WD My Book AV TV: data jako v bavlnce

29.11.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud si pořídíte jakoukoli chytrou televizi, časem začnete řešit problém, kam s nahranými programy. Většina televizí umožňuje nahrávání na USB disky a my vám na jeden takový přinášíme recenzi.

Testy výkonu

Vzhledem k velké jednoduchosti samotného zařízení nelze provádět obsáhlé testy. Je potřeba však projít alespoň standardní sadu. A co je pokládáno za standardní sadu? Přece HD Tune. Vzhledem k tomu, že jde o disk s 5000 otáčkami za minutu, nelze čekat žádné zázraky jako u disků s 7200 či dokonce SSD. To je zkrátka zcela jiná liga. Sem však ani disk nepatří a je potřeba s tím počítat.

Průměrná rychlost čtení je 81,6 MB/s, což zcela dostačuje pro čtení prakticky jakéhokoli HD filmu. V tomto ohledu tedy disk rozhodně nezklamal a podává výsledky přesně takové, jaké lze očekávat. Tedy až na rychlost USB 3.0, která je stále trochu limitujícím faktorem a zpočátku disk trochu brzdí.

U testu zápisu je však už hrdlo USB 3.0 prakticky smazáno a disk se chová zcela v souladu s dnešním standardem nízkootáčkových disků. Také nesměl chybět test ATTO Disk Benchmark, který ukázal opět standardní hodnoty. Dokonce předčí i některé malé 2,5" externí disky, což se sice trochu předpokládalo. Jasně se tím také ukazuje, že disk je opravdu určen hlavně do obývacího pokoje, kde není požadován tak vysoký výkon, ale je kladen důraz na nízkou hlučnost.

V neposlední řadě se podíváme na Crystal Disk Benchmark. Zde se ukazuje, že WD to s rychlostí na takto velký (3,5") disk moc nepřehání. V podstatě je na stejné úrovni jako jeho kolega WD Elements Portable SE.

Rychlá várka testů ukázala, že disk dokáže uspokojit prakticky jakoukoli dnešní televizi. Samozřejmě syntetické testy nejsou to, co bychom měli brát jako směrodatné. Zkusili jsme tedy trochu praxe. Na disk jsme zapisovali takříkajíc naplno a přitom docházelo ke čtení HD filmu v MPEG2 a pak i H264 formátu. Jak se ukázalo, rychlost zápisu klesla zhruba na polovinu, avšak čtení přerušováno nebylo. Zápis cca 50 MB/s stále bohatě dostačuje pro plné HD i ve formátu MPEG2, tedy v tom datově náročnějším.

Teplota

Disk jsme nechali zapnutý více jak hodinu a pak sledovali teplotu. Ta se pohybovala od 37 po 39°C. Nejvyšší teplota byla pochopitelně dosažena při současném zapisování a čtení. Tomu, kdo se v teplotách disků moc neorientuje, jen napovím, že je vše zcela v normálu. Pasivní chlazení tedy disku stačí.

Spotřeba

Možná daleko důležitějším faktorem, než je rychlost čtení, je u disku pro televizi spotřeba. Ta se v klidu pohybuje kolem 4,3-4,5 W. V zátěži pak 6,5 W. Pokud bychom nechali běžet disk 24/7, na což je určený, za rok vám z peněženky vytáhne 183 až 264 Kč. Rozpětí je dáno dle zátěže disku. V praxi se tedy bude pohybovat na spodní hranici. Jak často zapisujete, že? Navíc nic vám nebrání disk na noc vypínat, čímž mu prodloužíte život.