Virtuální realita: konkurent televizorů a kinosálů?

19.9.2016, Jakub Doležal, recenze
Letošní rok i ty následující budou ve znamení virtuální reality. Již jednou se snažila prosadit, ale chyběly vhodné technologie. Dnes je ovšem už jiná situace. Mají se výrobci televizorů a majitelé kinosálů začít obávat? Vyzkoušeli jsme Samsung Gear VR.
Již v úvodu jsme si položili otázku, zda je virtuální realita novým soupeřem pro televizory a kinosály. Prostorové zobrazení přichází na kolbiště, kde se utkávají moderní 4K televizory o přízeň diváků s obřími plátny kinosálů typu IMAX. Dokáže VR headset spojit to nejlepší z obou světů a poslat ostatní soky do propadliště dějin?

Následující řádky budou popisovat virtuální realitu z „kokpitu“ Samsung Gear VR a v řadě míst nebude hodnocení férové, neboť si lze zakoupit výrazně lepší headset např. od Oculus Rift, avšak naším cílem nebylo otestovat high-endové řešení, nýbrž lepší střední třídu, kterou si při troše spoření dokáže pořídit majorita zájemců.

Samsung Gear VR byl během našeho testování vyzkoušen na několika uživatelích různého věku s různými zrakovými dispozicemi a téměř nikomu se nepodařilo v úvodních minutách vyladit obraz tak, aby mozku připadal dostatečně ostrý. Virtuální prostředí je pro nás něčím novým, stejně jako bylo 3D a naše smysly si na to musí zvyknout. U některých trvalo „doladění“ ostrosti několik minut, u dalších se bohužel rozsah čoček a schopnosti očí i mozku nedokázaly naladit na stejnou vlnu.

Virtuální realita alespoň na tomto kusu hardwaru tedy rozhodně není univerzální, a proto doporučuji zajít do některé z prodejen a osobně si ji vyzkoušet. Nechte si pustit delší video či několik po sobě jdoucích ukázek, protože mozek si musí na nový prostor okolo sebe zvyknout. Ve finále můžete zjistit, že buď zkrátka nedoostříte, nebo vám naopak bude daný headset vyhovovat.

Ostrý obraz ještě neznamená výhru, neboť se velmi rychle může dostavit i bolest hlavy a vzápětí varovné signály z oblasti žaludku. Zmatení v prostoru je pro mozek natolik velké, že byť stojíte na rovné podlaze, dokážete si díky VR vsugerovat, že levitujete nad propastí, nebo hůře do ní padáte. Intolerance na VR se bude opět lišit člověk od člověka, nicméně obecně lze říci, že pro naše smysly je to velký nápor, výrazně větší, než který byl u 3D filmů.

Po překonání všech obtíží a aklimatizaci na nový svět se dostáváme k tomu zásadnímu a tedy k odpovědi na otázku, zda bude VR dost revoluční na to, aby pokořilo jiné druhy zábavy. Hlavním motivem VR je svoboda pohledu a tedy možnosti se kdykoliv natočit kamkoliv chcete. Pro hraní her, sledování vesmíru či života pod hladinou je to naprosto revoluční, avšak u filmů a seriálů s pevným scénářem mám opačný pocit.

Během testování jsem totiž velmi často sledoval zrovna tu „špatnou“ část představení. Neumím si úplně představit, jak geniální by musel být režisér, nebo jak náročná výroba VR filmu, který by dokázal nabídnout děj v každém úhlu. Pokud se totiž budete zaměřovat pouze na hlavní část, pak z virtuální reality o 360° uděláte o něco lepší 3D brýle. Nehledě na to, že z neustálého hledání „centra dění“ se vám po chvilce udělá nevolno.

Virtuální realita v podání Samsung Gear VR je velmi blízko ideálu a stačí již jen pár kroků či spíše lepších displejů, čoček a kvalitnějších videí, abychom se posunuli k vytvoření velmi silného prostorového zážitku, který za pár generací může atakovat hranice každodenní reality. Pro řadu lidí to bude znamenat komplikace v podobě závislostí, pro někoho zábavu a pro další nové nástroje k práci. Kam se však podle mého soudu VR vydat úplně nemůže, je obsah s předem definovaným scénářem. Podstata virtuální reality je o svobodě pohybu, což je v přímém rozporu s předem naskriptovaným dějem.

Pokud máte kompatibilní telefon Samsung, nebo se jej chystáte pořídit, headset Gear VR určitě před nákupem vyzkoušejte. Navíc heasetů pro VR bude na trhu jen a jen přibývat. Při jejich výběru doporučujeme náš pravidelně aktualizovaný přehled VR headsetů.

Zdroje: Samsung, GooglePlay, VRHeadsets3D, Observer, VRFilms.online, Endspacevr

Za zapůjčení headsetu Gear VR a telefonu Galaxy S7 děkujeme Samsungu.

Pod čarou:
Virtuální realita vybízí k řadě činností a jednou z nich je bezesporu i obsah pro dospělé. A ano, aplikace pro VR headset včetně obsahu již existuje. Sedíte na virtuálním gauči, zatímco kolem vás se nakrucují krásky dle vašeho výběru. Tvůrci lechtivého obsahu jsou opět na míle kupředu, takže kvalita obrazu i využití schopností VR je až neuvěřitelně přesvědčivé. Pro běžné smrtelníky zpestření nabídky videoobsahu, pro hochy a především jejich dámské protějšky z Japonska definitivní hřebíček do rakve již tak pokroucené generace.