci.
DMB Digital Multimedia Broadcast - systém vysílání multimediálního obsahu pro přenosná zařízení pomocí různých digitálních přenosových systémů, například DAB. Používá se především pro přenos videa do mobilních telefonů nebo malých TV přijímačů.
DNxHD Kodek firmy Avid pro editaci HD videa. Umožně zachovat co nejvěrnější kvalitu videa jako nekomprimované formáty, ale při menším datovém toku (pro HD je to 220Mbps, což je komprese cca 1:5). Kodek je založen na MXF standardu, je snadno rozšiřitelný o další rozlišení a bitrate a je poskytován zdarma i pro jiné firmy. Má vyšší kvalitu než systémy založené na MPEG kompresi (např. HDV) a jde o interframe kompresi, takže se s ním lépe a rychleji pracuje.
Doba odezvy U LCD monitorů a televizí se udává doba odezvy (TrTf - Time rising time falling) jako doba přechodu jednoho pixelu z černé do bílé a pak zpět. Tato hodnota nemá nic do činění s maximální obnovovací frekvencí monitoru. Doba přechodu z černé do bílé může být jiné než z bílé do černé. Často se také udává hodnota GTG (gray-to-gray) což je (většinou průměrná hodnota) doba přechodu z jedné libovolné hodnoty do jiné.
DPCM Delta Pulse Code Modulation - delta pulsní kódová modulace je způsob uložení zvuku v digitální podobě, každému vzorku odpovídá jedno číslo, které značí pouze rozdíl signálu od předchozího vzorku
DRM Digital Radio Mondiale (neplést si s Digital Rights Management) je digitální náhrada za stávající AM vysílání (pásmo SV, DV, KV) stejně jako je DAB a DAB+ digitální náhradou za stávající VKV. Je to nejmladší standard digitálních vysílání a vysílá v pásmu 150 kHz až 30 MHz. Kmitočtová pásma jsou rozdělena na:
  • Low frequency (LF) - náhrada za dlouhé vlny.
  • Medium frequency (MF) - náhrada za střední vlny, používá se v Evropě.
  • High frequency (HF) - náhrada za krátké vlny.
DTS ES Formát firmy DTS pro digitální uložení prostorového zvuku. Ke klasickému DTS systému s 5.1 rozložením přidává ještě další dva zadní kanály, které jsou ale matrixově vloženy do původních 5 kanálů. Nejde tedy o plnohodnotný 7.1 systém, ale je zpětně kompatibilní.
DTS Surround Systém digitálního uložení prostorového zvuku od firmy DTS. Jde o alternativu konkurenčního Dolby Digital s prosotorovým uspořádáním kanálů, označovaným jako 5.1 - levý a pravý přední, levý a pravý zadní, prostřední přední a basový kanál.
DTS-HD Systém pro kvalitní uložení prostorového zvuku na nových generacích nosičů s vysokou kapacitou (Blu-ray) od firmy DTS. Nabízí teoreticky nekonečný počet nezávislých kanálů v kvalitě 24 bitů/96kHz bez komprese, lze srovnat s DVD-Audio, kde je ale omezen počet kanálů.
DTS-HD Master Audio Bezeztrátový kodek, založený na DTS-HD. Obsahuje dva streamy, jeden je právě DTS-HD a druhý je dodatečná informace, která kóduje rozdíl vůči originálu. Kodek tak dosahuje identické kvality jako originál. Maximální datový tok je 24.5 Mbit/s, 24 bitů a maximální vzorkovací frekvence 192 kHz pro stereo a 96 kHz pro až 8 kanálů.
DV zkratka Digital Video - formát komprese videa používaný v komerčních zařízeních jako digitální videokamery nebo videorekordéry. Komprese je podobná JPG, pouze s pár vylepšeními - intraframe, adaptive interfield. Bitrate 25 Mbps. V tomto formátu lze poslat do PC přes IEEE-1396 rozhraní a dále upravovat, popř. nahrát zpět do videokamery.
DVCAM Formát firmy Sony pro profesionální produkci, využívá komprese DV, rozdíl oproti miniDV je ve větší šířce stopy 15 mikrometru, čímž je záznam spolehlivější. Konkurent DVCPRO.
DVCPRO Formát firmy Panasonic pro profesionální produkci, využívá komprese DV, rozdíl oproti miniDV je ve větší šířce stopy 18 mikrometru, čímž je záznam spolehlivější. Konkurent DVCAM.
DVCPRO50 formát digitálního videa od Panasonic, využívá dva DV kodeky paralelně a zvyšuje tak tok na 50Mbps. Komprese asi 3.3:1. Využívá stejných kazet jako DVCPRO, pouze posuv pásku je o něco větší, takže se na ně vejde asi o polovinu méně.
DVCPROHD100 podobný jako DVCPRO50, ale používá čtyři kodeky DV s datovým tokem 100Mbps a vyšším rozlišením 1280 bodů na řádek 4:2:2 a 720 řádky neprokládaně nebo 1080 prokládaně. Určeno pro profesionální produkci HDTV.
DVD Digital Versatile Disc (původně pracovní název Digital Video Disc)- kompaktní optický disk s kapacitou 4.7-17GB. Primárně se používá na záznam videa, existuje ale i specifikace na záznam zvuku a dat.
DVI Digital Visual Interface - standard a typ konektoru pro digitální spojování HDTV zařízení, používá se i pro připojování LCD panelů k počítačům. Konektor může obsahovat jeden nebo dva kanály a navíc i analogový signál.
DVI-D DVI konektor, který obsahuje pouze digitální spojení.