Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Sony KDL-46W905A: prakticky dokonalá!

16.7.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud dnes sháníte novou televizi, je téměř jisté, že sáhnete po LCD s LED podsvícením. Samozřejmě bude chytrá a velká. SONY navíc přidává prakticky dokonalé barvy a opravdu slušný kontrast. Co víc si přát?

Pozorovací úhly


Povrch obrazovky je klasický lesklý, a to je docela nepříjemné. Při slunném dnu jsou odlesky zkrátka hodně patrné a nepříjemné. To současně s VA technologií občas vytvoří dost "pekelnou" kombinaci a obraz ze strany je hodně degradován. V tomto ohledu jsou daleko lepší polomatné obrazovky osazené IPS panelem.


Sony KDL-46W905A pozorovací úhly


Při pohledu z úhlu je dobře vidět degradace hlavně pleťových odstínů, určitá ztráta kontrastu a celkový barevný posun. Zkrátka IPS jsou lepší, a to i přes efekt IPS glow.


Rozložení kontrastu


A jak už jsem několikrát v recenzi napsal, tak kontrast obrazovky je více než dobrý. Nyní přikládám důkaz. Průměrný kontrast 3110:1 je v porovnání s 900-1000:1 u IPS trošku jiná káva. Na obraze to je také vidět.


Sony KDL-46W905A kontrast při maximální jasu


Také stabilita kontrastu při změně podsvícení je více než dobrá. V podstatě by se dalo říci, že je kontrast stabilní a odchylka je okem nepozorovatelná.


Sony KDL-46W905A stabilita kontrastu


Průběh jasu


Rozsah jasu podsvětlovacích LED je velmi slušný. Ovšem není nikterak extrémní. Ve tmě obraz i při minimálním jasu znatelně svítí a někomu může vadit. Naopak nejvyšší jas 258 cd/m2 je více než dobrý. Televizi nevadí ani přímý sluneční svit. Samozřejmě je obraz degradován, ale je zřetelný. Fyzikální zákony přelstít nelze.


Sony KDL-46W905A průběh jasu


Podsvícení


Podsvícení je u televizí vždy trošku problém. Je to dáno hlavně tím, že plocha je velká a rozvést světlo není nic jednoduchého. Obvykle je na stranách výrazně tmavší. Tím chtějí výrobci zabránit průsvitům, které jsou více nežádoucí než tmavší místa. Tmavší okraje potvrzuje i měření. Jas na krajích klesá i k 50% jasu maximálního. Onen úbytek jasu je však velmi rychlý a okraje jsou okem dobře pozorovatelné. Při filmech to nevadí, protože ty mají obvykle stejně efekt vinětace způsobení čočkami kamer. Všimnete si toho při jednolitých plochách nebo při různých znělkách, co jsou počítačově generované.


Sony KDL-46W905A podsvícení 3D graf


Sony KDL-46W905A podsvícení 2D graf


A ještě se podíváme, jak je na tom podsvícení v řeči čísel. Maximální jas 258 cd/m2 a minimální v pravém horním rohu 120 cd/m2 jsou od sebe hodně vzdálené. Takovéto podsvícení je ovšem u většiny televizí zcela standardní. Přesto je to škoda, protože homogenní podsvícení by bylo jistě další krůček k lepšímu obrazu.


Sony KDL-46W905A rozložení jasu při maximálním nastavení jasu v OSD


Sony KDL-46W905A rozložení jasu v procentech


V našich recenzích se ovšem nespoléháme jen na čisté výstupní hodnoty z měření sondou. Vždy je zpracováváme tak, aby odpovídaly lidskému zraku. To je v případě podsvícení velmi jednoduché. Je potřeba všechny jasové hodnoty převést do gamy 2,2, která je nejblíže lidskému oku. Teprve následující grafy tedy vyjadřují to, jak uvidíte podsvícení vy.


Sony KDL-46W905A podsvícení přepočet na gamu 2,2 3D graf


Sony KDL-46W905A podsvícení přepočet na gama 2,2 v 2D grafu


Při přepočtu se grafy výrazně zploští a jsou již příznivější. Přesto okraje zůstávají až dost nepříjemně tmavé.