Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Moderní zvukové formáty - vyznáte se?

16.12.2010, Jiří Hruban, článek
S rozvojem nových technologií se u moderních přístrojů (TV, přehrávače, receivery,…) objevuje řada formátů, které dříve nebyly zcela běžné. V tomto článku se blíže seznámíme s technologiemi vícekanálového prostorového zvuku Dolby a DTS.
Kapitoly článku:
Všechny kodeky Dolby Pro Logic (DPL) mají společnou technologii maticového kódování prostorového zvuku do dvou kanálů. S tímto systémem jsme tedy schopni do stereofonního signálu zakódovat 4.0, 5.1, 7.1, nebo až 9.1kanálový signál.

Výhodou systémů Pro Logic je jejich kompatibilita s konfiguracemi od mono až po 7.1 (9.1 DPL IIz). Pokud systém není vybaven DPL dekodérem, bude přehráván poslechovou sestavou jako obyčejný stereo signál, po zařazení DPL dekodéru bude signál dekódován do původní multikanálové podoby. Pokud není dekódovaný signál zakódován systémem DPL, ale je pouze stereo, bude signál do zbylých kanálů dopočítán, této metodě se říká upmix.


Dolby Pro Logic




Kódování probíhá tak, že centrální kanál je rovnoměrně rozprostřen mezi levý a pravý přední kanál a surroundový kanál je zakódován s fázovým posuvem, tímto způsobem je zakódována 4.0kanálová zvuková stopa. Původně byl tento systém navržen pro využití v kinech, kde k zakódování prostorového zvuku musely vystačit dva kanály Dolby Stereo. Jedná se o druhou generaci systému Dolby Surround – oproti svému předchůdci je u Dolby Pro Logic použito vylepšené kódování zlepšující směrovost jednotlivých kanálů.


Dolby Pro Logic II




Technologie představená v roce 2000 jako nástupce Dolby Pro Logic. Tento systém disponuje pěti kanály v plném frekvenčním rozsahu, a umožňuje přehrát signál zakódovaný systémem Dolby Pro Logic. Dolby Pro Logic našlo své využití jak v kinech, tak v našich obývácích, zatímco Dolby Pro Logic II je orientováno do našich obýváků. Poskytuje přesvědčivý pětikanálový surroundový zvuk z jakéhokoliv zdroje stereofonního signálu, včetně TV vysílání, filmů, videoher z herních konzolí (PlayStation 2, Nintendo Game Cube, Wii), nebo hudby.


Dolby Pro Logic IIx




Tento systém je nástupcem formátu Dolby Pro Logic II, rozšiřuje jeho možnosti z 5.1 na 6.1, nebo až 7.1 surroundový zvuk. Dekódovaný signál může být tedy Dolby Stereo, Dolby Surround a Dolby Digital (u systému Dolby Digital rozšiřuje konfiguraci reproduktorů z 5.1 na 7.1). Disponuje třemi poslechovými módy (Music, Movie, Game), které umožňují posluchači upravit vlastnosti přehrávaného surroundového zvuku dle přehrávaného signálu, ať už se jedná o hudbu, film, či hry.


Dolby Pro Logic IIz




Pokud Vám nestačí prostorový zvuk tvořený reproduktory v horizontální rovině, můžete přidáním dalších kanálů nad vaše přední reproduktory a s použitím technologie Dolby Pro Logic IIz docílit další dimenze v prostorovém zvuku. Dolby Pro Logic IIz je další evoluční prvek v řadě Dolby Pro Logic, orientován na domácí využití, rozšiřuje vlastnosti systému Dolby Pro Logic IIx.


Systém Dolby Pro Logic IIz v konfiguraci 7.1.


Kromě mezi uživateli poměrně dobře známých systémů Dolby existuje také konkurenční formát DTS (Digital Theatre System). Jeho vývoj začal v roce 1991, čtyři roky poté, co laboratoře Dolby začaly pracovat na svém novém kodeku Dolby Digital. Mezi prvními investory společnosti DTS byl například filmový režisér Steven Spielberg. Zde je nutno podotknout, že co se prostorové konfigurace reproduktorů týče, jsou obě platformy vzájemně kompatibilní (není nutné měnit rozestavení reprobeden v místnosti při přehrávání formátů Dolby a DTS, které mají stejný počet kanálů).


DTS 5.1




Stejně jako konkurenční Dolby Digital se nejčastěji vyskytuje v konfiguraci reproduktorů 5.1 která se shoduje, ale tyto formáty nejsou navzájem kompatibilní, je tedy nutné na zvukovou stopu zakódovanou systémem DTS použít patřičný DTS dekodér. Tento formát je rovněž zatížen ztrátovou kompresí. Co se médií týče, byla cesta formátu DTS totožná jako Dolby Digital – taktéž byl nejdříve nasazován do kin, kde tomuto formátu náležela pozice mezi Dolby Stereo a okénky filmu, poté se dostal na CD, a nakonec i na DVD a Blu-ray. V současnosti je to nejrozšířenější varianta DTS formátu.


DTS Connect




Je konkurenční formát k Dolby digital Live pro platformy domácích počítačů a herních konzolí, vyskytuje se v následujících konfiguracích:

DTS Interactive: konverze do DTS signálu v reálném čase
Počet kanálů: 5.1
Vzorkovací frekvence: 48 kHz
Bitová hloubka: 24 bitů
Datový tok: 1,5 Mb/s

DTS Neo:PC: technologie založena na systému DTS Neo:6, převádí jakýkoli stereo obsah do 7.1kanálového zvuku.



DTS-ES Matrix 6.1




Kromě 5.1 kanálů je v signálu maticově zakódován zadní centrální kanál. Stejně jako u systému Dolby Digital EX, může být přehráván buď jedním reproduktorem jako 6.1 nebo dvěma jako 7.1kanálová konfigurace.


DTS-ES Discrete 6.1


Jak už sám název napovídá, od formátu DST-ES Matrix 6.1 se liší tím, že zadní centrální kanál není kódován maticově, ale jedná se o samostatný kanál. Rovněž může být přehráván systémy 6.1 nebo 7.1kanálového zvuku. Oba systémy DTS-ES jsou implementovány takovou cestou, že k jejich dekódování není zapotřebí samostatného DTS-ES dekodéru a lze je dekódovat základním systémem DTS.


DTS 96/24




Ttento formát disponuje vzorkovací frekvencí 96 kHz a 24bitovou hloubkou, což odpovídá originálnímu studiovému zvukovému mixu v 5.1 kanálech.


DTS-HD High Resolution Audio




Je 7.1kanálový formát zvuku se vzorkovací frekvencí 96 kHz a 24bitovou hloubkou s konstantními datovými toky 6,0 Mb/s nebo 3,0 Mb/s, tento formát je datově úspornější alternativou k DTS-HD Master Audio.


DST-HD Master Audio




Tento formát podporuje teoreticky neomezený počet virtuálních surroundových kanálů, které můžou být downmixovány do 5.1, nebo 2 kanálů, a může přenášet audiosignál v datových tocích dosahujících kvality bezztrátové komprese s 24bitovou hloubkou a 192kHz vzorkovací frekvencí. DTS-HD MA podporuje variabilní datové toky do 24.5 Mb/s na Blu-Ray disku a 18,0 Mb/s na HD DVD s dvěma kanály vzorkovanými na 192 kHz, nebo s osmi kanály na 96 kHz s 24bitovou hloubkou.

DTS-HD Master Audio lze propojit s receiverem domácího kina následujícími způsoby:
  • Přes 6, 7, nebo 8 jednotlivých analogových kabelů s využitím vnitřního dekodéru a převodníku v přehrávači.
  • Přes HDMI 1.1 jako 6, 7, nebo osmikanálový signál dekódovaný v přehrávači a odeslaný do receiveru jako PCM datový tok, kde je následně převeden na analogový signál.
  • Přes HDMI 1.3 jako původní DTS-HD Master Audio signál, dekódovaný a převedený v receiveru.

DTS-HD Master Audio je konkurentem formátu Dolby TrueHD.


DTS NEO:6




Funguje na podobném principu jako Dolby Pro Logic II. Stereo nahrávka je upmixována na 5.1 nebo 6.1kanálový signál.


Závěr


Na závěr je zde malá tabulka shrnující dva nejdůležitější parametry jednotlivých formátů:

Formát
Počet kanálů
Max. datový tok
DTS 5.1 1,5 Mb/s
DTS 96/24 5.1 1,5 Mb/s
DTS ES 6.1 1,5 Mb/s
DTS-HD High Resolution Audio 8 6,0 Mb/s
DTS-HD Master Audio 8 (až něomezeně) 24,5 Mb/s
Dolby Digital 5.1 640 kb/s
Dolby Digital EX 6.1 640 kb/s
Dolby Digital Plus 8 (až 13.1) 6,144 Mb/s
Dolby True HD 8 (až 14) 18 Mb/s
Dolby True HD digital Out 8 (až 16) 18 Mb/s

Z tabulky je patrné, že formáty společnosti DTS, která je vývojově mladší oproti laboratořím Dolby, se vždy snažily předčit svého konkurenta vyššími datovými toky, a tím pádem kvalitnějším přenášeným signálem.

V současné době jsme téměř obklopeni technologiemi a multimediálními formáty disponujícími prostorovým zvukem. Je důležité si uvědomit, že prvopočátek touhy po prostorovějším zvukovém zážitku pří sledování filmů má své kořeny v kinosálech, odtud také pramení touha po tom přiblížit těmto podmínkám naše obývací pokoje.


Podpora moderních zvukových formátů je dnes zcela běžná i u levných zařízení - např. tento AV receiver Yamaha HTR-3063 má dekodéry formátů Dolby Digital, Dolby Pro Logic II i DTS, cena se přitom pohybuje okolo 4000 Kč.

S nástupem Blu-Ray disků a moderního rozhranní HDMI 1.3 (případně 1.4) dostávají formáty vícekanálového audia dostatečný prostor pro svoji realizaci. Aktuálně jsou nejrozšířenější formáty Dolby Digital a DTS v konfiguraci 5.1. Co se týká dostupnosti různých DVD/Blu-ray filmových titulů v České republice, jako zvukový formát u všech suverénně převládá Dolby Digital 5.1, někdy se stává, že originální (obvykle anglický) zvukový doprovod je ve formátu DTS a česká verze pak v Dolby Digital. U Blu-ray médií se však stále častěji lze setkat se všemi zvukovými stopami ve formátu DTS.

Podpora obou platforem (základní formáty Dolby Pro Logic a DTS) je zcela běžná prakticky u všech (i těch nejlevnějších) domácích AV receiverů renomovaných značek (např. Denon, JVC, Marantz, Onkyo, Pioneer, Samsung, Sony, Yamaha apod.). Velmi často nechybí ani podpora formátů nové generace, tedy Dolby Pro Logic II a DTS-HD. Implementace dalších konkrétních formátů se už může lišit v závislosti na konkrétním výrobci či kategorii (ceně) zařízení.

Ať už se nám dostane do rukou přístroj s podporou jakéhokoliv z výše uvedených formátů, je ideální mít k dispozici maximální dostupnou konfiguraci reproduktorů, přehrávač a AV receiver vhodně propojený a vybavený patřičným kodekem, abychom si mohli vychutnat ničím nerušený poslech tak, jak ho pro nás připravili filmoví tvůrci.

Materiály použité k tvorbě článku: www.wikipedia.orgwww.dts.comwww.dolby.com