LG 47LM660S: chytrá, sexy a ve 3D

4.10.2012, Pavel Kovač, recenze
Pojem chytré telefony je v našem slovníku už zakořeněn. V poslední době však přicházejí chytré televize, které toho umí opravdu hodně. Mají tak potenciál nahradit veškeré vybavení obýváku. A právě taková je 47" LED televize od firmy LG. Podívejme se na ni!

První, co na televizi vždy testujeme, je odezva. Od ní se totiž odvíjí celý zážitek z filmu. Pokud je neúměrně dlouhá, tak vidíte zkrátka například u hororu jen šmouhy. Dnešní televize však již tento problém obvykle nemívají a zvládají většinu situací dobře. Přesto se na odezvu podíváme pěkně podrobně. První, co vás možná zarazí, je fakt, že na webu výrobce vůbec hodnotu odezvy neuvádí. Je to asi dáno hlavně tím, že dnes je u televizí už odezva slušná a netřeba ji uvádět. Osobně jsem podobného názoru. Navíc obvykle hodnoty, co uvádí výrobce, nemají s reálnou odezvou nic společného. Takže proč uvádět něco, co televize neumí, že?

Odezva při měření vykazovala známky technologie OverDrive (překmitů), a to jak u odezvy rise (z tmavé do světlé barvy), tak i odezvy fall (ze světlé do tmavé). Tento překmit však obvykle nebyl až tak velký a na obraze se příliš neprojevoval. Ale o praktických zkušenostech později. nyní se podíváme na čísla.

Z tabulky je zřejmé, že odezva se pohybuje kolem 12 ms (průměr 11,8 ms) pro odezvu rise a kolem 9 ms pro odezvu fall. To jsou hodnoty velmi slušné. Samozřejmě pokud se podíváme na superrychlé herní monitory, tak se odezva pohybuje ve zcela jiných číslech. Pro filmy však tyto hodnoty obvykle postačují.

A ještě se podíváme na to, kde se odezva trošku "splašila". Tedy na změny, kde se objevuje překmit. Tento překmit může být viditelný v případě kontrastních pohybujících se objektů. Například koruna stromů proti nebi. Vzhledem k tomu, že překmit není tak výrazný (dosahuje jen lehce přes 12% v průměru), tak není až tak viditelný. Některé televize mají tento překmit daleko výraznější, a tak vysloveně ruší. To se u LG 47LM660S nestane.

Inputlag

Naměřený inputlag se pohybuje od 40 do 50 ms. Tento velký rozptyl se dá vysvětlit jen mírou zpracování obrazu. Pokud se na obraze pohybuje více objektů (je potřeba vyšší výkon), tak se zkrátka inputlag trošku prodlouží. Toto platí pouze v případě, že aktivujete režim Hra v OSD menu. Pokud dáte expert, který je lepší pro detailnější nastavení obrazu, tak se inputlag prodlouží na nehezkých 180 ms. To už je pro hráče doslova katastrofa, ale pro ně tento režim není určen. Takže to vlastně katastrofa není. Jen si vždy uvědomte, jaký režim máte zapnutý.

Sledování videa

Nyní se podíváme na to nejdůležitější. Tím je sledování videa. Nezaměříme se však na to, jaké formáty televize přehraje, ale na samotnou kvalitu. O formátech až v další kapitole. Hlavní, čeho si všimnete, je jakési trhání obrazu. Toto trhání obrazu se projevuje u rychlých pohybů a na hranici kontrastních ploch. Celý obraz vypadá dost nepřirozeně a dokážu si představit, že nejednoho zákazníka odradí od koupě.

Pokud se však budete řídit tím, co vám televize servíruje v dnešní době, to znamená necháte ji automaticky aktualizovat, tak je po problému. V aktuálním firmwaru je totiž jedna nová položka v OSD menu. Ta se jmenuje True Motion. Pokud ji vypnete, tak všechny tyto artefakty zmizí a z ošklivého kačátka se stane krásná labuť. Ve výsledku je tedy obraz naprosto perfektní. Jen je třeba si pohrát v OSD.

Kvalita obrazu se po vyladění v OSD pohybuje na velmi vysoké úrovni. Asi největším překvapením je režim Expert, který umožňuje velmi obsáhlé nastavení jak barev, tak ostrosti ve dvou osách. Zkrátka obraz si přizpůsobíte svému oku prakticky 100%. I takové nastavení gamy v menu naleznete. Zkrátka skvělé.

Plynulost pohybu je slušná, avšak občas jsem periferním viděním pozoroval blikání obrazu. To předvídá nižší frekvenci blikání podsvícení. Pokud však máte jas na maximu, tak se blikání ztratí.

Podsvícení je pro sledování filmů docela důležité. Proto se na něj také zaměřujeme. Asi největší problém dle fotografie je v pravém horním rohu. Zde je jasně vidět průsvit podsvícení. V reálu však tak výrazný není a všimnete si jej opravdu jen u tmavých scén a v noci. Mějte však na paměti, že podsvícení je kus od kusu lehce odlišné.

Také jas černé barvy je u televizí pekelně důležitý. Čím vyšší jas, tím je obvykle kontrast nižší a požitek z filmu horší. Dnešní televize se pohybuje na takovém průměru. Ani nízký ani vysoký. Plazma na tom je lépe, naopak některé LCD výrazně hůř.

Video ve 3D je díky pasivní technologii velmi pěkné. Nové pojetí této technologie se rovná prakticky 1080i na jedno oko. Musím říci, že opravdu je obraz oproti starší variantě výrazně kvalitnější, avšak stále není tak ostrý, jako u aktivní technologie. Ta má však nevýhodu v blikání a velké únavě očí. Proto je pasivní rozhodně výhodnější. Osobně sice nejsem zastáncem jakékoli 3D technologie, dokud neodpadne nutnost brýlí a nebude kvalita opravdu dobrá, ale pro zájemce o 3D je to jistě dobrá zpráva. Navíc není problém si do televize pustit výstup z počítače, nasadit brýle a užít si například skvělou předělávku původního Half-Life (Black Mesa) ve 3D. Je to opravdu zážitek.

Hraní her je oproštěno od nepříjemného trhání obrazu. Je to dáno tím, že pokud pustíte něco do HDMI vstupu televize, tak se deaktivují různé filtry a obraz zkrátka neprochází takovými drastickými úpravami. Pokud si tedy k televizi připojíte konzoli či počítač, tak jste odměněni perfektní dynamikou obrazu, která je na technologii IPS opravdu neobvyklá. Navíc jsem nezaznamenal žádný problém s odezvou. Je to zvláštní, protože obvykle u monitorů s touto odezvou vidím drobné problémy, ale u televize LG jsou téměř nepostřehnutelné. Je to možná také dáno tím, že na televizi zkrátka musíme koukat z trošku větší vzdálenosti než na monitor.

Ve výsledku je tedy hraní her naprosto perfektní. Nemám k němu sebemenších výhrad a vlastně televizi dokáži doporučit všem hráčům. Jako třešničkou na dortu je možnost zobrazit pro každého hráče jiný obraz. Znáte "splitscreen" u her? Pokud ano, tak zde máte možnost zobrazit jednu polovinu obrazu přes celou velikost pro jednoho hráče a druhou polovinu pro hráče druhého. Trik je jednoduchý. Využití 3D technologie tak, aby každý hráč viděl pouze jednu část onoho "3D" efektu. Funguje to dobře. Jen se nesmíte moc před televizí hýbat, protože je zde závislost na poloze, a pokud si prohodíte místo s kamarádem/kou, tak uvidíte jeho obraz. Přesto si myslím, že jde o pěkné zpestření. Jen nezapomínejte na nižší rozlišení, které je u této technologie logické. Každý hráč totiž vidí polovinu z 1920x1080.

Pokud však chcete opravdu hrát hry, tak je potřeba aktivovat režim "Hra", který výrazně sníží inputlag. Bohužel se tím ochudíte o některá nastavení barev. U her to však takový problém není. Jediný problém může být fakt, že nelze nastavit 6500 K, ale jen něco kolem 7000 K.