Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

4K televize v obchodech zdvojnásobují zájem o tuto technologii

15.2.2014, Pavel Zubatý, aktualita
Vidět znamená vědět. Asi tak by šlo popsat výsledky dvou nedávných studií zaměřených na pohled zákazníků na televize s ultra-vysokým rozlišením. Nevěříte? Běžte se podívat do nejbližšího obchodu s vystavenou 4K televizí a jejím ohromujícím obrazem.
Vidět znamená vědět, alespoň co se rozlišení 4K týče. K takovému závěru dospěly dvě nezávislé studie prováděné pod záštitou asociace CEA (Consumer Electronics Association). Konkrétně se jednalo o kvalitativní studii Consumer Perceptions of Ultra HDTV Technology at Retail. Ta byla zaměřena na to, jak spotřebitelé vnímají Ultra HD televizory, které jsou vystavené v obchodech. Druhou studií byla kvantitativní Consumer Perspective on Ultra HDTV (doslova Pohled spotřebitelů na Ultra HD televizory). Právě kvantitativní studie ukazuje, jaký dopad má první setkání s technologií 4K naživo.





Jako pozitivní ji vnímá 73 procent těch, kteří viděli a slyšeli 4K televizi naživo. Druhou skupinu tvořili respondenti, kteří se zatím se 4K televizí setkali zprostředkovaně (nebo vůbec ne). Zde už bylo o pozitivním přínosu přesvědčeno jen 34 procent tázaných. Je proto klíčové, aby spotřebitelé viděli Ultra HD osobně, chtějí-li poznat jeho výhody. Respondenti byli v rámci studie požádáni, aby navštívili maloobchodní řetězce prodávající 4K televize. Následně měli popsat své dojmy. Podle svých slov většina respondentů nevěřila, že by 4K bylo nějak lepší než Full HD. Poté svůj názor změnili. Stačilo, aby viděli novou technologii na vlastní oči. Sebelepší popis na papíře takového efektu dosáhnout nemohl.

Právě takové reálné zkušenosti konzumentů budou klíčové při prosazování formátu Ultra HD jako nástupce Full HD. High-endové televizory přitom nejsou žádná levná záležitost. Platí to i pro americké zákazníky, mezi nimiž obě studie probíhaly. Přesto si 43 procent respondentů připlatí, aby vlastnili přístroj s vylepšenou kvalitou obrazu. Pro 42 procent by hlavním kritériem byla velká obrazovka. Masivních 62 procent všech respondentů řeklo, že by si 4K televizi koupili v případě, pokud by její obraz byl takový, jak kdyby reprodukovanou scénu viděli vlastníma očima.

Cena není jedinou překážkou. Nemálo konzumentů si je vědomo nedostatečné nabídky nativního obsahu, na který se na 4K televizi dá dívat. Mezi ně patří 43 procent respondentů, které znepokojuje absence stanic vysílajících ve 4K. Jako problém je vnímán rovněž nedostatek streamovacích služeb, popřípadě stále nedokončený standard disků 4K Blu-ray. Napříč těmto problémům však studie indikují úspěch technologie Ultra HD televize v horizontu několika příštích let. Podle CEA se dodávky 4K TV zvýší osminásobně jen v tomto roce. To znamená 485 tisíc letos prodaných kusů a miliardu dolarů, kterou jejich výrobci dohromady vydělají.

Zdroj: HDTVtest