LG 47LM660S: chytrá, sexy a ve 3D

4.10.2012, Pavel Kovač, recenze
Pojem chytré telefony je v našem slovníku už zakořeněn. V poslední době však přicházejí chytré televize, které toho umí opravdu hodně. Mají tak potenciál nahradit veškeré vybavení obýváku. A právě taková je 47" LED televize od firmy LG. Podívejme se na ni!

Pozorovací úhly

Nejprve se podíváme na povrchovou úpravu obrazovky. Ta je lehce pololesklá. Abych to přeložil, jde prakticky o lesklou obrazovku, ale s drobným matným efektem. Pokud se však podíváte ze strany, tak jsou odlesky zkrátka velmi zřetelné. Obrazovka není však natolik lesklá jako u některých notebooků. Odraz vidíte i na přiložené fotografii.

BenQ GW2750HM - pozorovací úhly

Dále se podíváme na samotné pozorovací úhly. Ty jsou vzhledem k technologii perfektní. Dokonce je zde jen lehce zřetelný efekt IPS glow. Možná je to dáno více polarizačními filtry (hlavně kvůli 3D), a tím odfiltrováním tohoto jevu. Zkrátka, pokud vlastníte IPS monitor a očekáváte od televize IPS podobné pozorovací úhly, tak zde budete velmi mile překvapeni. IPS glow je téměř neviditelný. Barvy zůstávají pěkné i při extrémním úhlu a jediné, co tedy vadí, je lesklý povrch.

Rozložení kontrastu

Hodně důležité pro celkový požitek z obrazu je rozložení kontrastu. To odpovídá dnešnímu standardu, ovšem lehce nadstandardní je kontrast jako takový. U IPS panelů je totiž obvykle kontrast lehce nižší, a tak průměrná hodnota kontrastu 992:1 patří k nadprůměru. Připomínám jen fakt, že byl při měření zcela deaktivován dynamický kontrast. Ten totiž dokáže zvýšit kontrast o několik řádů, ale pokud je zobrazen hodně kontrastní obraz v základu, tak ničemu nepomůže.

BenQ GW2750HM - kontrast při maximální jasu

Celý kontrast se měří při nastavení (kalibrování) na 120 cd/m2.

Průběh jasu

Rozsah jasu je na televizi naprosto nevídaný. Minimální hodnota 12 cd/m2 je natolik nízká, že se před ní stydí i leckterý profesionální monitor. Navíc podotýkám, že celý rozsah jasu je proveden hardwarově (pokud regulujete přímo hodnotu "Podsvícení" v OSD menu), tedy pomocí podsvětlovacích trubic. Žádná regulace pomocí krystalů. Pokud chcete přesto ještě trošku snížit jas, tak můžete šáhnout do položky OSD s názvem "Jas". Ta již reguluje softwarově. Tuto položku však doporučuji nechat v základním nastavení 50, kde podává nejlepší výsledky. Jiné hodnoty mají na svědomí zmenšení gamutu a počtu barev.

BenQ GW2750HM - průběh jasu

Podsvícení

Z webu výrobce se dozvíte, že jde o takzvané Edge LED podsvícení. Podsvícení je tedy provedeno pomocí LED pásků na okraji obrazovky. O rozvod světla se stará několik vrstev plastových fólií, které se postupně rozšiřují a zužují tak, aby vypouštěly světlo tam, kam mají. A to, jak se jim to daří, si měříme v našich grafech.

BenQ GW2750HM - podsvícení 3D graf

BenQ GW2750HM - podsvícení 2D graf

Na první pohled je tedy vidět, že podsvícení zrovna kvalitní není. Daleko výraznější podsvícení uprostřed obrazovky se může zdát jako problém. Ale je to skutečně takový problém? Některé recenze se spokojí s tvrzením, že podsvícení má být homogenní [TEČKA]. Lidské oko však vnímá jas jinak než lineárně, a proto si provedeme korekci do gama 2,2. Tím získáme jiné grafy, které vidíte na konci této kapitoly. Nyní se ještě podíváme na jas v řeči čísel.

BenQ GW2750HM - rozložení jasu při maximálním nastavení jasu v OSD

BenQ GW2750HM - rozložení jasu v procentech

A nyní již slíbené grafy podsvícení převedené do gamy 2,2. Takto vnímá lidské oko podsvícení televize. Je vidět, že gama hodně pomohla. Co je však velmi důležité je fakt, že na krajích obrazu se prakticky nevyskytují průsvity. Díky tomu se oku téměř zdá, že je podsvícení homogenní. Říkám téměř zcela záměrně. Protože pokud sledujete film, tak si toho asi nevšimnete, ale pokud si na televizi zobrazíte plochu operačního systému, nebo přiblížíte svojí oblíbenou fotografii, tak úbytek jasu zkrátka uvidíte.

BenQ GW2750HM - podsvícení přepočet na gamu 2,2 3D graf

BenQ GW2750HM - podsvícení přepočet na gama 2,2 v 2D grafu