Xtreamer TV: přímá konkurence Apple TV?

2.5.2013, Pavel Kovač, recenze
Firma Xtreamer si připravila produkt s prostým označením Xtreamer TV. Toto multimediální centrum má šanci stát se letošním hitem díky inovativnímu menu a celkem zajímavému přístupu k médiím. Jaké tedy je?
Asi největší výhodou nového Xtreamer TV je inovované ovládání. Celý tento stroj je totiž postaven na Androidu a vlastně celé ovládání je provedeno jako program, co se spustí ihned po startu. Samotný Android tedy nikde nepotkáte. To, jestli je to výhra či nikoli, nechám na vás. V recenzi si ovšem probereme výhody a nevýhody.

Velikost ikon je velmi dobrá a grafická podoba názorná

Asi největším lákadlem je automatické zjišťování informací o souboru. Pokud se zkrátka film jmenuje "Přelet nad kukaččím hnízdem" tak se ihned dozvíte, o jaký film jde, a je stažen obrázek jakožto obal. Samozřejmě to nefunguje vždy. Největší problémy jsou s filmy nezvyklého názvu, resp. s názvem vlastním. Pokud tedy tvoříte domácí videa, tak jste často odměněni popiskem naprosto jiného filmu. Ba co je horší. Pokud je například video nazvané jako "1920×1080.DivX.avi", tak se jeho název zkrátí na "1" a je přiřazen popisek onoho filmu. Orientace v takovém menu je opravdu pekelná. Naštěstí se to stává opravdu výhradně u videí s nestandardním názvem. Přesto bych uvítal možnost tuto funkci vypnout.

Správce souborů

A když už jsme nakousli správu souborů, tak je potřeba poznamenat, že je možné kopírovat složky i soubory, a to jak jednotlivě, tak i po skupinách. Stačí stisknout tlačítko menu a ihned víte, co s daným souborem můžete dělat. Bohužel zde budete zápasit s odezvou přístroje. Ta totiž až tak dobrá není a často máte pocit, že se zkrátka Xtreamer TV zaseknul. Je potřeba být zkrátka hodně trpělivý. V dnešní době čekat na kurzor téměř vteřinu je opravdu nelidské a zaslouží si trest. Naštěstí se to týká převážně hlavního menu a procházení souborů je trošku svižnější. Stále to však není nic světoborného.

Nastavení přístroje

V nastavení přístroje si můžete zvolit prakticky vše, na co si vzpomenete. Zvuk buď ve formátu PCM, nebo Bit-strem, a to jak skrz HDMI, tak SPDIF. Pokud si zvolíte Zemi a Město, tak jste odměněni i aplikací na předpověď počasí a možností si nechat kontrolovat Gmail. Bohužel nelze přidávat jiný e-mail. Navíc zde narazíte na spoustu překladatelských špeků ve stylu "Číslo" místo "Ne", "Žádný nová E-mail" či zcela vynechaný překlad. Bohužel ani nejnovější firmware s tím vůbec nic neudělal. Je to ovšem zcela v souladu s dnešní dobou a Google stylem. Zkrátka stáváte se současně s nákupem i betatestery daného zařízení. Musíte jen doufat, že se časem váš zakoupený produkt změní v použitelné zařízení. Zatím to je tak půl na půl.

Menu zůstává u většiny dnešních přístrojů však velmi podobné, a tak dalšího vysvětlování asi netřeba. Více stejně prozradí obrázky kolem.

Nastavení zvuku opět patří ke standardu.

V nastavení videa můžete volit rozlišení až do 1080p, což je na dnešní dobu zcela očekávatelné.

Aplikace

U Android systémů bývá celý systém postaven na aplikacích, které někdo vytvoří. To se u Xtreamer TV však nestalo a jedinou aplikací je "Online obsah", což je vlastně YouTube Channels. Můžete si také spustit přímo aplikaci YouTube a vyhledávat konkrétní videa. Tím to však končí. Opět to působí hodně nedodělaným dojmem. Proč musíme klikat u aplikací na "Browser" a poté na YouTube, když jiné aplikace neexistují? Chápu, že se to časem třeba změní, ale až to nastane, tak mohlo být předěláno i menu pomocí nového firmwaru, který stejně vychází každou chvilku.

Za aplikaci lze také považovat Filmy -> Trailery. A jak už název napovídá, tak se zde můžete podívat na trailery nových filmů. Bohužel nemůžete vyhledávat a musíte se spokojit s tím, co vám Xtreamer naservíruje.

Klávesnice

Trošku horší je to s klávesnicí. Ta je sice typu QWERTY, ale vzhledem k pomalejší odezvě je psaní jakéhokoli delšího textu než heslo k Wi-Fi opravdu utrpení. Grafická podoba je však dobrá a až nápadně připomíná klávesnici Windows 8.

Kids GUI

Tak zní podle Xtreameru jakési rozhraní pro děti. To bohužel moc dobře nefunguje. Sice grafika není až tak špatná, ale zkrátka není to nic moc použitelného. Navíc o češtině si zde můžete nechat jen zdát. Ve výsledku je to daleko zmatenější než klasické rozhraní. Dětem to raději ani nezapínejte. Je to další jasný důkaz, že vývojáři opravdu nedotahujou věci do konce. A zde to vypadá, že je nedotahují ani do půlky.