Dolby Cinema chce překonat IMAX

9.12.2014, Pavel Zubatý, aktualita
Společnost Dolby představila kino budoucnosti Dolby Cinema. Chce v něm zkombinovat to nejlepší po stránce zvukové i obrazové. Postarat se o to mají systémy Atmos a Dolby Vision. První kina se otevřou na jaře roku 2015. Promítat mají i nové Star Wars.
Značka Dolby se proslavila především svými zvukovými standardy. Její nový počin je ale hozenou rukavicí společnosti IMAX, která si zakládá na soustavě moderních 3D kinosálů. Dolby však chce jít ještě dál a pozvednout kino na další úroveň. Kinosály Dolby Cinema budou vybaveny plátnem přes celou promítací zeď. O ozvučení se postará systém Dolby Atmos, který do místnosti umisťuje „zvukové objekty“.

Velkou novinou však je zobrazovací technologie, kterou je Dolby Vision. Tento nový systém zahrnuje několik klíčových technologií. Jednou z nich je vysoký dynamický rozsah HDR, jenž na jednom snímku umožňuje reprodukovat velmi temné a velmi světlé objekty zároveň. Dolby věří, že vysoký konstrast umožní vysoký zážitek z promítání. Dnešní projektory totiž typicky trápí velmi nízký kontrast. Dolby však použije laserové projektory, podle některých spekulací dokonce dva v jednom sále. Jeden by na plátno promítal prvky světlé, druhý tmavé. Dolby rovněž pracuje na systému Dolby Vision pro televize. Místo laserů jsou zde použity tisíce podsvěcovacích diod s lokálním stmíváním. Zájem o tuto verzi Dolby Vision projevily značky Sharp, Vizio a TCL.

Dolby Cinema k tomu bude kombinovat HDR s rozlišením 4K, větším barevným rozsahem a technologií vysokého počtu snímků HFR. Vyšší počet snímků využívá např. filmová adaptace Hobbita, jejíž tři díly využívají snímkovou rychlost 48 FPS. První verze Dolby Cinema nejspíš bude „někde na polovině“ cesty ke standardu Ultra HD dříve definovaném organizací ITU.

Největším oříškem pro Dolby však bude nutnost přesvědčit Hollywood. Všechna nová zobrazovací technologie vyjde vniveč, pokud nevzniknou filmy na míru Dolby Cinema. Je zkrátka potřeba nový filmový formát. Dolby tvrdí, že filmová studia mají zájem. Autor vizuálních efektů filmu Gravity se ozval, že má zájem o práci s HDR. Magazín Hollywood Reporter oznámil, že Disney je jedním ze sponzorů Dolby Cinema. Dále uvádí, že Star Wars: Force Awakens (česky Star Wars: Síla se probouzí) ve formátu Dolby Cinema může být jednou z atrakcí zábavního parku Tomorrowland. Magazín též spekuluje o nových filmech studia Pixar, které by mohly využívat nový formát.

První kino Dolby Cinema bude otevřeno ještě tento měsíc v nizozemském Eindhovenu, ale nové vybavení nebude instalováno dříve než na jaře příštího roku. Potvrzeny jsou komplexy kinosálů v Barceloně a Spojených státech. Lístek na Dolby Cinema bude v Nizozemí stát o 50 % více než standardní lístek.

Zdroj: FlatpanelsHD