Test kamer do 20 000: Samsung VP-MX10A

6.8.2008, Michal Učeň, recenze
Dalším modelem v testu je Samsung VP-MX10A. Na svou velmi nízkou cenu disponuje slušným portfoliem funkcí. Za zmínku stojí technologie redukce šumu, díky které by mělo jít natáčet i v horších podmínkách. Uvidíme, jak dopadne v porovnání s dražší konkurencí.
Videokamera Samsung VP-MX10A bohužel nedisponuje funkcí fotografování, a tak to bude mít v konkurenci ostatních modelů docela těžké. Uvidíme, jak si poradí v našem testu záznamu videa, který pro ni bude rozhodujícím faktorem, jestli uspěje alespoň v hodnocení poměru ceny a výkonu. Kamera umožňuje nahrávání ve formátu .AVI ve třech úrovních kvality - Normal (2 Mbps), Fine (3 Mbps) a Super Fine (4,5 Mbps). Formát záznamu je docela výhodný, protože jej lze snadno upravovat v běžných programech pro editaci videa. Začátečníky to určitě potěší, protože díky menší náročnosti při úpravách nebudou potřebovat ani příliš dobrý počítač, jako je tomu u videí v kvalitě Full HD.

Přestože v nastavení kamery najdete možnost přepínání mezi záznamem v poměru stran 16:9 a 4:3, u nás byl výsledek v obou případech právě 4:3. Rozdíl je vidět pouze na displeji, kde má obraz opravdu poměr 16:9. Nejvyšší možné rozlišení pak může být 720 x 576 / 50i, případně 720 x 576 / 50p. Druhou možností, která vám ušetří místo v interní paměti nebo na paměťové kartě, je už docela nízké rozlišení 352 x 288 / 25p.

Objektiv sice nese poměrně známé jméno Schneider Kreuznach, které vídáme u podstatně profesionálnějších kamer, ovšem tady se samozřejmě jedná o mnohem horší variantu. Snímač má rozměry 1/6", slabší rozlišení 0,8 Mpx a ohniskový rozsah od 2,3 do 78,2 mm. Optický zoom zvládne slušné přiblížení až 34x a o eliminaci otřesů se stará elektronická stabilizace (EIS).

Videa jsme pro vás díky jejich menšímu rozlišení nechali v původní kvalitě, pokud byste měli zájem, můžete si stáhnout první video i přímo v originálním formátu .AVI.

Nyní se už pojďme zaměřit na samotné testování v typických scénách, které používáme v celém srovnávacím testu. Předem ještě upozorňujeme, že záznamy byly se záměrem co nejreálnějších výsledků pořizovány z ruky se zapnutou stabilizací. Jako první přichází na řadu záznam v exteriéru. První videosnímek byl pořizován za poměrně dobrého počasí, ovšem s ostrým přechodem mezi objekty a bílou oblohou. Kamera si vede relativně dobře až právě do chvíle, kdy dochází k záběru na domy v ostrém kontrastu s bílým pozadím. V tuto chvíli kameře docela dlouho trvá, než se jí domy podaří pomocí automatiky správně vyexponovat. Druhý záznam v přírodě je docela dobrý, ovšem je zde znatelné horší rozlišení. Jinak jsou snímky docela pěkné a méně náročným uživatelům by ke štěstí chybělo jen málo.

- Exteriér 1 [15,9 MB] - pro stažení klikněte -
- Exteriér 2 [13,5 MB] - pro stažení klikněte -

V interiéru se v horších světelných podmínkách kameře nedařilo až tak špatně, jak jsme předpokládali. Je zde sice znatelný šum, ale ten jsme viděli i u ostatních modelů. Horší jsou také detaily a v určitých momentech má kamera i při slabším zoomu problémy zaostřit, ale vše je ve snesitelných mezích. Barevné podání je opět docela slušné, zejména v prvním případě jde o dobrý výsledek.

- Interiér 1 [12,5 MB] - pro stažení klikněte -
- Interiér 2 [16,1 MB] - pro stažení klikněte -

Záznam v různé kvalitě

Jak jsme již zmínili výše, kamera umožňuje záznam ve třech úrovních kvality (Normal, Fine a Super Fine). Vzhledem k dostatečné kapacitě interní paměti budete asi vždy dávat přednost nejlepší úrovni, protože kamera samozřejmě neoplývá až tak dobrými vlastnostmi, aby bylo možné bez větší újmy zaznamenávat v horší kvalitě. Na následujících snímcích, které jsou pouze statické, je rozdíl v kvalitě patrný, samozřejmě viditelné je to pak mnohem více u dynamických snímků.

- SF 4,5 Mbps [2,9 MB] - pro stažení klikněte -
- F 3 Mbps [1,3 MB] - pro stažení klikněte -

- N 2 Mbps [1,2 MB] - pro stažení klikněte -

Samsung do kamery nezabudoval žádnou pomůcku pro dosažení lepších výsledků záznamu v noci. Výjimkou je klasický noční režim v nabídce volby scény. Zkusili jsme tedy záznam ve tmě a kamera podle očekávání jen těžko zvládala světelné body zaostřovat. I po úspěšném ostření bylo ale vlastně těžké rozeznat, o jaké objekty se jedná.

- Noční režim [8,2 MB] - pro stažení klikněte -

Poměrně výkonný optický zoom s 34násobným zvětšením nedopadl až tak zle. Kamera při změně ohniska z 2,3 na 78,2 mm zvládala stále ještě dobře ostřit. V praxi je možné využít i digitální zoom se zvětšením až 1500x, ovšem důsledkem je samozřejmě zhoršená kvalita. Při zoomování napomáhá účinná elektronická stabilizace, kterou musíme v případě tak levné kamery pochválit. Rozsah ohniskových vzdáleností je zmíněných 2,3 až 78,2 mm, při přepočtu na 35mm kinofilm 37 až 1248 mm. Výtku máme spíše k páčce zoomu, která má malý rozsah a lze jen těžko pomalu měnit úroveň přiblížení. Druhé video znázorňuje test rychlosti ostření, které patří spíše k horším výsledkům.

- Zoom a stabilizace [8,9 MB] - pro stažení klikněte -
- Ostření [6,7 MB] - pro stažení klikněte -

Poslední snímek asi pokročilejší uživatele nijak nenadchne, ovšem digitální efekty jsou u začátečníků docela oblíbené. V případě Samsungu VP-MX10A se jedná o následující efekty, které lze postupně vidět i v následující ukázce - černobíle, sépie, negativ, umění, mozaika a zrcadlový obraz. Zejména poslední zmiňovaný je docela zajímavý, v praxi jej ale použijete jen velmi výjimečně.

- Obrazové efekty [4,4 MB] - pro stažení klikněte -

Kvalita zvuku nás překvapila. Nejde sice o nijak čistý zvuk, ovšem na rozdíl od některých konkurentů za mnohem vyšší cenu je velmi dobře a jasně rozumět, to vše v kombinaci s nízkou hladinou šumu. Kamera nabízí pouze záznam v režimu stereo (2,7 MB).

Jako úplně poslední test ve spojitosti se záznamem videa jsme vyzkoušeli rychlost kamery. Bohužel není implementována funkce pohotovostního režimu, takže jsme měli možnost zkusit pouze rychlost prvního videa z vypnutého stavu. Výsledek není nijak excelentní, za 7 sekund vám už může nějaký ten dobrý záběr utéci. Také přechod zoomu z nejkratšího na nejdelší ohnisko je docela pomalý.

První video
7,1 s
4,3 s