BenQ MW663: ideální do každé domácnosti?

20.11.2013, Pavel Kovač, recenze
Chcete si užít kino i doma? LCD televize vám svou velikostí nestačí a LED projektory stále nemají tak velký výkon? V tom případě máte jedinou možnost. Klasický projektor s lampou a DLP technologií.

Gamut

Pokud si dnes pořídíte projektor, předpokládáte, že bude splňovat gamut sRGB, resp. Rec.709. Ten je totiž používán prakticky všude, od filmů, přes hry až po samotné operační systémy. Jiné gamuty si musíte navolit v daném programu. Navíc s ohledem na nedávné ohlášení specifikací UHD, kde opět figuruje gamut sRGB/Rec. 709, se zdá, že s námi vydrží tento neduh ještě velmi dlouho. Projektor splňuje gamut více než dobře, což je dáno bezesporu výkonem lampy.

Testy barev

Jen připomenu, že měřit projektory, co se barev týče, je hodně ošemetné. Do hry totiž vstupuje hodně kvalita plátna, okolní osvětlení/tma atd. Zkrátka mějte na paměti, že projektor, co v našich podmínkách podává dobré výsledky, nemusí podávat tak dobré výsledky u vás, nebo naopak. Měření projektorů zkrátka není tak exaktní jako je to u LCD monitorů. Přesto pokud se setkáme s kvalitním projektorem, naše sonda jej jasně odhalí. Stejně tak odhalí i nekvalitní projektor.

Průměrná barevná odchylka dE(2000) = 4,6

Trochu hraní si v OSD menu a získáte velmi dobré barevné podání. Průměrná odchylka dE(2000) = 3,84. Vzhledem k tomu, že každé plátno je jiné, nemá smysl udávat hodnoty RGB z OSD. Stejně by vám nefungovaly.

Kontrast

Výrobcem udávaný kontrast 10 000:1 je samozřejmě teoretický. U projektoru hodně závisí na plátně a na okolním osvětlení. Kontrast 10 000:1 je při ideálních podmínkách temné komory. To si samozřejmě doma nikdy nevytvoříte. Přesto je kontrast u projektorů stále hodně důležitý. Ten dnešní se předvedl v tom nejlepším světle a už první pohled na film dával najevo, že jde o něco výjimečného. A také, že ano. Reálný kontrast byl naměřen (v noci) 3850:1, což patří mezi vysoký nadstandard. Připomeňme, že IPS monitory takto vysokého kontrastu ani nedosahují. A to se bavíme o monitorech, kde je měření podstatně méně až nulově ovlivňováno okolním prostředím.

Jas černé barvy byl 0,1 cd/m2.

Intenzita jasu

Výrobce udává jas 3000 Lumenů. Díky tomu dokáže projektor přesvítit i místnost s přímým slunečním svitem. Samozřejmě pokud vám zasvítí slunce přímo na plátno, začíná být problém. Ale to není vina projektoru. To je vaše vina, že máte plátno nezastíněné.

Dle naší metodiky (viz druhá kapitola článku) je jas 348 cd/m2 v režimu Normal a v režimu Eco 300 cd/m2. V režimu SmartEco se maximální jas moc změřit nedá, resp. se pohybuje na úrovni jasu v režimu normal. SmartEco je totiž obdoba dynamického kontrastu u monitorů, kdy projektor snižuje jas lampy v závislosti na obraze, resp. jeho obsahu.

Homogenita jasu

Homogenita jasu je u projektorů ošemetná záležitost. V podstatě jde o stejný efekt, jako je vinětace u fotoaparátů. A jak takový efekt změřit? Buď pomocí velmi drahé sondy, kterou nemáme k dispozici, nebo si poradíme sami. Vyfotíme plátno bez zapnutého projektoru. Poté zapneme projektor s bílou barvou a oba obrazy od sebe odečteme. Samozřejmě musíme fotit se stejnou expozicí. Tím se eliminuje optika zrcadlovky. Není to zcela přesná metoda, ale pořád jde o nejlepší možnou. Na porovnání projektorů mezi sebou to stačí.

Spotřeba

Asi nikdo si nekoupí projektor, aniž by věděl, že není určen pro provoz 24/7. Ne, že by to snad nevydržel, ale životnost lampy a spotřeba energie by byly pro domácnost docela neúnosné. Dnešní projektor si vezme při plném nasazení i přes 248 W, což je výrazně více, než kolik si vezme běžný osobní počítač. Pokud však budete používat projektor převážně na filmy a ne na politické debaty, problém to nebude. V režimu Eco se spotřeba snížila o téměř 50 W na 199 W. SmartEco znamenal kolísání mezi hodnotami 120 až 248 W a jde tedy o rozumný kompromis, který při jasných scénách dá maximální výkon a při tmavých sníží jas.

A nyní se podíváme na roční náklady. Ty se vyhouply při 250 pracovních dnech a 2 hodinách provozu za den na 1080 Kč v režimu Normal, v režimu Eco pak na 842 Kč. Trochu neznámou je režim SmartEco, který mění jas dle obrazu. Při filmech to funguje skvěle, ale prezentace na něm nejsou zrovna dvakrát příjemné. Doporučuji tedy první dva Normal a Eco u prezentací. U filmů klidně vyzkoušejte SmartEco. Je vidět, že pořízení projektoru znamená stále viditelné roční náklady. Cena lamp však dnes není tak vysoká a navíc pro projektor existují o cca 1 000 Kč levnější varianty lampy bez modulu.

Náklady na provoz a spotřeba
Režim Normal
1080 Kč/rok