Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

4K má drtivý náskok před OLED

21.2.2014, Pavel Zubatý, aktualita
Na výstavách jako CES 2014 se rozhodně neztratí, na dračku však nejdou. 4K televize trpí vysokou cenou a nedostatkem obsahu. Přesto je na tom 4K lépe než OLED. Na každou OLED televizi se loni prodalo 45 kusů 4K televizí, alespoň v Nizozemsku.
Přes velký ohlas na výstavách jako CES 2014 nelze říct, že by 4K televize šly na dračku. Vzhledem k vysoké ceně těchto přístrojů se však není co divit. Proč taky vyhazovat sto tisíc za televizi s ultra-vysokým rozlišením, když tuto funkci prakticky nevyužijete. Na druhou stranu si 4K vede daleko lépe než OLED TV. Tato zobrazovací technologie měla dobýt svět, ale zůstala na okraji zájmu většiny spotřebitelů. Přinejmenším to platí pro Nizozemsko.

Počty 4K Ultra HD televizí tam přibývají tak rychle, že na jednu OLED televizi připadá 45 přístrojů s rozlišením 4K. Tvrdí to společnost zaměřená na průzkum trhu GfK. Podle ní je tato disproporce důkazem, že Ultra HD je v Nizozemsku na vzestupu. Během prvních tří kvartálů 2013 se v nížinné zemi prodalo pouhých 160 kusů 4K TV. Ve čtvrtém kvartálu toto číslo narostlo na 900 kusů za celý rok.





OLED televize jak kdyby nebyla. V celé zemi se jí prodalo pouhých 20 kusů za celý loňský rok. Možná vás tyto čísla zaráží, protože OLED televize mají jednu výhodu: K jejich plnému využití nepotřebujete 4K obsah (což mají změnit nové 4K OLED televize představené na veletrhu CES). Spíš než obsah bude důvodem vyšší popularity 4K cena prodávaných přístrojů. Dalším důvodem může být agresivnější marketing. Průměrná 4K sestava se v Nizozemsku prodává za 4629 € (kolem 127000 Kč), kdežto OLED TV je k dostání za 8000 € (kolem 220000 Kč).

Aby toho nebylo málo, tak pouhá hrstka výrobců dokáže vyrábět OLED panely bez znatelných chyb. LG byl jediným výrobcem, který na CES 2014 představil novou sérii OLED televizorů. Zvýšil si tím už tak velký náskok před ostatními výrobci OLED panelů. Opačná situace platí pro Samsung, který letos odsunul OLED na vedlejší kolej kvůli neefektivní výrobě. Očekává se proto větší zaměření na Ultra HD televizory a snaha o zvýšení efektivity výroby OLED.

GfK dále poukazuje na klesající prodej plazmových televizorů v Nizozemsku, což kopíruje situaci na větších trzích. Podle jejich zjištění měl podíl plazmy loni klesnout na pouhé 3 %. Toto číslo bude klesat i nadále, obzvlášť potom, co Panasonic ukončil výrobu těchto energeticky náročných obrazovek.

Zdroj: HDTVtest