Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Test MPEG-4 kodeků: 1. část

23.1.2008, Radek Jahoda, recenze
Problematiku testu kodeků jsme si už představili, tak se můžeme podívat na konkrétní výsledky. Začneme s fenoménem dnešní doby - kodeky založené na MPEG-4 technologii. Vybrány byly ty běžně dostupné, které může kdokoliv použít. Který kodek používáte Vy? Je to ten nejlepší?
Představení kodeků máme za sebou, takže bitva začíná. Srovnáme si vždy jednotlivé kodeky pro každý bitrate. Hodnotit budeme opět ve třech kategoriích - rozdíl vůči originálu, maximální rozdíl vůči originálu a rozdíl počtu nenulových DCT koeficientů. Bitrate nebudeme uvažovat, sice i ten mluví o kvalitě kodeku, nás ale bude zajímat hlavně kvalita obrazu. Přesto i ten si ukážeme - pro úplnost. Abychom mohli stanovit nějaké pořadí, tak budeme udělovat body. Ovšem kvůli tomu, že malé rozdíly mezi kodeky by při bodování pořadí mohly příliš zamýchat pořadím, budeme vždy rozdělovat poměrný počet bodů mezi všechny adepty - v poměru k získaným hodnotám. Rozdíl výsledků vítěze a poraženého bude určovat poměrné rozdělení bodů. První vždy dostane 1 bod, poslední 0 bodů, ti mezi počet bodů podle aktuálního výsledku a poměru mezi.

Je jasné, že tyto tři naměřené hodnoty nemají stejný význam. Rozdílový test určitě bude mít největší váhu, zatímco maximálních rozdílových hodnot si v obraze ani nemusíme všimnout. I DCT, které určuje detaily v obraze, nemusí být rozhodující pro kvalitu. Proto tyto dvě kategorie budou mít poloviční váhu při porovnávání a první dostane místo celého budu pouze půl bodu, poslední bude opět bez bodu. Poté všechny body ze všech kategorií sečteme a stanovíme pořadí.

Nebudeme otálet a vrhneme se hned na první bitrate, začneme od nejnižší k nejvyššímu, zahajujeme tedy klání o 500kbit/s.

Nejprve si všimneme bitrate. WMV9 počítá kilobit jako 1024 bytů, u VP7 to vypadá také tak, je to ale výjimka, u ostatních bitrate to tak není, takže se spíše netrefil. Nejblíže nastavené hodnotě je kodek X.264, nejlépe ale dopadá XviD, který se jako jediný vešel do stanoveného bitrate.



Pohleďme i na časový průběh. Ten je pro všechny kodeky podobný, jsou zde ale jisté rozdíly. Nejvíce se vymykají kodeky VP7 a WMV9.



První srovnání rozdílu vůči originálu vyznívá nejlépe pro X.264, následovaného v závěsu kodekem VP7. Poté je větší odstup a následují WMV9, DivX a pole uzavírá XviD kodek.



I průběh v čase ukazuje, že XviD je na tom nejhůře, když má nejvíce maximálních špiček. X.264 a VP7 jdou velmi blízko u sebe.



U maximálních hodnot je situace podobná. Vede X.264 následovaný VP7, s odstupem třetí je DivX a pole uzavírají WMV9 a XviD s téměř identickým výsledkem.



V čase to pak vypadá tak, že WMV9 a XviD se přetahují o poslední místo.



DCT ale mění pořadí. Na první místo se vyšvihl VP7 se značným náskokem, s odstupem druhý je X.264, s dalším odstupem jsou zbývající tři hráči, DivX o chlup porazil WMV9 a poslední místo zbylo opět na XviD.



I časový průběh potvrzuje vítězství VP7, WMV9 pak lítá nahoru a dolů, ostatní kodeky mají vyrovnanější průběh křivky.



Dvě vítězství si v prvním kole odnesl X.264 a jedno VP7 kodek. Ostatní kodeky pak mají podobné výsledky. Jak budeme rozdělovat body?

Kodek
Průměr
Max
DCT
Součet
DivX
0.14
0.23
0.06
0.43
VP7
0.88
0.42
0.50
1.80
WMV9
0.38
0.02
0.06
0.46
X.264
1.00
0.5
0.26
1.76
XviD
0
0
0
0

Díky DCT toto kolo vyhrává VP7 kodek, těsně následovaný X.264. Třetí je s odstupem DivX, hned za ním je WMV9. XviD propadl ve všech kategoriích a je poslední.