Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Prodej zahnutých LCD na vzestupu

10.4.2014, Pavel Zubatý, aktualita
Je to už nějaký ten pátek, co se objevila první zahnutá televize. Samsung, LG, ale třeba i čínský Skyworth předvádí své zahnuté OLED obrazovky, kdykoliv se šance namane. Nově sem patří zahnuté LCD TV. Těch se letos má prodat 7krát více než OLED TV.
Zahnuté televizory se oficiálně vrací na scénu. Nejedná se jen o OLED, drtivá většina jejich majitelů se bude dívat na staré dobré LCD obrazovky. Tvrdí to předpověď NPD DisplaySearch, agentury sledující výrobu televizorů. Jejich čtvrtletní zpráva Quarterly TV Design and Features Report poukazuje, že trend výroby zahnutých obrazovek se už netýká pouze nejokázalejších televizorů. Za několik let mají být zahnuté televizory všude. Jen letos má jít o 800000 kusů. Za rok 2017 zpráva uvádí dokonce 6 milionů kusů.





Trend zahnutějších obrazovek přichází jako odezva mizerného prodeje televizorů uplynulých pár let. NPD DisplaySearch zde poznamenává, že tyto zisky klesají dramaticky od maxima v r. 2011. Zahnuté obrazovky jsou posledním trikem výrobců o povzbuzení skomírajícího prodeje. Ještě tady jsou samozřejmě OLED a 4K Ultra HD televizory. Jejich cena je bohužel stále vysoká pro většinu zákazníků.

Zahnuté televizory se dostaly na titulní stránky, když loni jak LG, tak Samsung ohlásily zahnuté OLED televizory. Zahnutý design měl podle výrobců docílit lepších pozorovacích úhlů a nižšího rozmazávání obrazu na okrajích. Ač jsou tyto tvrzení diskutabilní, výroba zahnutých televizorů nejenže pokračuje, ale navíc se rozrůstá. Na lednovém CES 2014 byly k vidění desítky takových přístrojů korejských a čínských značek. Novinkou byly modely založené na LCD. Údajně se těší značné oblibě. NPD DisplaySearch očekává, že prodej zahnutých LCD brzo předčí OLED stejného typu. Podle této agentury se letos prodá kolem 700000 zahnutých LCD televizorů oproti necelým 100000 OLED televizorů.

Tento trend ale nejspíš nebude mít dlouhého trvání. Novota zahnuté obrazovky vyprchá a prodeje začnou opět klesat. Výrobci proto sází na celý mix technologií, které by potenciální kupce mohly nalákat. OLED to však stále není. Prodeje zahnutých OLED panelů mají kopírovat modely s LCD. Výroba organických LED panelů čelí vleklým potížím, které trápí i takové kolosy, jakými jsou LG a Samsung. Podle NPD DisplaySearch je nepravděpodobné, že by hranice 1 milionu prodaných OLED panelů padla dříve než v r. 2016.

Zdroj: HDTVtest