Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
30.4.2007, Zdeněk Michálek, článek
Je dobojováno. Vakuové (CRT) obrazovky se v loňském roce odebraly do věčných lovišť, dosavadní spojenci (LCD a plazmové displeje - PDP) zabírají uvolněné pozice – a válka o trh a nové příležitosti na něm začíná znovu. Jak bude vypadat svět displejů „pár let poté?"
yoolo (1) | 9.7.200714:01
Odpovědět0  0
Elohim | 23.6.200714:38
Takže sú rovnako nepoužiteľné, ako ­"crystalview­" LCD panely v niektorých notebookoch. Na leskúce sa TV obrazovky v monitorich sme si volakedy kupovali, práve z tohoto dôvodu, filtre Polaroid :­)
Odpovědět0  0
xyz106 | 15.6.200715:22
Nevím, jestli je v článku uvedeno, ale je pouze 5 výrobců PDP : Panasonic, Hitachi, Pioneer v Japonsku, a LG Samsung v Jižní Koreji. Ostatní výrobci televizorů s PDP ­"berou­" panely od těchto výrobců. Nejlepší parametry ­- jas, kontrast, rozlišení má Hitachi, i co se týče kvality obrazového procesoru v televizním přístroji ­(výrobní závody v Japonsku a USA­), Pioneer i přes svoji deklarovanou ....kvalitu je podle technických údajů vzadu. Poslední dobou se možná rýsuje nějaký kopírovací výrobce PDP v Číně, ale to bude ­"stánková­" kvalita.
Odpovědět0  0
xyz106 | 15.6.200715:07
Pryč jsou hloupé výpady proti PDP a slepé preferování LCD. Já už jsem zvolil­-bude to malá ­(ve světě už je pomalu standard 55­") Hitachi P42XR01 ­- PDP 1920x1080 s rec. HDD 250 GB, nyní už v Lounech vyrábí P42T01 PDP 1040x1080, obraz s plným počtem řádků, obrazový procesor FHD s technologií 100 Hz, obraz jako víno! Ceny překvapí! Konkurence prostě padne.
Odpovědět0  0
Franta Jouda | 20.5.200715:22
Tak pokud je mi znamo,tak SHARP je na te spici,pomyslneho zebricku ve vyrobe a vyvoji lcd zobrazovacu....TV...a vyrabi si od sroubku uplne vse.Takze,pan autor tohoto clanku,to ma tak trochu popletene.......Ostatni mohou jen kopirovat a slintat kolem.Plazma?????????tam to vede pionner,Hitachi......,to vite,kvalita je kvalita a kvantita.....????????to je LG,SAMSUNG,atd......
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 20.5.200722:04
milý Joudo, važte silná slova. LCD, které dřív Sharp skutečně používal vlastní, již více než rok bere i od dalších výrobců ­- třeba QDI, o ostatních komponentech ani nemluvě. Finální výroba je zcela běžně outsorcována. Kvalitu článek neřešil, slintání taky ne.
Odpovědět0  0
geoRG77cz | 12.5.200713:32
Neví někdo, zda­-li již Wistron otevřel továrnu na LCD v ČR? Případně pokud ano, tak za jakou značkou se skrývá v tabulce CZ továren. Díky.
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 12.5.200721:34
Neskrývá se, je to další továrna na výrobu 26 až 42­" LCD která je mezi ­"uvidíme­" pro Brno. Plánovaná produkce LCD ­(hlavně pod značkami HP, Sony, Sharp, Dell, Westinghouse jako ODM pro Foxconn Electronics, Asustek Computer, Inventec a BenQ­) je kolem 1 mil. ks v roce 2007 ­(=desetinásobek roku 2006­), cca 500 zaměstnanců.

Mezi dalšími které jsem ještě neuvedl by měl být ještě Inventec se zhruba čtyřnásobnou velikostí proti Winstronu.
Odpovědět0  0
Katt | 11.5.200715:48
Zajímalo by mě, jak je to s tím rozdílem ve spotřebě.
Teď jsme se s kolegou koukali na monitory. CRT 19­" 150W, LCD 20­" 100W. Tzn. u monitorů s menší úhlopříčkou asi jako jo ­(ačkoliv CRT byl vyroben pěkných pár let zpátky­), ale když jsme koukali na TV s úhlopříčkou 80cm, tak CRT je daleko úspornější než LCD nebo PDP a to třeba až dvakrát. ­(Namátkou co jsme kouknul do Kasy, tak 100W­(CRT­) vs. 180W­(LCD­)­) a když se mrknu o 20cm dál, tak 300W a víc není problém a to už je mazec.
Spíš by se měli výrobci, vzhledem ke globálnímu oteplování, zaměřit taky na spotřebu. Všude se blábolí, jak je LCD úspornější, ale jak vidno, záleží na úhlopříčce.
Odpovědět0  0
halik | 12.5.200710:11
takove srovnavani prikonu podle stitku je naprosto na hovn*. Nicnerikajici cislo. Nejlepsi je vzit 1fazovy digitalni elektromer a zmerit si to. U CRT monitoru muze spotreba kolisat uz desitky % jen na zaklade toho, co se zrovna zobrazuje ­(zda cerna nebo bila­).
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 12.5.200721:07
souhlas ­- s jedinou výhradou. K tomu co vám ukáže měřák ­(třeba od Conradu­) musíte přidat ­/ ubrat +­/­- 30% pro zkreslení způsobené vyššími harmonickými spínaného zdroje ­(pokud nemáte něco co vám ukazuje skutečnou efektivní hodnotu výkonu­).
Odpovědět0  0
Andy321 | 28.5.200715:55
Myslim, ze tady plati totez co u plazma vz. LCD:
Uváděná spotřeba bude maximální okažitý příkon.
Což je u LCD v podstatě stálá hodnota, ale u PDP i CRT kolísá a za velmi specifických podmínek
se vyšplhá na maximální. Obecně u CRT i PDP se maximální spotřeba objeví při bílé obrazovce.
Odpovědět0  0
randomofamber | 9.5.200721:11
Nikdy neříkej ­"nikdy­", ale tady je myslím výjimka, která s pravděpodobností hraničící s jistotou bude platit ještě hodně dlouho.

Jedná se o změnu rozlišení.
Hlavně na hry používám nižší rozlišení než na Office. U grafiky zase rozlišení větší.

LCD má nativní rozlišení, které je v případě změny třeba interpolovat a z toho plyne, že kvalita takového obrazu je v současnosti a možná ještě dlouho bude prostě nedostačující. A nejhorší s dovolením hnus je, pokud dochází k interpolaci a zároveň změně poměru stran 4­/3 vs 5­/4 vs 16­/10.

Vše má svoje klady i zápory...
Odpovědět0  0
kafi | 9.5.200723:17
Musím s tebou souhlasit... zrovna jsem nedávno přemýšlel, co pořídit kdyby odešel do křemíkového nebe můj CRT monitor a došel jsem k poznání, že bych si asi raději opět vybral nějaký kvalitní CRT monitor, který už ale asi neseženu. Tebou popsaný problém nativního rozlišení může být ale považován i za přínos ­- pevně daná mřížka, žádné deformace obrazu, žádné moire... Ale počítač používám, asi jako většina lidí, jak pro práci tak i pro zábavu a tady se změna rozlišení prostě hodí ­(některé hry navíc běží jen v učitých rozlišeních­). A ať se snaží k tomu určený čip počítat sebelépe, není výsledek zrovna ke koukání. No a je toho víc... Na hraní her je nutná nízká odezva, žádné inputlagy = nějaký TN panel. Proti ale zase hovoří mizerné barevné podání při práci s fotografiemi, podání černé a hloubka obrazu při sledování videa a nízké pozorovací úhly. A obráceně ­- u LCD vyrobených technologií s kvalitativně výborným obrazem a pozorovacími úhly může být problém u rychlých pohybů ve hře, či rychlé sekvenci sledovaného videa. Další potíže vidím u většiny LCD v nerovnoměrném podsvícení kvůli nízkému počtu trubic ­(o LED podsvícení si nechávám zdát­) a jako třešničku jsem si schoval případné výpadky pixelů či subpixelů, které většina výrobců ­(případně prodejců­) do určitého počtu nebere jako závadu :­) Navíc mne překvapila i nízká životnost panelů. Samozřejmě vidím i klady ­- nižší spotřebu, podstatné snížení hmotnosti a rozměrů, žádné „záření“ z obrazovky, ale v porovnání cena­/výkon u 21“ nebo 22“ monitoru mám neodbytnou myšlenku, že se nám výrobci pokoušejí vnutit produkty, které svou cenou neodpovídají své kvalitě. Možná se mýlím, možná to bude zanedlouho jiné a právě proto píši, jestli by mi někdo svým příspěvkem upravil mé vnímání situace. Dík
Odpovědět0  0
jarab77 (3) | 10.5.200714:26
přestaňte plácat blbosti a už si to LCD prostě kupte, já jsem před rokem upgradoval z 17­" crt na 20­"wide lcd technologie MVA a s obrazem jsem naprosto spokojený jak na desktopu tak i ve hrách co se týče kvality obrazu, barev a rychlosti odezvy
musel jsem si koupit akorát silnější grafiku abych mohl hrát v nativním 1680x1050 i oblivion a to už je pak fakt nářez, kde to holt nejde tak se interpoluje ale prostě se to dá přežít .... pokud tohle nechcete absolvovat tak si kupte standardní 17­" nebo 19­" s 1280x1024 což umí pak 99.999% her a grafiky to taky dobře zládají
HLAVNE! ale od té doby co mám lcd v práci i doma tak už mě nebolí oči!
Odpovědět0  0
jorgeyahoo | 11.5.20078:24
nedácno jsem řešil podobný problém, po mnoha přečtených recenzích a srovnáních LCD jsem si nakonec stejně radsši koupil repasovaný 22­" CRT. Zkus kouknout na boxed.cz nebo device.cz
Odpovědět0  0
Allie | 24.8.200712:31
Ja som tiež veľký zástanca CRT monitorov, TV a to pracujem vo firme kde LCD a plazmy vyrábame.Nikto ma nikdy nepresvedčí že LCD sa môže rovnať CRT.Viem čo tu vyrábame, akej hroznej kvality panely sú, viem aké su kritéria kvality....Otras, keby ste to vedeli v živote by ste si LCD nekúpili.Používam doma monitor DELL a Eizo trinitron, som spokojný, nebolia ma oči a nijaké LCD sa tomu v žiadnom prípade nemôže kvalitou obrazu rovnať.Keď niekto tvrdí opak tak je slepý, alebo poriadný monitor v živote nevidel.Prečo napríklad firmy zaoberajúce sa grafikou, mapami, zememeračstvo a podobne neprešli na LCD keď sú lepšie ako CRT??? V každej takej firme som videl iba trinitrony a zamestnanci nechceli o LCD ani počuť.Myslím že výrobcovia zámerne vnucujú tieto výrobky zákazníkom, CRT monitory z trhu vymizli, tak neostáva nič iné ako kúpiť si LCD.
Odpovědět0  0
Radoo (2) | 6.9.200722:29
Asi co člověk, to názor. Mám 40­" LCD full hd a nikdo by mě nepřesvědčil do CRT, protože to co mi zobrazí ta LCD, tak to nevyždímeš z CRT ani z 30% a k tomu při nepoměrně větší úhlopříčce. V ceně takový rozdíl nebyl, CRT jsem měl za 30k a LCD je za 44k. Mluvím o barvách, rozlišení a detailech, příjemnýmu neblikajícímu obrazu, 100 %konvergenci. Vím o čem mluvím, byl jsem nucen HTPC používat na 29­" CRT půl roku, teď se nemůžu vynadívat. Takže všem co do LCD jít chtějí, tak hurá, ale na lidovou cenu určitě zapomeňte.
Odpovědět0  0
Mayan | 9.5.200717:53
Zdravím. Nechápu rozdíl mezi tabulkou v první třetině článku ­"LCD monitory ­- Výrobci­" ­(1.AOC, 2. BenQ, 3.Foxconn atd.­) a tabulkou na konci článku ­"LCD monitory ­- výrobci, podíl...­"
Předpokládám, že i druhá tabulka ukazuje nejvýznamnější výrobce LCD monitorů. Např. Samsung, je tedy 2. nebo 10. výrobce? Nebyla by nějaká tabulka o tom kdo je technologickým leaderem, tedy kdo vede vývoj?
Odpovědět0  0
Artillery (1) | 9.5.200713:58
Nevím, jestli je můj názor scestný, ale LCD mi od počátku připadá jako slepá ulička, nicméně, žádná jiná technologie na obzoru není.
Odpovědět0  0
Arkan (1) | 9.5.20078:54
Prečo v žiadnej tabuľke nefiguruje značka EIZO? To má tak malý podiel trhu?
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 9.5.20079:40
ano, je to tak. Nezapomeňte, že tohle jsou žebříčky přes všechny kategorie monitorů ­(od domácností přes SMB až po korporace­), takže přes to, že pro některé odborníky je EIZO nepominutelné, z hlediska celosvětových prodejů mezi TOP prostě není.
Nebylo to tak vždycky, mám pocit že z TOP žebříčků EIZO vypadlo až kolem roku 2001.
Odpovědět0  0
je to o tom | 9.5.200711:26
že lidé si uvědomují poměr cena­/výkon .....a tu se EIZO opravdu nechytá,stejně to jsou těžké velké krabice ­- prostě Eizo = CRT :D krabicově
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (1) | 9.5.200712:03
No jasné, to je nám zase odborník. Eizo patria medzi najkvalitnejsie LCD i CRT monitory a to že si za kvalitu treba zaplatiť je normálne.
Odpovědět0  0
JoHnY3 | 9.5.200714:19
Souhlas.
Nu neznam LCD panel, kde si muzete zhasnout led diodku pro indikaci behu, aby nerusila pri praci. Lezi mi na stole A­-MVA EIZO S2000 a je to pravndepobne nejuniverzalnejsi LCD monitor co znam. Schazi mu snad jen negativni uhel naklopeni obrazovky. Japonec predpokladal ledasco, ale blbe vymyslenej stul ne :)
Odpovědět0  0
Andy321 | 28.5.200715:42
Ja jenom cekam az mi dovezou stul, ale monitor na nem bude EIZO!
Je to jako srovnavat MARANTZ a SONY. Marantz mozna obsahuje
nejake triky, ale ten zvuk je proste SQELY
Odpovědět0  0
Agca323 | 9.5.20078:43
Osobně si myslím, že televize s technologií SED přijdou na trh dřív než OLED, zvláště když před pár dny Canon vyhrál spor ohledně licence...
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 9.5.20079:51
je to možné, ve hře je spousta dalších technologií. Spíš než na technologiích a jejich výhodách to ale bude záležet na obchodním modelu, kdy co výrobci pustí ven.
Těžko se dá očekávat, že miliardy investované do LCD a plazmových technologií ­(a jejich výrobních závodů­) by se hodily ven z okna. Takže ­- řekl bych, že reálné vyhlídky mají jen technologie, na které je možné stávající továrny adaptovat s pokud možnoi co nejnižšími náklady.
Odpovědět0  0
Agca323 | 9.5.200710:03
Nicméně Canon neinvestoval do továren na LCD zhola nic. Faktem je, že se na výrobě má podílet s Toshibou, která LCD vyrábí. Dalším problémem by mohlo být to, že velkovýroba, která se má rozjet v létě se má týkat pouze TV s podporou Full HD ­(1080p­) mám pocit že uhlopříčka má být 100cm, takže zájem nebude příliš velký kvůli stejným problémům jako u plazmy ­- vysoká cena v důsledku pouze modelů s velkou uhlopříčkou...
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 9.5.200710:43
máte pravdu, Canon zaspal a určitě by si rád něco ukousl. Zatím to beru trochu s rezervou, původní oznámení o masové produkci ­(no, masové, pár tisíc kusů měsíčně pro začátek­) bylo na začátek 2006, pak na konec roku 2006, pak léto 2007, teď konec roku 2007 až začátek 2008 s předpokládanou cenou rozhodně nad 10.000 USD.

Mám ale pocit, že Canon musel podíl Toshiby díky patentovým sporům vykoupit, tzn. že jde už jen o projekt Canonu. Navíc musí podepsat novou patentovou smlouvu s Nano ­- a o licenci od Nano se zajímá i Samsung..

No, uvidíme..
Odpovědět0  0
Pletron | 9.5.20078:12
Koupil jsem LCD TV Sony 82 cm uhlopricka za 21 000 Kc a je to nadhera, doporucuji!
Odpovědět0  0
qwertzy | 9.5.20078:54
Asi ne. Rozhodně tato mizerná LCD TV nemá 100Hz technologii, nové HDMI, LED podsvícení a rozlišení také není FULL HD. Myslím, že brzy za tuto cenu bude 42­" TV mnou uvedených parametrů. Ještě si rok počkám, protože příští rok bych tu současnou musel vyhodit z okna. Rodičům dříve TV vydržela několik let a nyní nevydrží ani rok.
Odpovědět0  0
Agca323 | 9.5.200710:05
No myslím, že se ani žádné LCD TV se 100Hz nedočkáme, protože není třeba :o­))
Odpovědět0  0
jarab77 (3) | 9.5.200714:20
100Hz technologie u LCD TV neznamená obnovovací frekvenci obrazovky, ale softwarové zlepšení obrazu dopočítáváním mezisnímků tak aby se vstupní videosignál v určitém počtu snímků lépe transformoval na obnovovací frekvenci obrazovky
Odpovědět0  0
Radon99 | 9.5.200717:05
sice uvažuji podobně, ale nedělám si iluze, že ten příští­/přespříští rok nebudou mít nejnovější modely další vychytávky, pro které by stálo za to další rok­/dva počkat ... takže když si někdo dnes koupí slušnou LCD TV do 20.000,­- a bude srozuměný s tím, že brzy ­(4 roky­) morálně zestárne a skončí v dětském pokojíčku, tak proč ne ... víš kolik filmů na té TV uvidí oproti nám čekatelům za ty dva roky? :­-­)­)
Odpovědět0  0
pop55 | 17.6.200714:41
televize 32­" ?? to je malinká televizka nestojící za řeč, obraz 4:3 je na ní ­"velký­" jako na 21­" CRT. O televizi má smysl mluvit od 42­", a jedině PDP. Sony jsem studoval v ENVIA­-hnus, fotbal měl rozsypaný obraz vlivem zpoždění LCD.
Odpovědět0  0
Boguš (8) | 9.5.20076:13
Fajn článek .... už aby tu byl OLED.... : ­)


Jen s tou odezvou že TNka jsou na tom jako CRT, bych byl trošičku opratnější ... některé kusy se k CRT přibližují, ale že by na tom byli stejně to jsem v ani jedné recenzi nezaznamenal .............
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 9.5.20079:44
jo, odezva u TN LCD a její srovnání s LCD je oblíbeným flamovým tématem :­) Berte to tak, že pro 95% hráčů je u TN subjektivně stejná. Těch zbývajících 5%, mezi které možná patříte, je statisticky nezajímavých ­(to nemyslím nijak zle, prostě jen konstatuji)
Odpovědět0  0
kačer | 9.5.20071:23
Až dosud jsem měl za to že plazmové TV mají obrovskou spotřebu,četl jsem až 300W.To se jí podařilo o tolik snížit nebo LCD TV při velkých uhlopříčkách jsou také tak hladové?
Odpovědět0  0
TOW | 9.5.200710:30
Jednak se podařilo plazmy trošku co se týče spotřeby umravnit a taky velké uhlopříčky LCD mají spotřebu dost vysokou
Odpovědět0  0
radon99 | 9.5.200716:56
taky to ovlivňuje to, že ten údaj o Wattech v praxi znamená u Plazmy maximální příkon, zatímco u LCD průměrný příkon. Takže v reálu není plazma takový žrout, jak napovídá prosté srovnání obou čísel.
Odpovědět0  0
Andy321 | 28.5.200715:50
Je to dle nejake EU normy, ze vyrobce musi udavat maximalni okamzity prikon.
V pripade LCD je to vicemene konstantni hodnota, ale u PDP tato hodnota silne
kolisa. Maximalni prikon dosahne pouze v pripade zobrazeni ciste bile plochy.
(Zvuk je mozne zanedbat.­) V unoru jsem resil rozhodnuti LCD­/PDP a vyhrala plazma.
Jeden z argumentu pro LCD byla prave nizsi spotreba, ale to mi bylo vyvraceno.
Jinak musim rict, ze takovy AnimalPlanet ma nektere porady ve skvele kvalite
a u listu na stromu je prechod opravdu jeden BOD!


Odkaz na srovnani LCD vs. PDP:
http:­/­/www.obchodni­-dum.cz­/press.phtml­/1013
Odpovědět0  0
Viktor65 | 4.6.200720:54
Podle testu v Stereo&Video to kazdy vyrobce plasem meri jinak, cili ani nahodou to neni maximalni spotreba....
Odpovědět0  0
Bouce | 8.5.200721:56
Hezké, ale moc nerozumím jedné věci. Proč jednou je výrobcem značky Samsung Benq a o pár řádků níže je výrobcem značky Benq Compal. Proš pak není uvedeno, že výrobcem značky Smasung je Compal?
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 8.5.200723:02
už jsem na toto v diskuzi odpovídal ­- ale vidím, že ty tabulky asi opravdu matou. Upravil jsem jejich grafickou podobu, snad už je to jasné. Díky za upozornění.
Odpovědět0  0
vlada (41) | 3.5.200718:16
A to ještě v seznamu výrobců TV chybí plzeňský Tatung, který je nedaleko od Panasonicu.
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 3.5.200720:00
jo, máte pravdu, díky za připomenutí. Tatung tam má myslím 2 haly ze kterých v jedné se montuje a ve druhé se skladují Panasonicy TV.
Odpovědět0  0
Striggy (1) | 1.5.200723:13
Hodně mě překvapilo že LCD monitory Sony májí panely od Samsungu, akorát se mi nepozdává že pod značkou Samsung kupuju LCD panel od Benq.......
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 2.5.20078:40
Neeee, to určitě ne :­-­) Teď se dívám, že z tabulky by to tak skutečně bylo možné tak, jak píšete, pochopit, je ale myšlena jinak.

Jde o samostatné TOP10 tabulky pro značky a výrobce, ale výrobci a značky nejsou spolu nijak spojeni ! Neboli ­- tabulka LCD TV říká, že nejvíc TV bylo sice prodáno pod značkami Sharp, Philips a Samsung, ale nejvíc TV že ve skutečnosti ­(reálně­) vyrobili BenQ, TECO a Sampo.
Odpovědět0  0
Libor A. (2) | 2.5.20079:44
Aha, tak teď jsem konečně tu tabulku pochopil. Díky za vysvětlení
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (41) | 2.5.200711:47
raději jsem to vysvětlení doplnil přímo do textu článku
Odpovědět0  0
havem (1) | 1.5.200720:32
a to budu muset na tom koukat analog, nebo MPEG2? Brrr, vždyt je to humus.
Odpovědět0  0
Tunseng (2) | 9.5.20076:56
ale di, v televizi stejne nic kloudneho neni. Takže ty tv lcd se daji jiste lepe vyuzit v kombinaci s DVD nebo nove BluRay disky :­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.