Samsung UE46F7000: televize, co vás vidí

7.8.2013, Pavel Kovač, recenze
V nedávné době jsme měli v redakci televizi Sony, jež na nás zapůsobila. Tentokrát se podíváme na bratříčka v podobě Samsungu, který je ovšem výrazně levnější a nabízí atraktivní design. Jaký je pod povrchem?

Pokud se podíváme na specifikace dnešních LED televizí, tak často vůbec nezjistíme, o jaký panel se jedná. Dříve se vždy uvádělo alespoň IPS či VA. Dnes. Ticho po pěšině. Jakmile však začneme zkoumat samotnou televizi z blízka, tak zkušenější oko dokáže technologii odhalit. V tomto případě jde o derivát VA. To prozatím stačí. Podíváme se tedy na odezvu této VA obrazovky.

V menu nic jako regulace odezvy není, což je u televizí docela běžné. Naměřená odezva se pohybuje v průměru kolem 5,9 ms rise (rozsvícení) a 4 ms fall (zhasnutí). To je velmi dobrý výsledek a málokterý monitor dosahuje tak dobré odezvy. Televize má tedy našlápnuto být ideální pro napojení na konzole. Ale nepředbíhejme.

Sony KDL-46W905A odezva tabulka

Jakmile se podíváte na graf, tak zjistíte že odezva je často hodně nevyrovnaná. V některých případech se vyhoupne i přes 15 ms. Stává se to ovšem pouze v tmavších odstínech, kde není odezva tak zřetelná. Přesto se musíme připravit na drobnou ztrátu detailů u hororů.

Sony KDL-46W905A odezva graf

Inputlag

A nyní narazíme. Inputlag televize je až neuvěřitelně velký. Celých 112 ms je doba kterou potřebuje na zpracování obrazu, a to při vypnutí všech "vylepšení obrazu". Pokud je pozapínáme, tak se televize dostane až na 150 ms. To jsou hodnoty doslova smrtící pro hráče FPS her. Je opravdu škoda, že televize, co se pyšní 3D zobrazením a chytrými funkcemi, má takový problém s inputlagem. Pokud k ní připojíte myš, tak doslova cítíte, jak kurzor plave za vaším pohybem. Dokonce i ovládání systému Windows je doslova peklo. Často tlačítko minete a kliknete na zcela jinou aplikaci. A nyní si představte hraní her.

Inputlag 20ms/dílek

To nejdůležitější na televizi je sledování pohyblivých obrázků. Jakmile jsem televizi zapnul, tak jsem věděl, že bude potřeba povypínat některé funkce. Nakonec jsem skončil (no ostatně jako téměř vždy) na vypnutí všech. Nejvíc mi vadila technologie Clear Motion, která sice obraz pěkně vyhladila co se pohybu týče a obraz byl opravdu perfektně plynulý, ale pocit z postav ve filmech byl jako když je vystřihnete z papíru a posunujete po ploše televize. Vše vypadalo tak trošku kresleně a nepřirozeně.

Také bylo potřeba změnit režim z Dynamického na Film, snížit ostrost obrazu na 5. Zkrátka uzpůsobit obraz tak, aby byl přirozený. Samozřejmě u SD signálu může doostření pomoci k lepšímu prokreslení textu. Například u zpravodajské ČT24 jsem si ostrost zvýšil na 50.

Po tomto zásahu do menu byl již obraz naprosto perfektní a neměl jsem k němu žádné výhrady. Tedy ihned po tom, co se provedla aktualizace softwaru. Do té doby docházelo k drobným, avšak pravidelným zaškobrtnutím v plynulosti obrazu. Vždy každé cca 3-4 vteřiny se jakoby zdvojil jeden snímek, a tím došlo ke skoku v plynulosti. Aktualizace však tento nepěkný jev odstranila, a tak to neberme jako chybu. Pouze to ukazuje, na fakt, že Samsung si s otestováním svých televizí až tak velkou práci nedává.

Velmi příjemné bylo podání černé barvy. To díky technologii VA a lesklé povrchové úpravě tvoří velmi příjemnou kombinaci. Filmy mají perfektní dynamiku. Také pleťové tóny jsou podány více než dobře a obraz nepůsobí nepřirozeně. Také maximální jas je pro denní provoz více než dostatečný. Odlesky od slunce jsou téměř eliminovány. Přesto jde stále o lesklou obrazovku, a tak se na jistou dávku odlesků musíme připravit. Je to obecná vlastnost.

Sony KDL-46W905A jas černé barvy

Sony KDL-46W905A průsvity graf

Průsvity jsou pro televizi Samsung UE46F7000 téměř tabu. Jen v naprosté tmě si lze všimnout drobného průsvitu v pravé dolní části. Při filmech si toho však nevšimnete vůbec. Jen při teoretickém testu jej lze zpozorovat.

Bohužel jsem nemohl prozkoušet 3D (absence brýlí v balení). To je na jednu stranu škoda, ale všichni víme, co se s 3D filmy děje. Zájem o ně není nikterak velký a nošení brýlí doma před televizí zrovna nikoho moc neláká. Takže berme 3D jako příjemný bonus, který využijeme jen sporadicky.

Celkový pocit z her je nejvíce kažen vysokým inputlagem, který sice při hraní adventur nevadí, ale u FPS her již ano. Vadí natolik, že při ovládání hry myší se po chvilce raději přesedláte na klasický monitor. Je to škoda, protože jinak je televize s odezvou na tom více než dobře. Při pohybu se objekty nerozmazávají, nemají žádný světlý stín způsobení překmitem, ani.. no vlastně nic. Žádné artefakty způsobené odezvou zde zkrátka nehledejte. Barevné podání je stejně jako u filmů více než dobré, a tak jediné, co u her vadí, je inputlag. Bohužel toto jedno "ale" je potřeba napsat spíše takto: ALE!